Soverytme og vandtemperatur

19. marts 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Soverytme og vandtemperatur

Kære Helen

Så blev det også min tur til at skrive, selvom jeg har læst snart 1000 af indlæggene i min søgen på svar.

Vores dreng fra 22. november 2008 er noget nær stoppet med at sove om natten - sådan føler jeg det. Han falder rimelig nemt i søvn ved 20tiden og vågner så omkring midnat, får bryst, vågner så igen 0130 og er så begyndt at få en flaske, så kan jeg strække den 2-3 timer, og så vågner han fra da af hver 45 min og får bryst - af og til kun sut - indtil vi står op ved 6tiden. Jeg er begyndt at hive ham over i sengen omkring ved 4 tiden - nogle gange tidligere, og så er det ellers bare buffet (som en fra min mødregruppe kalder det) frem til morgen. Jeg føler det er et sidespor, men det er simpelthen for at jeg kan få hvilet.

Nogle gange kan jeg også tvivle på om han egentlig ER sulten, han ligger bare så pokkers uroligt, sparker dynen af hele tiden og "vender og drejer sig" og råber. Jeg har prøvet at svøbe ham, tage dynen af, åbne vinduet. Han er glad for at ligge på siden, så det gør han altså tit, selvom det ikke anbefales.

Om dagen sover han fint, synes jeg, morgenlur (45 min) kan han sove inden for, formiddagslur (60 min) går vi en lille tur, og middagslur 2-3timer), er han begyndt at kunne sove, mens barnevogn står stille, hvis han lige hjælpes i gang. Det har ellers ...

Annonce

... været en helt umulig opgave. Eftermiddagsluren (45min) skal også være trillende og den lille eventuelle aftenlur kan foregå indenfor. Så det er vel ok.

Vi supplerer med mme, han får 100 ml inden morgenlur, 160 ml inden middagslur og 160 ml inden han skal i seng og nu 200 ml kl 0200. Ind i mellem ammer jeg så. Kan kun amme, når han lige er vågnet fra lur, ellers bliver hen temmelig hysterisk. Jeg stoppede med at amme fuld ud, da jeg simplthen var for frustreret og træt og derfor ikke rigtig kunne få det til at lykkes uden gråd fra både hans og min side :0(

Summasummarum: Jeg synes dagen går helt fint, han er en sjov, puderende og dejlig dreng med appetit på livet, vejer 7,4 kg, 67 cm, så egentlig er jeg ikke så bekymret. Jeg vil bare så gerne kunne sove bare lidt mere, og jeg er begyndt at tvivle på om vælling og grød til middag, som han må få fra om 4 dage, kommer til at gøre en forskel, når han er SÅ sulten om natten. Hvad siger din erfaring?

Er det mon blot en fase fordi han er så "aktiv" lige nu?

Og så lige tillægsspørgmålet: Vi går til babysvømning i 34 grader varmt bassin. Må han komme i en pool, der er koldere f.eks, når vi lige om lidt skal i sommerhus med indendørs pool og på ferie til juni.

Tak for en god brevkasse og rigtig god weekend, når du kommer dertil.

Hilsen

Martine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt