Svar: Vælling og savl
21. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Susan
Du kan sagtens lave vælling med udmalket modermælk, men du kan desværre ikke fryse det igen. Optøet modermælk, som ikke har været opvarmet, kan holde sig i køleskab i 1 døgn. Men ligeså snart du går ind og varmer mælken op, når du vil lave vællingen, så bør du faktisk servere den næsten med det samme for din datter. Mælken har ikke godt af at blive frosset, varmet, frosset igen. Det ødelægger en del af de næringsstoffer der er i mælken.
Med hensyn til savl, så er det helt normalt at børn især i 2 måneders alderen og igen i 4 måneders alderen begynder at savle rigtig meget. Det hænger sammen med at der hele tiden sker nogle enzymændringer i spyttet og i barnets tarmsystem, som stille og rolig forbereder barnet til at kunne nedbryde anden føde en mælk. Det behøver altså slet ikke være tegn på at hun er ved at få tænder ... :o)
Jeg kan godt forstå at du har svært ved at se hende, som en 2 måneders baby når hun er født for 4 måneder siden og det skal du heller ikke i alle situationer. Det er ofte sådan med fortidligt fødte børn at de på nogle punkter ofte vil være alderssvarende og på andre punkter, måske skal skærmes og have lidt mere tid. Det kan sagtens tænkes at din datter, når hun ser på dig, pludrer med dig osv. virker mere som en 3-4 måneders baby end som en 2 måneders. Hendes kontakt til dig og hendes opmærksomhed på omverdenen kan sagtens være mere som den biologiske alder.
Men hendes behov for ro, skærmning, hjælp med at lukke af for verden osv. kan være som en 2 måneders baby og det er derfor det nogle gange kan være lidt svært at agere rundt med sådan en størrelse :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske