Svar: Lillesøster ikke glad for rugbrød, storesøster og renlighed
23. februar 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Lotte
Det lyder som en god idé at holde pause med rugbrøddet og i stedet vil jeg anbefale dig at forsøge med lidt hjemmebagte boller :o)
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Sammen med rugbrøddet til frokost, tænker jeg at det er vigtigt at du tilbyder Lærke mad i stykker, som hun kan gnave af og det må meget gerne være rester fra aftensmaden. Det kan f.eks. være ½ frikadelle, et ½ hårdkogt æg, kogte pastaskruer, pølse, kogte gulerødder, ærter, majs, kartoffelbåde osv. Giv evt. lidt dressing eller lidt sovs til, som hun kan dyppe maden i - det kan gøre det lidt mere interessant og lækkert :o)
Pas på med mælkeindtaget, hun behøver i princippet ikke få mme i løbet af dagen med den alder hun har og det kan godt tage pladsen og lysten væk fra den mere rigtige og sundere mad.
En plan for dagen til et barn på 11-12 måneder ser således ud:
Morgen: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur
Frokost: Fiberholdigt brød, rugbrød, boller eller lignende med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg. Gerne rester fra aftensmaden - kogte grøntsager, pasta, kød osv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan eller lignende, ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. som I andre spiser. Vand, sødmælk, mme af kop.
Suppleres evt. med en frugtgrød med mælk eller en godnatgrød
Puttes til natten med en flaske vælling som nu
Jeg håber ovenstående giver lidt idéer i forhold til Lærke.
Med hensyn til Anna og renlighed, så får jeg lidt på fornemmelsen at I spørger hende for meget og jeg tænker at I i stedet skal tage hende i hånden og følge hende på toilettet "kom vi skal lige ud at tisse inden du skal ud og lege". Hun skal således ikke spørges "skal du ikke lige prøve at tisse?" - det er noget hun helt naturligt skal, fuldstændig ligesom I andre også helt naturligt går på toilettet inden I tager nogen steder.
Derudover tænker jeg at det er helt normalt at hun endnu ikke er renlig om natten, mange børn bruger ble om natten i 4 års alderen og det gør ikke noget. Det vigtigste er at hun føler sig tryg og ikke føler sig forkert. Det er i princippet bedre at opleve succes med en tør ble, end det er at få våde bukser eller ligge i en våd seng - det bryder ingen af os sig jo om .. I kan derfor også prøve at tale lidt med hende om, hvordan hun har det når der sker uheld i børnehaven og når hun er ude at lege.
Ofte oplever børn, at de går glip af en leg eller det kan nogle gange være sådan, at hvis man render på toilettet, så er man ude af legen ... Prøv derfor at tale med hende om, hvorvidt noget sådan gør sig gældende og er det sådan hvor hun er, så tal med pædagogerne om at de skal være opmærksomme på at man godt kan komme tilbage og være med i legen igen, selvom man lige har en tissepause.
Nogle børn har det også rigtig svært med at tisse i institutionen, fordi der mange steder er åbne toilettet og er man naturligt blufærdig, så er det ikke rart at sidde til beskuelse for alle. Nogle børn føler også at toiletterne er beskidte, der er måske tisset på brættet osv. og derfor vil de ikke bruge toilettet i institutionen. Man kan her nogle gange lave aftale om at barnet får lov til at bruge et toilet på en anden stue eller lignende.
Prøv derfor at finde ud af, hvordan jeres datter har det med at der sker uheld og hvorfor det evt. sker samt vurdere om I kan gøre noget for at forebygge dette.
Tilsidst vil jeg lige sige, at hvis du har indtryk af at hun går og slattisser lidt, så kan det være en god idé at være opmærksom på at hun sidder længe nok på toilettet til at få sin blære godt nok tømt. I kan også overveje om en urinprøve skulle tjekkes for at afklare om hun evt. kunne have en blærebetændelse ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske