Svar: Vælling og savl

21. januar 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Susan

Du kan sagtens lave vælling med udmalket modermælk, men du kan desværre ikke fryse det igen. Optøet modermælk, som ikke har været opvarmet, kan holde sig i køleskab i 1 døgn. Men ligeså snart du går ind og varmer mælken op, når du vil lave vællingen, så bør du faktisk servere den næsten med det samme for din datter. Mælken har ikke godt af at blive frosset, varmet, frosset igen. Det ødelægger en del af de næringsstoffer der er i mælken.

Med hensyn til savl, så er det helt normalt at børn især i 2 måneders alderen og igen i 4 måneders alderen begynder at savle rigtig meget. Det hænger sammen med at der hele tiden sker nogle enzymændringer i spyttet og i barnets tarmsystem, som stille og rolig forbereder barnet til at kunne nedbryde anden føde en mælk. Det behøver altså slet ikke være tegn på at hun er ved at få tænder ... ...

Annonce

... :o)

Jeg kan godt forstå at du har svært ved at se hende, som en 2 måneders baby når hun er født for 4 måneder siden og det skal du heller ikke i alle situationer. Det er ofte sådan med fortidligt fødte børn at de på nogle punkter ofte vil være alderssvarende og på andre punkter, måske skal skærmes og have lidt mere tid. Det kan sagtens tænkes at din datter, når hun ser på dig, pludrer med dig osv. virker mere som en 3-4 måneders baby end som en 2 måneders. Hendes kontakt til dig og hendes opmærksomhed på omverdenen kan sagtens være mere som den biologiske alder.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men hendes behov for ro, skærmning, hjælp med at lukke af for verden osv. kan være som en 2 måneders baby og det er derfor det nogle gange kan være lidt svært at agere rundt med sådan en størrelse :o)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder