Svar: Søvn og mad efter vuggestuestart

25. januar 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Freyas mor

Det lyder umiddelbart som om at Freya lige skal vende sig til vuggestuen, de nye rutiner der hører til dagligdagen osv. Det lyder derfor helt naturligt, at hun lige nu vægrer sig lidt ved at spise særlig meget, når hun er der og at hun, som pædagogerne også har sagt, reagerer på at blive afleveret og skulle undvære jer.

Min umiddelbare tanke er derfor at I skal give det lidt tid og tror på at pædagogerne, nok skal få jeres datter til at spise lidt i løbet af dagen. Hun kan sagtens få lidt frugt i hånden om formiddagen og så samtidig have plads til maven til frokost og får de varm mad, der skal spises med ske, så kan det godt være at hun vil acceptere skemaden, når det er en pædagog der giver det - selvom hun ikke vil hjemme. Ofte ser tingene helt anderledes ud, hjemme og i institution. Hun viser måske især egen vilje overfor jer, som hun jo føler sig 100 pct tryg ved :o)

Det er fint at give hende mørkere brødtyper til morgenmad, hvis hun er gladest for dette. Det er godt at spise groft og fiberholdigt brød ...

Annonce

... generelt, så det er helt fint :o) Det gør ikke noget at hun i øjeblikket serveres det samme hver morgen, det giver tryghed, det er genkendeligt for hende at starte dagen sådan og det er fint især nu, hvor hun skal forholde sig til så mange andre nye ting.

Det er sandsynligvis også på grund af indkøring og tilvænning at hun lige nu virker lidt "speedet" og ikke rigtigt sover. Det skal I også give tid. Det vigtigste er at hun slapper af, får koblet lidt fra og derfor er det rigtig fint at I har trillet en tur med hende for at få hende til dette.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder kun at have behov for en lur dagligt, men det kan sagtens være at jeres datter er ved at være parat til dette. Ofte vil barnet så sove middagslur fra ca 12-14 og vil så om natten sove ca 11½ time. I må tro på at hun fint kan regulere sit behov for søvn og sover når hun har behov for det, leger, er glad og i hopla, når det er tid til det :o)

Så mine tanker er altså at tiden arbejder lidt for jer, rigtig meget held og lykke fortsat :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2