Svar: Dagpleje vs. vuggestue
30. marts 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Rikke
Det er altid svært at skulle tage beslutninger om at flytte sit barn - man ved jo hvad man har, man ved ikke hvad man får ...
I jeres tilfælde er der ingen tvivl om at det bedste havde været, hvis hun kunne blive hos sin dagplejer og denne så var stabil. Men det er hun desværre ikke. Hun er sød, omsorgsfuld, hun holder tydeligt af jeres datter og omvendt, - men der er flere gange, hvor hun ikke kan passe jeres datter og når hun ikke er der, så skal jeres datter til en anden og det lyder rigtig hårdt for jeres lille pige.
Man kan sige godt og dårligt om både dagpleje og vuggestue, det afhænger helt af det enkelte sted, hvordan hverdagen fungerer, hvordan børnene bliver set, mødt, hørt og anerkendt. Der findes fantastiske dagplejer og der findes fantastiske institutioner med gode pædagoger - men der findes også det modsatte.
I er jo et eller andet sted blevet taget lidt med bukserne nede, fordi der pludselig var en vuggestueplads og I skulle svare inden for 4 dage. I en sådan situation må man tage en beslutning og det lyder helt fint, det I fortæller. Jeres datter skulle jo skifte før eller siden alligevel og med mindre I skal flytte, så lyder det jo som et sted, hvor jeres datter kan være til hun skal I skole. Det er en integreret institution, så hun kommer ikke til at opleve flere store skift - hvilket jo er meget positivt.
Det lyder også som om at I har et godt indtryk af institutionen, har talt med personalet, fået at vide, at jeres datter skal være på den lille stue osv. Det lyder alt sammen som om at det kommer til at gå rigtig fint :o)
6 dage til indkøring er også rigtig godt. Sørg for at hun bliver afleveret i favnen på en pædagog, vinker farvel osv. sammen med en voksen, så hun ligesom mærker at det er der hun skal være nu, du overlader hende til en anden, som passer på hende til du kommer igen.
Hvis I har mulighed for det, så tag på besøg i institutionen inden hun skal starte og være der lidt sammen med hende, så hun lige lærer stedet lidt at kende inden hun starter rigtigt.
Håber det bliver et rigtig godt skift, held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske