Søvn og mad efter vuggestuestart

25. januar 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvn og mad efter vuggestuestart

Hej Helen

Så er vi her igen;o). Freya er nu næsten 11 måneder og far er begyndt at køre hende ind i vuggestuen. Det giver lidt nye udfordringer, som vi gerne vil have lidt hjælp til.

Hun har været i vuggestuen 5 dage (mandag til fredag) - de sidste 4 dage også nogle timer alene.

Den første dag ville hun godt spise frokost - de næste 4 dage har hun enten nægtet at spise eller kun spist meget lidt. Hun har dog spist lidt formiddags-/eftermiddagsmad.

Far kommer over med hende ved 8.15 tiden og der er lidt formiddagsmad ved 9-tiden. Dette mellemmåltid har hun typisk ikke fået derhjemme. Frokosten serveres ved 11-tiden og hun har typisk først spist ved 11.30-12-tiden.

I det hele taget er hun lidt vanskelig at give mad, da hun jo helst vil det hele selv. Men hun kan jo fx ikke spise med ske (og der er noget af maden i vuggestuen, som kun kan spises med ske - fx ris i karrysauce), så jeg har typisk givet hende noget brød i den ene hånd og så fået lov at give hende mad på denne måde. Har hun nægtet har jeg hentet noget andet, jeg vidste hun kunne lide. Men den holder jo selvfølgelig ikke i vuggestuen, hvor der er en slags mad...

Pædagogerne er meget forstående og siger, at det også kan være en form for protest mod at ...

Annonce

... blive afleveret.

Skal vi bare tage det roligt og håbe det løser sig? Jeg tænker også på, om vi ikke skulle springe måltidet kl. 9 over og så på den måde håbe, at hun er mere sulten til frokost.

M.h.t. morgenmad har vi bagt de havregrynsboller, du sendte mig opskriften på. Hun er desværre ikke så vild med dem, men foretrækker noget mørkere brød, som hun tit har fået (det samme vi spiser). Vi er i tvivl om vi skal presse på for at få hende til at spise noget mere varieret om morgenen - eller bare sige, at det er OK.

Og så lige et sidste spørgsmål. Er det almindelig i hendes alder, at hun kan holde sig længere og længere vågen?

Indtil nu har hun typisk haft brug for en lur efter, at være vågen en max 4 timers tid. Men i fredags var hun vågen helt fra kl. 14.15 til sengetid kl. 20 (hun havde sovet ca. en time hhv. formiddag og eftermiddag) - og lørdag slog hun alle rekorder og nægtede at sove fra kl. 11.15 til kl. 19.30. Hun var stået op allerede kl. 5.15 lørdag, så vi lod hende sove en lang formiddagslur. Desuden kørte en tur med klapvognen fra kl. 13-14, hvor hun var vågen, men sad og slappede af. Hun var - til forskel fra mange andre dage - i vældig fint humør og ville gerne lege selv.

Mange hilsner fra Freyas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder