Svar: Solcreme - 18 mdr.

5. april 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anette

Når man vælger solcreme, anbefales det at man altid vælger en vandfast solcreme, da den holder bedre og at man mindst vælger faktor 15 og derover. Til helt små børn som er lyse og sarte i huden vil en solcreme med højt faktortal være bedst. Man kan til de mindste børn vælge ekstra beskyttende solcremer eller f.eks. en sun-blokker.

Derudover anbefales det at vælge en solcreme som ikke indeholder parabener eller parfume. Stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidenecamphor) er et UV-filter, der indgår i nogle solcremer. Det mistænkes for at være hormonforstyrrende, og det frarådes til gravide og børn under 12 år. I Danmark kan man ikke mere købe solcreme med 4-MBC, men det sælges stadig i udlandet.

Det er også vigtigt at man bruger nok solcreme. Ofte bruger vi for lidt og det forringer solcremens virkning. Når man generelt siger, at faktor 15 er nok, så handler det om at man skal sørge for at bruge nok og smøre hyppigt nok på. Det er ofte dette som er problemet. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.

En tommelfingerregel er: En god håndfuld solcreme til én krop. Eller for de voksne: 1 teskefuld pr. arm og ben, 1 teskefuld til kroppens forside og 1 til bagsiden - samt 1 til ansigt, nakke og ører.

Solcreme indeholder kemiske og fysiske filtre. De kemiske filtre omdanner solens ultraviolette stråler til energi ved en kemisk proces, mens de fysiske filtre virker ved, at solens ultraviolette stråler reflekteres væk fra huden. I følge sundhedsstyrelsen er der med den viden vi har i dag ikke baggrund for at anbefale fysisk filter frem for andre filtre til børn.

For at nedsætte risikoen for at få hudkræft, bør solcremer både beskytte mod UVA- og UVB stråling.

Forbrugerstyrelsen TÆNK tester jævnligt solcreme og ofte viser ...

Annonce

... testen at solcremer ikke lever op til det de lover. I nogle solcremer findes f.eks. parfumestoffer selv om de er deklareret uparfumerede og solfaktoren holder ikke altid hvad den lover, der kan godt være en højere faktor på flasken, end solcremen egentlig virker med.

I den sidste test fra 2008 var testvinderen solcremen fra Matas. Den stribede solcreme, uden parfume og med faktor 15.

Desværre var de solcremer, jeg normalt anbefaler til børn ikke med i testen. Det drejer sig om Derma og Neutral. Jeg anbefaler normalt disse fordi de er uden parfume og uden parabener og allergifremkaldende stoffer og jeg synes Derma faktor 20 eller Dermas babylinie med solfaktor 30 er et rigtig godt valg. Derma produkterne bærer alle Svanemærket.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Til et barn på 1½ år vil det være rigtig godt, at smøre barnet ind på kinder, næse, ører, håndflader - de steder på kroppen som naturligt får sol på sig, når barnet kommer ud at lege. Forårssolen kan være meget stærk og små børn kan faktisk godt få en forbrænding, hvis de f.eks. sidder i sandkassen i solskin og ikke er beskyttet - så hellere smøre lidt for tidligt end lidt for sent. Brug af solcreme er langt at foretrække frem for solskoldning.

Du kan smøre din søn hjemmefra inden han afleveres i institution om morgenen, så kan personalet give ham lidt ekstra solcreme på til middag, hvis de opholder sig ude og solen er meget skarp. Ellers er det jo, når man snakker om uv-indeks at man skal være særlig opmærksom.

Et uv-indeks under 3 betyder normalt at man ikke behøver beskytte sig, ligger uv-indekset mellem 3-6 vil en moderat beskyttelse være nødvendig og mellem 6-8 er høj beskyttelse nødvendigt. Er uv-indekset mere end 8, så er det nødvendigt med meget høj beskyttelse og er det over 10, så skal man så vidt muligt holde sig inde, være i skyggen. Her kræves ekstrem beskyttelse.

Håber ovenstående gør dig lidt klogere, rigtig meget held og lykke og rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder