Brev:
Søvn og mad efter vuggestuestart
25. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Søvn og mad efter vuggestuestart
Hej Helen
Så er vi her igen;o). Freya er nu næsten 11 måneder og far er begyndt at køre hende ind i vuggestuen. Det giver lidt nye udfordringer, som vi gerne vil have lidt hjælp til.
Hun har været i vuggestuen 5 dage (mandag til fredag) - de sidste 4 dage også nogle timer alene.
Den første dag ville hun godt spise frokost - de næste 4 dage har hun enten nægtet at spise eller kun spist meget lidt. Hun har dog spist lidt formiddags-/eftermiddagsmad.
Far kommer over med hende ved 8.15 tiden og der er lidt formiddagsmad ved 9-tiden. Dette mellemmåltid har hun typisk ikke fået derhjemme. Frokosten serveres ved 11-tiden og hun har typisk først spist ved 11.30-12-tiden.
I det hele taget er hun lidt vanskelig at give mad, da hun jo helst vil det hele selv. Men hun kan jo fx ikke spise med ske (og der er noget af maden i vuggestuen, som kun kan spises med ske - fx ris i karrysauce), så jeg har typisk givet hende noget brød i den ene hånd og så fået lov at give hende mad på denne måde. Har hun nægtet har jeg hentet noget andet, jeg vidste hun kunne lide. Men den holder jo selvfølgelig ikke i vuggestuen, hvor der er en slags mad...
Pædagogerne er meget forstående og siger, at det også kan være en form for protest mod at blive afleveret.
Skal vi bare tage det roligt og håbe det løser sig? Jeg tænker også på, om vi ikke skulle springe måltidet kl. 9 over og så på den måde håbe, at hun er mere sulten til frokost.
M.h.t. morgenmad har vi bagt de havregrynsboller, du sendte mig opskriften på. Hun er desværre ikke så vild med dem, men foretrækker noget mørkere brød, som hun tit har fået (det samme vi spiser). Vi er i tvivl om vi skal presse på for at få hende til at spise noget mere varieret om morgenen - eller bare sige, at det er OK.
Og så lige et sidste spørgsmål. Er det almindelig i hendes alder, at hun kan holde sig længere og længere vågen?
Indtil nu har hun typisk haft brug for en lur efter, at være vågen en max 4 timers tid. Men i fredags var hun vågen helt fra kl. 14.15 til sengetid kl. 20 (hun havde sovet ca. en time hhv. formiddag og eftermiddag) - og lørdag slog hun alle rekorder og nægtede at sove fra kl. 11.15 til kl. 19.30. Hun var stået op allerede kl. 5.15 lørdag, så vi lod hende sove en lang formiddagslur. Desuden kørte en tur med klapvognen fra kl. 13-14, hvor hun var vågen, men sad og slappede af. Hun var - til forskel fra mange andre dage - i vældig fint humør og ville gerne lege selv.
Mange hilsner fra Freyas mor