Svar: Røde skamlæber og søvnbehov

25. februar 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej igen

Med hensyn til røde skamlæber, så kan piger godt få dette ligesom du også nævner at børn kan have tendens til rød numse. Det kan sagtens skyldes at huden, som jo er meget følsom bliver generet af urin, afføring, ble - manglende luft osv.

Du skal dog også være opmærksom på at det kan skyldes lidt for grundig vask forneden. Vi har alle børn som voksne, kvinder som mænd, en naturlig dannelse af noget hvidt sekret ved vores kønsorganer, Smegma hedder det og ved overdreven hygiejne, kan det give irritation og hævede slimhinder. Smegma sidder hos kvinder imellem folderne ved skamlæberne og ses som noget hvidligt sekret. Det behøver ikke blive fjernet hele tiden, men må gerne sidde der, fordi det beskytter huden lidt.

Hvis det lugter eller du kan se at der er urin eller afføring, så skal det naturligvis fjernes og det gøres lettest med lidt lunkent vand eller man kan bruge en mild uparfumeret flydende sæbe - intimsæbe beregnet til formålet. Når det er fjernet, så gendannes der hurtigt et nyt tyndt lag, som så igen gerne må blive siddende som lidt beskyttelse. Prøv derfor om du kan minimere vask af din datter forneden. Hun behøver f.eks. ikke blive vasket ved hvert bleskift, hvis hun kun har tisset.

Det lyder ...

Annonce

... ikke som svamp det du fortæller, snarere som irritation af slimhinden. Er du i tvivl, så er det dog altid en god idé at få lægen til at se på det :o)

Med hensyn til søvnbehov, så vil de fleste børn i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med kun en lur dagligt, ofte vil de sove middagslur mellem 12-14 og at sove 1½ times middagslur, når man er 14 måneder gammel lyder faktisk helt normalt. Derudover sover din datter jo far ca 20 til 6.30, altså en nattesøvn på ca 10½ time - altså ca 12 timer i døgnet. Det er under gennemsnittet som er på ca 13½ time, men acceptabelt og lyder til at være behovet lige i øjeblikket :o) Hun lyder jo til at kunne regulere det fint selv, nogle dage tager hun f.eks. en ekstra ½ time om eftermiddagen ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du har ganske ret i at hendes gråd og urolige søvn sandsynligvis hænger sammen med alt det hun oplever i øjeblikket, som hun naturligt bearbejder i drømme. Jeg synes det er fint at de i vuggestuen er opmærksomme på at trille hende lidt, for at få hende rolig og få hende til at sove lidt videre. Det er langt bedre for hende med den ene lidt længere lur, hvor hun kan nå at koble af end det er med to meget korte lure.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o) God weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre