Søvn- og spisevaner - 10 mdr.

19. januar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn- og spisevaner - 10 mdr.

Hej Helen.

Tak for en god og varm brevkasse, hvor vi i forskellige situationer har nydt godt af at læse de råd, du har givet andre forældre. Men nu er det så blevet vores tur, til at få et godt råd fra dig omkring vores datters søvn-og spisevaner.

Min mand og jeg har den dejligste datter på snart 10 måneder – vores første barn. Hun er en meget glad, social og nysgerrig pige, som har kravlet i snart en måned, står flittigt op af møbler etc og elsker at spadsere med sin gåvogn eller vores hænder. Så motorisk sker der rigtigt meget med hende lige nu.

Hun begyndte i vuggestue for 1½ måned siden (Jeg begyndte på job igen for 14 dage siden) – og indkøringen i vuggestuen er gået helt uden problemer. Hun har fra første dag virket rigtigt glad for at være der – lader til at hygge sig og der har ingen problemer været omkring aflevering etc. Så det er rigtigt dejligt. Hun er i vuggestue hver dag fra ca. 07:30 – 16:15. Hun har dog, som forventeligt, været en del syg med forkølelser, diarre, feber etc.

Vi har været rigtigt heldige at have fået en datter, som har sovet igennem (fra ca. 19:30 – 06:30) fra hun var 4 måneder. Langt de fleste nætter uden natamning og flaske – og uden at vågne før næste morgen. Men..... de sidste 2 måneder har hun sovet meget dårligt om natten. Hun sover i egen seng i vores soveværelse – hvilket hun altid har gjort. Hun bliver lagt ca. 19:30 - 20:00 og vågner ofte 2 gange, inden min mand og jeg går i seng ca. kl. 23.00.

Når hun vågner om aftenen falder hun nogle gange til ro i sengen, hvis hun hjælpes lidt med stillingsskifte. Men de fleste gange må jeg løfte hende op af sengen, lulle hende mod min skulder og hun falder så til ro og bliver lagt igen. Det er af og til svært for min mand at få hende til at falde til ro – hun græder og falder først til ro, når jeg kommer ind i soveværelset og ”Tager over” – til stor frustration for både min mand og jeg.

Derudover er hun begyndt at vågne en til to gange om natten. Nogle få gange falder hun til ro ved at en af os hjælper hende med stillingsskifte i sengen – men langt de fleste nætter er hun desværre vågen et sted mellem 1 og 3 timer. I disse timer forsøger vi på alle måder (amning, flaske, lulle mod skulderen, tage hende over i vores seng, ligge hende i egen seng og ae hende etc) at få hende til at falde i søvn. Men uden det store held. Hvad der virker den ene nat, virker absolut ikke den næste. Så vi er efterhånden ret meget i vildrede (og efterhånden også meget trætte – især efter at jeg er begyndt at arbejde igen) mht hvordan vi kommer tilbage til den gode rutine, hvor hun får en god nattesøvn. Hun er jo selvfølgelig temmeligt træt, når hun om morgenen bliver vækket ca. 6:15 – og falder af og til i søvn på vej til vuggestuen.

Søvnproblemerne opstod i forbindelse med en slem forkølelse, der også satte sig på luftvejene og ørene (hun har stadig lidt røde ører – er blevet tjekket jævnligt hos lægen og hørekurve er forsøgt lavet, men uden held, da ørene som sagt stadig er lidt røde, men ikke så slemt så hun er i nogen behandling herfor. Så vi forsøger med en ny hørekurve om 2 uger). Vi valgte at have focus på lindring og trøst – og stort set alle vores ”Normale soveregler” blev derfor sat ud af kraft. Blandt andet begyndte vi på natamning og natflaske – da vi var bange for at hendes nattevågneri skyldtes at hun ikke fik så megen ved putteamningen på grund af hendes forstoppede næse (Vi anvendte saltvandsampuller og ”Snøfte”).

I starten sov hun meget i vuggestuen – kunne sove 4 timer i et stræk, hvilket hun aldrig gør herhjemme. Så dette har vi fået stoppet. Så nu sover hun i vuggestuen normalt 2 timer inden frokost og 1 – 2 timer i løbet af eftermiddagen (vi ”Kæmper stadig for at det kun skal være en time om eftermiddagen...). Når hun er herhjemme sover hun 1½ - 2 timer inden frokost – og tager så en meget kort powernap på 20 – 45 minutter om eftermiddagen. Vi er i dialog med vuggestuen om hendes søvn – og håber at vi finder en løsning, så hun ikke sover så meget i vuggestuen, da vi er bange for at dette også spiller ind på ”Natteroderiet”.

Nu er hendes forkølelse i bedring (Men har også varet stort set siden midt november). Men soveproblemerne fortsætter. Og vi kan snart ikke finde hverken hoved eller hale i det. Vi ved at hun er i seperationsfasen og at den motoriske udvikling pt. også påvirker søvnen. Men vi kan faktisk ikke finde ud af, om vi også har fået skabt nogle dårlige vaner i den mellemliggende periode – og i så fald, ...

Annonce

... hvordan vi får brudt disse vaner og kommer tilbage til ”Den gode gamle gænge”. Hvad er din vurdering?

Jeg ammer stadig vores datter og både hun og jeg er rigtigt glade for det – hun ammes tidlig morgen og ved sengelægning (Men for øjeblikket også midt om natten...). Derudover får hun en flaske med 100 ml MME tidlig eftermiddag. En lang periode faldt hun ved aftenlægningen i søvn ved brystet – men dette fik vi ændret på for ca. 2 måneder siden – så hun blev ammet, lagt i egen seng, hvor hun så faldt i søvn med aen på maven / brystet. Men dette er nu også ændret, så hun igen falder i søvn ved brystet. Dette ønsker vi også at få ændret på – så min mand også kan ligge hende i seng, hvilket ikke er muligt for øjeblikket.

Både vores datter og jeg er rigtigt glade for amningen – men jeg har alligevel planer om at stoppe med morgenamningen om 2 uger (har givet mig selv en deadline...) og herefter med sengelægningsamningen cirka et par uger senere, hvis det ikke giver nogle større problemer at stoppe med morgenamningen – hovedsageligt for at give mig selv lidt større frihed, også ift at kunne gå ud om aftenen en sjælden gang. Jeg er dog meget usikker på om det er ret tidspunkt at stoppe på lige nu, alt det ovennævnte taget i betragtning? Vores plan er at vente med at flytte hende på eget værelse, indtil der er kommet styr på søvnen igen. Har du nogen holdning til dette?

Derudover er der de sidste 2 uger blevet lidt knas med spisningen. Hun har altid spist godt og har ikke haft større problemer med at prøve nye madvarer. Vi har altid prioriteret højt at hun skal have hjemmelavet mad – og købegrød og glasmad har derfor hovedsageligt været anvendt i ”Nødstilfælde”. Men for øjeblikket spiser hun ikke så meget – og er meget selektiv med hvad hun spiser.

Vi forstår at det er normalt for hendes alder – men vil alligevel godt have dit input til hvad vi kan gøre – om vi har for meget focus herpå og hellere skal ”tage det lidt mere afslappet” i det mindste en kortere periode.

Spisningen herhjemme er som følger:

Om morgen inden vuggestuen får hun grød – vil pt ikke spise den hjemmelavede, men udelukkende købegrød. I weekenden til frokost får hun normalt rugbrødshapsere – men dette er hun ikke så meget for lige nu – spiser meget lidt. I stedet giver vi hende kogte grøntsager, pastaskruer, kartofler, kød, som hun selv spiser med fingrene – nogle dage går dette fint. Men andre dage vil hun heller ikke spise dette – og ender så op med at få købemos på glas og spiser en svingende mængde af dette.

Eftermiddagsmaden består hovedsageligt af frugt – moset banan har altid været favoritten – men nu er det meget blandet hvor meget hun i det hele taget spiser om eftermiddagen. Nogle dage går det fint med frugt i tern, som hun selv spiser – andre dage ender det med en smule frugtmos. Igen til aftensmaden sker det samme som til frokost. Dog med den forskel at vi er begyndt at afslutte aftensmaden med en portion købegrød, de aftener hvor hun har spist meget lidt – for at være sikker på at hun har lidt i maven til natten.

Vi er meget bekymrede for om hun får nok at spise pt og om maden er afvekslende nok. Vi synes at det bliver lige vel meget købegrød og glasmad og meget lidt af det ”Gode” hjemmelavede (og en væsentligt mindre mængde mad end normalt i det hele taget). Har du nogle gode råd?

Hun drikker heller ikke så meget som normalt. Hun får normalt kun vand og sødmælk – men vi har forsøgt med lidt fortyndet æblejuice og tynd hyldeblomstsaft, for at få noget i hende (det skal siges at hun overordnet set er frisk og aktiv som normalt – så alt i alt kan vi vel konkludere at hun får rigeligt af både mad og drikke?). Igen har du nogle gode råd til hvordan vi håndterer dette – vi er bange for at vi har for meget focus og forsøger lidt for meget at få lokket skefulde i hende....og alt hvad vi får ud af dette er en sammenknebet mund.

Vi har altid syntes at vi har en datter i fin trivsel, hvilket også har været tilbagemeldingen fra sundhedsplejersken (Som har haft sit sidste besøg hos os) – men de sidste par måneder synes vi at det er gået den forkerte vej. Vi forstår at mange af tingene er normalt for hendes alder / udviklingsstadie – men det ændrer ikke på at vi bekymrer os for om hun har det godt – og om hun er i god trivsel, eller ej. Vi vil derfor gerne have lidt input og gode råd fra dig.

Ser meget frem imod dit svar, på denne ret lange beskrivelse.... På forhånd mange tak.

Mange hilsner
De bekymrede og trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor