Brev:
Vælling og savl
21. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Vælling og savl
Hej,
Jeg har endnu en gang lidt forskellige spørgsmål.
1) Jeg har fundet nedenstående opskrift på vælling i nogle af dine andre svar.
Mit spørgsmål er, hvis jeg benytter modermælk som jeg har liggende i fryseren til dette, kan jeg så fryse vælling efterfølgende? Hvis ikke, hvor længe kan det holde i køleskabet?
Jeg tror nemlig ikke, at min datter spiser så meget på en gang. Man kan selvfølgelig halvere indholdet, men så er der stadig mere, end jeg tror at hun indtager.
Opskrift på hjemmelavet vælling er her:
2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel
4-6 mål modermælkserstatningspulver (afhængig af mærke).
Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelsesvælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.
I stedet for modermælkserstatning kan man også bruge udmalket modermælk. Her bruger man så tilsvarende mængde mælk, som der bruges vand/pulver i ovenstående opskrift - altså godt 2 dl. udmalket modermælk.
2) Anna er begyndt at savle en del, er det tegn på, at hun snart får tænder? (det er jo nok lige tidligt nok) (hun er 4 måneder men født 2 måneder for tidligt).
Jeg har utrolig svært ved at se hende som en baby på 2 måneder, som hun jo er korrigeret. For mig er hun 4 måneder. Hun vejer 5 kg nu og er utrolig opmærksom og smiler og pludre med os.
Tak for dine svar.
Venligst Susan