Svar: Utilstrækkelig sundhedsplejerske

31. marts 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære A/M

Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at I har haft en dårlig oplevelse med en kollega, det lyder jo som om at I er flere familier med samme oplevelse :o(

I første omgang er det altid godt at kontakte vedkommende selv. Når man kommer i familierne, og har været der i flere besøg, så føler man at man kender familierne rigtig godt. Det er en helt speciel rolle vi har som sundhedsplejersker, når vi træder ind over dørtærsklen hos familierne. Det er noget helt andet at møde hinanden i jeres hjem i forhold til hvordan det er at møde jer i åbent hus, på en klinik eller lignende. Derfor vil det som udgangspunkt blive opfattet lidt mærkeligt, hvis familierne ikke har sagt noget selv, når man har været der, men i stedet klager til kommunen ...

Der er i princippet ikke noget i vejen for at fortælle den pågældende sundhedsplejerske, hvad I tænker: At hun er sød, I kan mærke at hun har masser af erfaring osv. men at I føler at hun er for lidt konkret og mangler opdateret viden. I kan ikke tale for andre, men I kan tale for jer selv og give hende nogle eksempler på ting I har spurgt om, hvor I mener hun skulle have rådgivet på anden vis.

Man kan godt bede om at få tildelt en anden sundhedsplejerske og man kan naturligvis, som du også er inde på, kontakte den ledende sundhedsplejerske og drøfte situationen med hende.

Man skal naturligvis altid gøre op med sig selv, hvorvidt det handler om faglige kompetencer eller snarere er et spørgsmål om kemi. Jeg ved ikke hvad tilbuddet om hjemmebesøg er i den kommune hvor I bor, ...

Annonce

... men I nogle kommuner ligger sundhedsplejerskens sidste besøg i 8 måneders alderen og hvis hun kun skal komme hos jer en gang mere, så er det måske lidt meget at gøre ud af det hele ... især hvis det handler mere om kemi end om faglige kompetencer, for så kan hun jo være meget vellidt i andre børnefamilier.

At arbejde med børn og familier kan være meget følsom fordi det ofte er meget personafhængigt. Det er vigtigt at vores kemi passer sammen, at vi føler vi kan tale sammen, at I som forældre føler at I kan have tillid til sundhedsplejersken, at der bliver lyttet osv. men også at der bliver reageret, hvis det nu viser sig at I gør noget forkert. Det er en hårdfin balance at fortælle forældre at ting kan gøres på en anden og nogle gange måske bedre måde, fordi alle forældre naturligvis gør det bedste de ved. Derfor kan man som sundhedsplejerske godt 'få skæld ud' nogle gange, fordi vi ikke bare er hende der kommer og drikker kaffe og vejer barn, men faktisk også siger nogle ting ... Andre gange bliver der så måske sagt for lidt og det er selvfølgelig også et problem :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er dog vigtigt at man føler sig tryg ved den sundhedsplejerske der kommer og har tillid til at hun kan rådgive og vejlede rigtig, vi vil jo alle de bedste for børnene og derfor skal rådgivningen i modtager naturligvis være i orden. Føler I ikke at den er det, så må I fortælle det til vedkommende eller ringe til lederen af sundhedsplejen :o)

Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele og rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin