Svar: Søvn- og spisevaner - 10 mdr.

19. januar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære forældre

Tak for jeres brev :o)

Der er ingen tvivl om at der er rigtig mange faktorer som spiller ind på jeres datters søvnproblemer, vægring overfor mad osv. i øjeblikket og det handler både om sygdom, alder, udvikling osv. Det hele hænger sammen og derfor er det naturligt svært for både jer og mig, at sætte en præcis finger på, hvad det lige er der sker ...

Det er vigtigt at I holder fast i at jeres datter altid har været en glad pige, som har udviklet sig rigtig godt, spist og sovet godt osv. Der er således nogle gode rutiner at bygge på, lige nu er I 'bare' inde i en periode, hvor det hele ramler sammen.

Det faktum at hun har røde ører er naturligvis et problem og hun kan sagtens tænkes at vågne mere om natten fordi det gør ondt i ørerne. Trykkes øges når hun ligger ned, smerterne tiltager derfor når hun har ligget ned lidt, hvorimod når hun tages op og holdes på højkant så forsvinder det. Det er en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger højere med hovedet. Det vil også være en god idé at overveje om hun evt. skal tilbydes noget smertestillende, det kunne f.eks. være en stikpille panodil, prøv at tale med lægen om den mulighed.

Det er naturligt at hun på grund af ørerne, søger brystet/mælk mere om natten. Det at spise og synke udligner trykket i ørerne og det fjerner således smerten. Samtidig så løsner den varme mælk det slim der sidder i hendes luftveje og det letter hendes vejrtrækning, hvorfor hun sover bedre igen bagefter, indtil hun atter klotter til i næsen og søger brystet igen.

Det er også naturligt at hun i kraft af sin alder, motoriske udvikling, separationsfase osv. søger mere fysisk kontakt og nærhed end I tidligere har oplevet. Om dagen sidder hun ikke så meget på skødet som tidligere, hun er tilmed væk fra jer i dagtimerne og har naturligt et stort behov for at mærke at I stadig er der for hende. Da hun ikke med ord kan give udtryk for sit savn, så reagerer hun fysisk og reagerer med at klamre sig lidt mere, have behov for mere fysisk kontakt.

Det betyder også at børn i denne alder ofte også kan begynde at søge brystet lidt ekstra, fordi det jo giver dem trygheden og nærheden som de efterspørger. Men det er uhensigtsmæssigt, fordi det jo så begynder at påvirke barnets indtag af mad i løbet af dagen. Et indtag der naturligt også er mere varieret, fordi barnet i denne alder ofte bliver mere selektiv, lukker munden for skeen, skubber tallerkenen væk, drejer hovedet osv. Et udtryk for at barnet nu begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje.

Barnets indtag af mad påvirker ingen barnets søvn om natten, barnets søgning efter brystet om natten osv. Man kan altså meget hurtigt komme ind i en dum cirkel.

Når barnet så ikke sover særlig godt om natten, så indhentes det forsømte naturligt i løbet af dagen og når barnet så begynder at sove forholdsvis meget om dagen, så påvirkes nattesøvnen igen i dårlig retning - derfor er det godt at I er opmærksomme på at hun ikke skal sove dagen væk, men at hun skal sove om natten.

Som I kan se hænger det hele sammen og jeg kan sagtens forstå at det er svært at finde hoved og hale i. Mit forslag er dog at tage udgangspunkt i den nuværende situation og sige, hvordan kan vi komme videre herfra.

Status er:

- Jeres datter har lidt røde ører - de skal behandles, få hende evt. tjekket af en rigtig ørelæge, som ofte kan se nogle ting som den alment praktiserende læge ikke kan. Det skal vurderes om hun skal have noget smertestillende.

- Jeres datter er nu 10 måneder gammel og skal tilbydes mælk svarende til hendes alder. Det vil sige 2 amninger/flasker dagligt og forsøg at ...

Annonce

... holde indtaget på dette.

- Hun skal have alderssvarende mad, så hun får noget hun selv kan spise med og udgangspunktet er den børnevenlige mad I andre spiser, hun kan sagtens spise spaghetti, lasagne, frikadeller, farsbrød, madpandekager, laks, fiskefiletter osv. hvad I andre nu spiser og så er det fint at supplere med de færdigproducerede babyretter, når hun skal mættes lidt mere

- Hold fast i at det er bedre med små hyppige måltider, fremfor få og store måltider

- Put hende i egen seng og put hende med det 'gode gamle putteritual' som hun har fundet fin ro med tidligere. Det vil sige ikke blive ammet i søvn, men i stedet blive ammet og lullet til ro med en hånd på maven.

- Accepter at hun lige nu gennemgår en fase, hvor hun har behov for ekstra tryghed og nærhed og at det er naturligt at hun derfor vågner om natten og søger jeres kontakt. Vis hende derfor at I er der, passer på hende, berolig hende med ord, stillingsskift osv. når det er nødvendigt. Gør det på en måde, som I også kan leve med fremover, så I ikke får skabt nye uhensigtsmæssige vaner.

- Og forsøg så at holde en fast plan for dagen hvad angår søvn og mad, hun skal spise på nogenlunde faste tidspunkter, puttes til faste tider, tages op fra lur til samme tid hver dag osv. så hver dag ligner hinanden - også uanset om det er hverdag eller weekend. I skal regne med at hun har behov for at sove måske max 3 timer i løbet af dagen og at nattesøvnen være ca 10-10½ time lang, afbrudt af mælk. I skal altså regne med et døgnbehov på ca 13-13½ time i døgnet. Sover hun mere om dagen, så vil hun derfor naturligt skulle puttes lidt senere om aftenen og modsat.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Grød, sødmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, kan også tilbydes en lille smule fortyndet æblejuice, som I har forsøgt jer med ellers helst vand af kop.

Puttes til formiddagslur 9.30-10, sover måske kun en time

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, giv hende gerne mad i hånden, det kan være kogt pasta, frikadeller, grøntsager eller lignende og de dage hvor det ikke går, så er det fint at supplere op med færdiglavet børnemad. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl. 13, sover her max 2 timer

Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, mos af bær eller lignende, også rugbrødsdrys, müsli osv. kan bruges, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt også er fint om eftermiddagen, Vand af kop.

Før aftensmad 17: Tilbyd hende lidt grønt, frugt, lidt brød eller lignende imens I laver aftensmaden klar. Appetitten er tit stor her og hun er træt efter en lang dag, så det er svært at holde hende igang. Lidt mad hjælper på blodsukkeret og giver lidt energi.

Aften 18-18.30: Familiemad, spiser det samme som I andre og kan igen suppleres med færdiglavet børnemad og/eller lidt grød til dessert, som I også forsøger nu. Så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.

Bades, får ren ble og nattøj på og bliver så ammet af mor i stuen

Puttes efterfølgende af mor eller far i seng kl. ca 20

Sover og ammes (eller får en flaske) når hun vågner næste gang - det kan være sen aften eller først på natten, det er fint nok.

I må tro på at jeres datter har en naturlig evne til at regulere sit behov for mad og væske, så hvis I tilbyder, så tager hun hvad hun har behov for. Giv hende som sagt både mad i stykker og mad som er moset. Lad hende spise med fingrene og også gerne med gaffel, når og hvis hun virker oplagt til det.

Jeg håber I kan bruge mine tanker og planen for dagen videre frem fortsat held og lykke med hende. Rigtig god weekend :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor