Svar: Indtag af mælk og gider ikke sin far
7. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Tillykke med 7 måneders dagen om to dage :o)
Det er en meget fin plan for dagen du har lavet, din datter får ca 700ml mme dagligt og derudover 3 måltider skemad samt er begyndt med lidt mad i hånden og lidt mere familiemad. Det lyder ligesom det skal :o)
For stadig at give plads til mælk nok så synes jeg det er en god idé at du bibeholder flasken om eftermiddagen (16.30) lidt endnu, men i løbet af den næste månedstid kan du begynde at fjerne denne og i stedet tilbyde lidt frugt, som mellemmåltid. Det kan være lidt frugtmos eller frisk frugt i hånden. De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen trives godt med ca 600ml mme dagligt og fra 10 måneders alderen kan man normalt nedsætte til 400ml dagligt. Sådan som dagen forløber hos jer, vil det virke naturligt at det er eftermiddagsflasken som fjernes hos jer næste gang :o)
Med hensyn til at lade far passe lillesøster, så synes jeg det må komme an på en prøve - han kan jo altid ringe efter dig, hvis det går helt galt. Men det er helt okay, hvis du tager med storebror i biografen, ud at handle, på legepladsen eller noget andet og far så passer lillesøster igen. Netop det at du ikke er der gør måske at hun så begynder at affinde sig med at far tager over. Derudover tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at far i hverdagen tager sig lidt af hende. Det kan f.eks. sagtens være far, der bader hende, giver hende mad, skifter hende osv. så han stille og roligt er en der gør mere og mere og derfor også bedre bliver accepteret.
I skal også vurdere, om I selv gør noget der forstærker denne følelse hos hende, at hun helst vil have mor. Har far det f.ek.s med at trække sig og overgive hende til dig? Har du det med at tage over for hurtigt fordi det trods alt er lettere, hvis det er dig der gør det? Hvis det er sådan og har været sådan siden hun kom til verden for 7 måneder siden, så lærer hun jo at det er sådan hun er og vil naturligt føle (selvom hun ikke selv er bevidst om det) at det er mor der skal, for det er jo de signaler I sender til hende ...
Det kan derfor være udmærket at arbejde lidt på at få far lidt mere på banen og få signaleret at det er helt okay, han kan sagtens, er fuldstændig ligeså rolig og kompetent som mor :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske