Svar: Soverytme og vandtemperatur

19. marts 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Martine

Tak for dit brev og tillykke med 4 måneders dagen :o)

Det lyder umiddelbart som om at din dreng er glad for mælk og spiser en del, da du både ammer og supplerer med flaske dagen igennem. Derfor kunne det godt være, at I skulle overveje, om ikke han hører til de børn, der skal starte med skemad nu, hvor han er 4 måneder.

I begyndelsen er det kun få skefulde han får og de skal så gives sammen med lidt vand af kop og følges efter med mælk. I begyndelsen vil I således ikke kunne mærke nogen forskel, men det kommer stille og roligt i takt med at han bliver ældre begynder han også at spise mere, kan få skemad to gange dagligt og I får stille og roligt en helt anden rytme på dagen.

Som det er lige nu, så sover han ofte 4 og nogle gange 5 gange i løbet af dagen og det kunne være hensigtsmæssigt, hvis du kunne arbejde på at han om dagen kunne sove 3 lure dagligt og således begynde at sove lidt mere sammenhængende, så han også fik lidt større mængder mad af gangen, var vågen og aktiv og så sov lidt længere lure. Dagens rytme, indtag af mad, søvn osv. påvirker naturligt også nattensrytme, og når natten ikke fungerer, så må man nogle gange ændre lidt på dagen :o)

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, nogle børn har også behov for en morgenaming igen kl 7-7.30 inden de så vågner og dagen starter og det er helt okay.

Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Begynde med lidt grød af ris, majs, hirse. Få skefulde og tilsæt stille og roligt lidt forskelligt frugtmos, for at variere smagen, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer naturligvis efter hvor lang en formiddagslur han har taget.

Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske

Sover sin 3 lur

(Aften 18: Når han er omkring 5 måneder vil det være relevant at tilbyde grøntsagsmos her, men lige nu er det fint at starte med 1 gang dagligt - til frokost)

Puttes til natten med amning/flaske kl. 19.30-20. Igen afhænger tidspunktet af hvor sent han er stået op fra sin 3 lur, nogle børn sover deres 3 lur så sent på dagen, at de naturligt er meget vågne om aftenen og derfor ikke ...

Annonce

... går til ro før kl. 21 eller måske senere, men jeg skønner at ovenstående ud fra din beskrivelse måske passer meget fint til jeres situation :o)

Sen aften 23-24: Ammes/flaske

Nat 03: Ammes/flaske

De fleste børn har behov for at få mælk midt nat, så længe de er under 6 måneder.

Jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om hvordan en dag kan skrues samme og sikre at din dreng får mælk nok, så han ikke behøver ligge ved mælke-buffetten hele natten, men samtidig også får sit reelle behov dækket :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er meget fint, hvis du kan putte ham i egen seng når du putter ham til natten, lade ham sove videre i egen seng, når han har fået mælk omkring midnat og så tager ham over i din seng, når han tidlig morgen har brug for amning igen. Så kan du ligger og amme ham der og I kan sammen sove lidt længere :o)

Derudover har du naturligvis ret i at han også lige nu gennemgår en stor udvikling som naturligt spiller ind på hans søvn, han bruger sig selv mere og mere fysisk og mentale, skelner mere og mere om han er hjemme eller ude osv. og alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme, så det giver i sig selv en mere urolig søvn. Han kan derfor sagtens sutte, klynke, søge osv. i drømme uden at det er ensbetydende med at han har brug for at du ammer ham ...

Med hensyn til pool og ferie i juni, så afhænger det af hvor kold poolen er ... Normalt siger man at 30 grader er minimum, det er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe. Da din dreng stadig til juni vil være et lille myr, så synes jeg ikke han skal i et bassin som er under 30 grader og ligger temperaturen deromkring, så gør det kortvarigt og vurder hele tiden, hvad han kan holde til, hvad der virker rart.

Temperaturen og måden vandet føles på afhænger også af hvordan luften er. Hvis poolen er indenfor og rummet er varmt, så kan han måske holde til at være der i lidt længere tid, end hvis rummet er koldt ...

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor