Svar: Tårer?
28. februar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Annabella
Helt nyfødte spæde børn græder ikke med tårer og man ved ikke præcist, hvorfor de ingen tårer har. De er fysiologisk i stand til at producerer tårer, deres øjne producerer tårevæske og sørger for at øjne har den væske som de skal bruge, så øjet renses, ikke tører ud osv. Ligesom øjet også vil løbe i vand, hvis det bliver irriteret og har brug for på den måde at blive renset.
At tårerne hos små børn ikke pibler frem, hænger måske sammen med at de rent psykologisk endnu ikke har den følelsesmæssige påvirkning af hjernen som vi andre har, når vi græder er det jo ofte fordi vi følelsesmæssigt bliver rørt over noget vi ser, hører, fornemmer. Det er i hvert fald et bud. Barnets hjerne udvikler sig jo hele tiden, der sker rigtig meget.
Det er imellem 2-4 måneder at små børn normalt begynder at græde med tårer og tårene kommer ofte frem når barnet føler sig frustreret, alene, utryg, har brug for hjælp til at finde roen og slappe af. I denne alder, begynder barnets nervesystem altså at kunne stimulerer hjernen og sende besked om at tårerne skal begynde at trille ...
Jeg har aldrig hørt om at mennesker kan være fuldstændig foruden tårer. Man kan godt have tørre slimhinder og have brug for kunstig tårevæske i det daglige, små børn kan også fødes med tilstoppede tårekanaler osv. men på trods af dette vil de noralt godt kunne græde med tårer. Hvis din datter mod forventning ikke begynder at danne tårer, så vil jeg meget gerne høre om det - så kan også jeg blive klogere :o)
I givet fald skal du nok have fat i en øjenlæge, men speciale i børn.
Håber du kan bruge dette svar lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske