Svar: Krydderier, stå på tæer, uvi og vand i mellemøret

30. januar 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære T

Dejligt at høre at I er kommet så godt igang med lidt mad i hånden og at skemaden også kører nu :o) Det er rigtig fint med lidt agurk og gulerod, det må han meget gerne sidde med, men naturligvis som du også skriver - altid under opsyn af jer. Brødskorper bør man på grund af glutenindholdet vente med til efter 6 måneders alderen, men det er jo også lige om hjørnet :o)

Krydderier må børn meget gerne få og det gør som du også har oplevet, grøntsagsmosen lidt mere spændende, når der kommer lidt sovs på. Det anbefales normalt at vente til barnet er 6 måneder gammel - både fordi sovs jo er sødmælk, men også fordi barnet skal starte stille og roligt op med krydderi og familiemad. Man opdager dog hurtigt, hvis det har været for meget, da barnet vil få ondt i maven og tynd afføring ...

Smørsovs er altid en god idé, det giver jo både lidt smag og lidt ekstra fedtstof. En god begyndersovs behøver ikke smage af så meget og kan være meget simpel, hvor de lidt større børn, som er begyndt at kunne tygge lidt bedre og som er godt igang med familiemaden, sagtens kan tilbydes almindelig sovs, f.eks. kødsovs, millionbøf, karrysovs eller almindelig brun sovs (igen naturligvis ikke for stærkt krydret).

En nem sovs til barnet kan laves ved at bruge lidt af kogevandet fra kød/fisk og grøntsager og tilsætte jævning lavet af majsstivelse og lidt fedtstof:

1 dl kogende kød- og grøntsagsvand jævnes med 1 tsk. majsstivelse rørt op med 2 spsk. koldt vand. Sovsen koges herefter 1 minuts tid og tilsættes fedtstof, hvis der ikke er tilsat fedtstof i selve mosen. Der kan tilsættes kogte tomater eller lignende til sovsen, hvis man ønsker at give den lidt mere smag.

Almindelig tomatsovs kan også bruges, det kan være lidt af den sovs I selv skal spise, når I f.eks. laver pasta med kødsovs, hvor I bruger f.eks. hakkede tomater, lidt løg, hvidløg, timian, oregano osv. Til 6 måneders børn kan det være en fordel at blende løg, hvidløg og tomater med stavblender, og derefter tilsætte krydderier, hvor de lidt større børn godt kan spise kødsovsen som den er.

Så børn må fra 6 måneders alderen gerne få lidt krydderier, f.eks. via sovs, der både kan give smag og energiberige på grund af det lidt ekstra fedtstof og så kan sovs også være med til at smøre og gøre maden lidt lettere at spise.

Hold igen med salt og peber og de meget stærke krydderier og vær også opmærksom på krydderurter. På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse hvis maden gemmes eller ved genopvarmning og de kan medvirke til dannelse af nitrit.

'Grønt drys' på varm mad må derfor ikke gives til små børn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog gerne anvendes i varme retter, hvis de ...

Annonce

... koger grundigt med. Børn må også gerne få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres.

Med hensyn til at stå på tæer, så er det helt normalt at han fortsat gør dette. Da han ikke har nogen problemer med at få foden i korrekt stilling, når du bevæger den, så lyder det helt som det skal. Det ændrer sig i takt med at han bliver ældre, begynder at bruge sine ben og fødder mere af sig selv, kravler, rejser sig ved tingene osv. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen komme op og stå på flad fod, når der er støtte under armene, barnet vil ofte i denne alder også elske at hoppe på skødet og på den måde bøje og strække sine ben.

Med hensyn til urinvejsinfektion hos små børn, så sker det naturligvis af børn får dette, men det er ikke noget man skal gå rundt og bekymre sig om og nærmes forvente :o) Symptomerne afhænger af, om det er en øvre eller en nedre urinvejsinfektion, og af hvor alvorlig infektionen er.

Ved en øvre urinvejsinfektion, vil barnet normalt få høj feber, det vil sige temperaturforhøjelse på over 39 °C. Barnet vil have ondt i maven og vil være alment påvirket - det vil sige virke meget træt, slap, sløv, vil være svær at få til at spise, lege osv. og vil virke meget pylret og irriteret.

Ved en nedre urinvejsinfektion, vil barnet ofte tisse lidt hele tiden, og det gør ondt at tisse, barnet vil normalt ikke have feber eller virke alment påvirket.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hos de mindste børn, det vil sige børn under 2 år kan symptomerne på urinvejsinfektion være meget ukarakteristiske. Barnet vil f.eks. kunne have diaré, gylpetendens og kan være meget grædende samtidig med at barnet ofte har feber. Derfor mistænker man normalt urinvejsinfektion hos et barn med feber og hvor man ikke kan finde anden årsag.

Det konstateres ved at man tager en vandladningsprøve, men det vil lægen fortælle dig, hvis det bliver aktuelt :o)

Med hensyn til vand i mellemøret eller væske i mellemøret, så kommer dette ofte i forbindelse med en mellemørebetændelse. Mellemørebetændelse starter ofte med en forkølelse, hvor det eustakiske rør lukker til, så sekretet ikke kan få afløb. Det betyder at sekretet bliver stående inde i mellemøret, hvor det kan presse på trommehinden og det er smertefuldt. Derfor vil børn med mellemørebetændelse ofte græde rigtig meget - især når de ligger ned, fordi trykket i øret er højere i liggende stilling. Barnet vil ofte også få feber og på grund af den infektion som barnet har (betændelse, bakterier i væsken i øret) i kroppen vil barnet ofte også få lidt ondt i maven, lidt tynd mave og generelt utilpashed.

Børn kan fejle rigtig mange ting, her under også de forskellige børnsygdomme, som børn jo skal igennem. Men jeg håber at ovenstående forklarer lidt om de to sygdomme du specifikt spørger til :o)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke