Svar: Søvn, tidsfornemmelse, afvænning af sut og flaske
28. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Linda
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne begynde at give din dreng sut i hånden, når han generelt har brug for den, fremfor at putte den i munden på ham. Det vil sige at du også i løbet af dagen, tilbyder ham sutte i hånden og lader ham selv føre den til munden.
Sidder han ved bordet, i sin barnevogn, ligger i sin seng eller lignende, så må du også gerne prøve at placere sutten ved siden af ham og stille og roligt opfordre ham til selv at tage den og putte den i munden. I takt med at han om dagen lærer at finde sin sut selv, så vil han også kunne det om natten og du må så her lægge lidt ekstra sutter rundt omkring ham i sengen, evt. sætte et par sutter på en stofble, så han lettere kan finde dem, når han vågner om natten.
Du skal naturligvis samtidig forsøge at holde behovet for sut ned på et minimum. Han skal så vidt muligt kun have sutten, når han skal sove og ikke hele natten, ej heller, hvis han i løbet af dagen leger, snakker osv. Sutten er som en sovebamse til sovebrug og kan bruges som trøst, hvis man er meget ked af det :o)
Græder han ulykkeligt om natten, så skal du naturligvis give ham sutten, hvis det er den han mangler, men prøv som sagt om ikke du stille og roligt kan lære ham at finde den selv, så det ikke er dit arbejde at stige op hele natten igennem og putte sut i munden på ham :o)
Med hensyn til fuldstændig afvænning af sut, så er de fleste børn flere år inden det er aktuelt. De yngste børn er ofte 2 år, når de smider sutten, de fleste er nok omkring 3 år og så er der også en gruppe som nærmer sig 4 årsalderen inden de helt kan undvære sutten, når de skal sove. Hvornår man skal sige farvel til sut afhænger meget af, hvad der ellers sker i barnets liv og hvordan sutten bruges. Hvis sutten bruges så meget at den påvirker barnets sprog, tænder eller lignende, så skal man naturligvis af med den tidligt!
Flaske og behovet for at få mælk af flaske stopper normalt kort efter 12 måneders alderen. Flaske hører normalt alderen op til 1 år til og barnet kan derefter sagtens få sit mælkebehov dækket på anden vis.
Med hensyn til tidsfornemmelse, så har din dreng ikke tidsfornemmelse på den måde, at han ved at du kommer og henter ham om eftermiddagen og hvornår på døgnet det ca. er. Ligesom han heller ikke kan forholde sig til ugedage og hvorvidt det er hverdag eller weekend.
Men han fornemmer tiden ud fra de ting der sker og han kan sagtens mærke savn, hvis der pludselig går 6 timer og der kun plejer at gå 3 timer ... Han forholde sig til dagens rytme, så hvis du f.eks. plejer at hente ham, når han har fået frugt, så vil han blive glad og overrasket, hvis du en dag allerede henter ham efter frokost. Ligesom han også vil føle uro, hvis du en dag ikke kommer efter frugten om eftermiddagen, men først kommer lige inden lukketid.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske