Svar: Indtag af mælk og gider ikke sin far

7. januar 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Stine

Tillykke med 7 måneders dagen om to dage :o)

Det er en meget fin plan for dagen du har lavet, din datter får ca 700ml mme dagligt og derudover 3 måltider skemad samt er begyndt med lidt mad i hånden og lidt mere familiemad. Det lyder ligesom det skal :o)

For stadig at give plads til mælk nok så synes jeg det er en god idé at du bibeholder flasken om eftermiddagen (16.30) lidt endnu, men i løbet af den næste månedstid kan du begynde at fjerne denne og i stedet tilbyde lidt frugt, som mellemmåltid. Det kan være lidt frugtmos eller frisk frugt i hånden. De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen trives godt med ca 600ml mme dagligt og fra 10 måneders alderen kan man normalt nedsætte til 400ml dagligt. Sådan som dagen forløber hos jer, vil det virke naturligt at det er eftermiddagsflasken som fjernes hos jer næste gang :o)

Med hensyn til at lade far passe lillesøster, så synes jeg det må komme an på en prøve - han kan jo altid ringe efter dig, hvis det går helt galt. Men det er helt okay, hvis du tager med storebror i biografen, ud at handle, på legepladsen eller noget andet og far så passer lillesøster igen. ...

Annonce

... Netop det at du ikke er der gør måske at hun så begynder at affinde sig med at far tager over. Derudover tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at far i hverdagen tager sig lidt af hende. Det kan f.eks. sagtens være far, der bader hende, giver hende mad, skifter hende osv. så han stille og roligt er en der gør mere og mere og derfor også bedre bliver accepteret.

I skal også vurdere, om I selv gør noget der forstærker denne følelse hos hende, at hun helst vil have mor. Har far det f.ek.s med at trække sig og overgive hende til dig? Har du det med at tage over for hurtigt fordi det trods alt er lettere, hvis det er dig der gør det? Hvis det er sådan og har været sådan siden hun kom til verden for 7 måneder siden, så lærer hun jo at det er sådan hun er og vil naturligt føle (selvom hun ikke selv er bevidst om det) at det er mor der skal, for det er jo de signaler I sender til hende ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan derfor være udmærket at arbejde lidt på at få far lidt mere på banen og få signaleret at det er helt okay, han kan sagtens, er fuldstændig ligeså rolig og kompetent som mor :o)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor