Svar: Dagsrytme, gylp, eftermadning og nogle småting
4. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og velkommen til :o)
Det lyder som om at Anna trives, udvikler sig rigtig godt og har det rigtig fint.
Når jeg laver dagsrytmer, så er det ofte på det tidspunkt, hvor børn begynder at få mere skemad og for netop at give plads til skemaden, så er det en god idé, at man starter med at tilbyde skemad, når barnet vågner og så følger efter med mælk hvorefter barnet så puttes. Hvis man starter med at tilbyde barnet mælk, når det vågner fremfor skemad, så er der en risiko for at barnet drikker så store mængder mælk, at det ikke levner plads til skemaden, at barnet simpelthen ikke er sulten nok. Derfor er det hensigtsmæssigt at man som sagt starter med lidt skemad og så fylder efter med mælk.
Du har fuldstændig ret i at Annas behov og rytme ændrer sig hele tiden. I takt med at hun bliver ældre, vil hun begynde at sove lidt mere kortvarigt, være mere vågen og aktiv imellem sine lure og vil have behov for hyppigere måltider.
At Anna lige nu trives bedst med at få flaske når hun vågner lyder helt fint. Sådan må det gerne være og det kan være rigtig fornuftigt at du bibeholder en rytme som nu, hvor hun sover, spiser, leger og puttes. Simpelthen fordi den rytme lærer hende at sove uden at være afhængig af flasken og det er et rigtig godt udgangspunkt for gode sovevaner senere hen.
I takt med at hun får behov for mere skemad og du således med god gavn kan starte med skemad, når hun vågner af en lur og følge efter med mælk inden hun skal sove igen, så vil hun sandsynligvis begynde at vågne lidt mere roligt. Samtidig er det dog her vigtigt at du stadig ikke putter hende med flasken, men netop holder fast i den rytme, som hun fungerer - at hun fint kan sove uden denne afhængighed.
Mange børn gylper og man gør ikke så meget ved det så længe hun tager rigtig godt på og det ikke giver større problemer end ekstra vasketøj .. :o) Det kan være en god idé at holde hende lidt oprejst, når hun spiser og så er det vigtigt at hendes mave fungerer. Hun bør ikke have problemer med forstoppelse, maden skal kunne komme igennem systemet.
Med hensyn til eftermadning med mælk, så begynder man ofte omkring 7 måneders alderen at kunne trappe dette lidt ned. Ofte svinder flasken om formiddagen her, men bibeholdes dog stadig i forbindelse med frokost og inden middagslur. Omkring 8-9 måneders alderen skrues yderligere ned for flasken. De fleste børn vil i denne alder fint kunne nøjes med 3 flasker dagligt og ofte vil disse flasker ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Mælk af flaske i løbet af dagen forsvinder således stille og roligt for netop at give mere plads til maden.
I 10 måneders alderen vil 2 flasker dagligt (400ml ialt) være passende og dette dækker hendes behov for jern frem mod 12 måneder.
Med hensyn til motorik og Annas lyst til at trække sig op så er dette rigtig fint og alderssvarende. Det betyder ikke at hun er klar til at sidde selv, de fleste børn er f.eks. først parate til at sidde kortvarigt i høj stol når de er ca. 6 måneder, men hun øver sig og vil rigtig gerne bruge sig selv og det må du gerne hjælpe hende med.
Gode bevægelege til børn i 3-6 måneders alderen kan være:
- Din datter ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'.
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå.
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
Du må fortsat meget gerne lægge hende på maven så meget som muligt, det er fra maveliggende stilling at hun får styrke i ryg og nakke til at sidde selv. Det er også fra maveliggende stilling at hun lærer at krybe og kravle hen over gulvet.
Det er fint at lægge hende hen over ammepuden, men prøv også at lægge hende på maven uden pude. Hjælp hende med at holde armene bukket ind under kroppen, så hun i stedet bruger sine albuer til at holde sig på maven og få styrke i ryggen. I takt med at hun bliver ældre, vil hun kunne strække sine arme mere og mere og løfte sig selv op og kigge frem. Hun skal således hjælpes til ikke at ligge og flyve med armene ud langs siden :o)
Fortsat held og lykke med hende, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske