Svar: Solcreme - 18 mdr.
5. april 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Anette
Når man vælger solcreme, anbefales det at man altid vælger en vandfast solcreme, da den holder bedre og at man mindst vælger faktor 15 og derover. Til helt små børn som er lyse og sarte i huden vil en solcreme med højt faktortal være bedst. Man kan til de mindste børn vælge ekstra beskyttende solcremer eller f.eks. en sun-blokker.
Derudover anbefales det at vælge en solcreme som ikke indeholder parabener eller parfume. Stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidenecamphor) er et UV-filter, der indgår i nogle solcremer. Det mistænkes for at være hormonforstyrrende, og det frarådes til gravide og børn under 12 år. I Danmark kan man ikke mere købe solcreme med 4-MBC, men det sælges stadig i udlandet.
Det er også vigtigt at man bruger nok solcreme. Ofte bruger vi for lidt og det forringer solcremens virkning. Når man generelt siger, at faktor 15 er nok, så handler det om at man skal sørge for at bruge nok og smøre hyppigt nok på. Det er ofte dette som er problemet. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.
En tommelfingerregel er: En god håndfuld solcreme til én krop. Eller for de voksne: 1 teskefuld pr. arm og ben, 1 teskefuld til kroppens forside og 1 til bagsiden - samt 1 til ansigt, nakke og ører.
Solcreme indeholder kemiske og fysiske filtre. De kemiske filtre omdanner solens ultraviolette stråler til energi ved en kemisk proces, mens de fysiske filtre virker ved, at solens ultraviolette stråler reflekteres væk fra huden. I følge sundhedsstyrelsen er der med den viden vi har i dag ikke baggrund for at anbefale fysisk filter frem for andre filtre til børn.
For at nedsætte risikoen for at få hudkræft, bør solcremer både beskytte mod UVA- og UVB stråling.
Forbrugerstyrelsen TÆNK tester jævnligt solcreme og ofte viser testen at solcremer ikke lever op til det de lover. I nogle solcremer findes f.eks. parfumestoffer selv om de er deklareret uparfumerede og solfaktoren holder ikke altid hvad den lover, der kan godt være en højere faktor på flasken, end solcremen egentlig virker med.
I den sidste test fra 2008 var testvinderen solcremen fra Matas. Den stribede solcreme, uden parfume og med faktor 15.
Desværre var de solcremer, jeg normalt anbefaler til børn ikke med i testen. Det drejer sig om Derma og Neutral. Jeg anbefaler normalt disse fordi de er uden parfume og uden parabener og allergifremkaldende stoffer og jeg synes Derma faktor 20 eller Dermas babylinie med solfaktor 30 er et rigtig godt valg. Derma produkterne bærer alle Svanemærket.
Til et barn på 1½ år vil det være rigtig godt, at smøre barnet ind på kinder, næse, ører, håndflader - de steder på kroppen som naturligt får sol på sig, når barnet kommer ud at lege. Forårssolen kan være meget stærk og små børn kan faktisk godt få en forbrænding, hvis de f.eks. sidder i sandkassen i solskin og ikke er beskyttet - så hellere smøre lidt for tidligt end lidt for sent. Brug af solcreme er langt at foretrække frem for solskoldning.
Du kan smøre din søn hjemmefra inden han afleveres i institution om morgenen, så kan personalet give ham lidt ekstra solcreme på til middag, hvis de opholder sig ude og solen er meget skarp. Ellers er det jo, når man snakker om uv-indeks at man skal være særlig opmærksom.
Et uv-indeks under 3 betyder normalt at man ikke behøver beskytte sig, ligger uv-indekset mellem 3-6 vil en moderat beskyttelse være nødvendig og mellem 6-8 er høj beskyttelse nødvendigt. Er uv-indekset mere end 8, så er det nødvendigt med meget høj beskyttelse og er det over 10, så skal man så vidt muligt holde sig inde, være i skyggen. Her kræves ekstrem beskyttelse.
Håber ovenstående gør dig lidt klogere, rigtig meget held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske