Svar: Søvn og mad efter vuggestuestart
25. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Freyas mor
Det lyder umiddelbart som om at Freya lige skal vende sig til vuggestuen, de nye rutiner der hører til dagligdagen osv. Det lyder derfor helt naturligt, at hun lige nu vægrer sig lidt ved at spise særlig meget, når hun er der og at hun, som pædagogerne også har sagt, reagerer på at blive afleveret og skulle undvære jer.
Min umiddelbare tanke er derfor at I skal give det lidt tid og tror på at pædagogerne, nok skal få jeres datter til at spise lidt i løbet af dagen. Hun kan sagtens få lidt frugt i hånden om formiddagen og så samtidig have plads til maven til frokost og får de varm mad, der skal spises med ske, så kan det godt være at hun vil acceptere skemaden, når det er en pædagog der giver det - selvom hun ikke vil hjemme. Ofte ser tingene helt anderledes ud, hjemme og i institution. Hun viser måske især egen vilje overfor jer, som hun jo føler sig 100 pct tryg ved :o)
Det er fint at give hende mørkere brødtyper til morgenmad, hvis hun er gladest for dette. Det er godt at spise groft og fiberholdigt brød generelt, så det er helt fint :o) Det gør ikke noget at hun i øjeblikket serveres det samme hver morgen, det giver tryghed, det er genkendeligt for hende at starte dagen sådan og det er fint især nu, hvor hun skal forholde sig til så mange andre nye ting.
Det er sandsynligvis også på grund af indkøring og tilvænning at hun lige nu virker lidt "speedet" og ikke rigtigt sover. Det skal I også give tid. Det vigtigste er at hun slapper af, får koblet lidt fra og derfor er det rigtig fint at I har trillet en tur med hende for at få hende til dette.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder kun at have behov for en lur dagligt, men det kan sagtens være at jeres datter er ved at være parat til dette. Ofte vil barnet så sove middagslur fra ca 12-14 og vil så om natten sove ca 11½ time. I må tro på at hun fint kan regulere sit behov for søvn og sover når hun har behov for det, leger, er glad og i hopla, når det er tid til det :o)
Så mine tanker er altså at tiden arbejder lidt for jer, rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske