Svar: Dagpleje vs. vuggestue

30. marts 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Det er altid svært at skulle tage beslutninger om at flytte sit barn - man ved jo hvad man har, man ved ikke hvad man får ...

I jeres tilfælde er der ingen tvivl om at det bedste havde været, hvis hun kunne blive hos sin dagplejer og denne så var stabil. Men det er hun desværre ikke. Hun er sød, omsorgsfuld, hun holder tydeligt af jeres datter og omvendt, - men der er flere gange, hvor hun ikke kan passe jeres datter og når hun ikke er der, så skal jeres datter til en anden og det lyder rigtig hårdt for jeres lille pige.

Man kan sige godt og dårligt om både dagpleje og vuggestue, det afhænger helt af det enkelte sted, hvordan hverdagen fungerer, hvordan børnene bliver set, mødt, hørt og anerkendt. Der findes fantastiske dagplejer og der findes fantastiske institutioner med gode pædagoger - men der findes også det modsatte.

I er jo et eller andet sted blevet taget lidt med bukserne nede, fordi der pludselig var en vuggestueplads og I skulle svare inden for 4 dage. I en sådan situation må man tage en beslutning og det ...

Annonce

... lyder helt fint, det I fortæller. Jeres datter skulle jo skifte før eller siden alligevel og med mindre I skal flytte, så lyder det jo som et sted, hvor jeres datter kan være til hun skal I skole. Det er en integreret institution, så hun kommer ikke til at opleve flere store skift - hvilket jo er meget positivt.

Det lyder også som om at I har et godt indtryk af institutionen, har talt med personalet, fået at vide, at jeres datter skal være på den lille stue osv. Det lyder alt sammen som om at det kommer til at gå rigtig fint :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

6 dage til indkøring er også rigtig godt. Sørg for at hun bliver afleveret i favnen på en pædagog, vinker farvel osv. sammen med en voksen, så hun ligesom mærker at det er der hun skal være nu, du overlader hende til en anden, som passer på hende til du kommer igen.

Hvis I har mulighed for det, så tag på besøg i institutionen inden hun skal starte og være der lidt sammen med hende, så hun lige lærer stedet lidt at kende inden hun starter rigtigt.

Håber det bliver et rigtig godt skift, held og lykke med det:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor