Svar: Bad og tør hud
25. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Det er en god idé at bruge olie i badevandet eller bruge en mild uparfumeret flydende sæbe med en hudvenlig pH som ikke udtørrer huden for meget.
Derudover må du gerne smøre din datter med lidt lotion eller creme de steder, hvor du oplever at hendes hud har tendens til at være lidt tør.
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på op mod 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning.
Man skal naturligvis overveje om din datter har almindelig tør hud som følge af lidt hyppigt bad eller om hun har tendens til børneeksem. Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre barnets hud flere gange dagligt med fed fugtighedscreme kan man forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre.
Hos de mindste børn starter eksemet som regel i ansigtet, ofte på kinderne og på hagen. Men eksemen kan også sidde i hårbunden og på arme og ben. Ofte starter eksemen med at sidde på ydersiden af arme og ben, men i takt med at barnet bliver ældre, så sidder eksemen i ben og armbøjningerne.
Jeg kan ikke se din datter og derfor er det svært for mig at vurdere, hvad der er tale om hos jer. Hvis du oplever at de tørre hudområder bliver værre, så bør du få lægen til at vurdere om der er tale om børneeksem og hvorvidt dette så skal behandles med speciel creme. Under alle omstændigheder er det fint at tilføre lidt ekstra fedtstof udefra:o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske