Brev:
Dagsrytme, gylp, eftermadning og nogle småting
4. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Dagsrytme, gylp, eftermadning og nogle småting
Hej Helen, rigtig godt nytår og tak for denne førstehjælp til forældre :-) det er første gang jeg skriver...
Min datter Anna er en stor og glad pige på 4,5 mdr, 9 kilo og ca. 66 cm. Hun trives rigtig godt og vi nyder hinandens selvskab i fulde drag!
Hun har fået MME siden hun var ca. en uge gammel, da jeg havde en mindre fødselsdepression og min amning gik helt i vasken.
Det har dog fungeret rigtig godt for hele familien!
Anna har været nem at få ind i en fast dagsrytme som ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 7:00 Vågner
Kl. 7:30 Morgenmad, ca. 150 ml
Kl. 8:30 Bliver lagt til lur, sover ca. 2-2,5 timer
Kl. 11:30 Frokost, ca. 150 ml
Kl. 13:00 Bliver lagt til lur, sover ca. 1,5 time
Kl. 15:00 Får grød med frugtmos og derefter flaske, ca. 0,5-0,75 dl grød og ca. 100 ml MME
Kl. 17:30 Bliver lagt til powernap og taget op igen efter 20-30 min
Kl. 18:30 Aftensmad, ca. 200 ml vælling
Kl. 19:30 Godnat
Kl. 23:00 Tages op og spiser i søvne, ca. 150 ml
Kl. 04:00 Spiser ca. 150 ml
Jeg har læst mange af dine forslag til dagsrytmer og har lagt mærke til at der er flere flaske/amme måltider i, f. eks inden hver lur. Er der en fordel ved det?
Har erfaring med at Anna helst ikke vil spise før der er gået 3-4 timer, men hun sover jo også stadig en del. Måske hun får behov for hyppigere måltider, når hun er mere vågen og brænder mere krudt af?
Jeg har oplevet et par gange at hun, når hun er meget sulten, afviser grøden meget hurtigt og kaster sig over flasken bagefter. Her skulle jeg måske tilbyde flaske inden eftermiddagsluren, så hun ikke er så sulten når hun vågner?
Anna gylper rigtig meget. Hun gylper en del lige efter et måltid og så klatgylper hun nogle gange lige indtil næste måltid, også selvom hun f.eks. kun har spist 100 ml... hun tager jo fint på og trives, så ved godt at det er et luksusproblem, men det sætter lidt en stopper for de vilde tumlelege som hun ellers er rigtig glad for. Er der noget man kan gøre?
Mht. skemåltiderne kan jeg ikke læse mig til, hvornår man kan droppe eftermadningen med mælk helt og i hvilket tempo...?
Hun er begyndt at trække sig op i ret siddende stilling hele tiden men sidder ikke selv endnu. Er det tegn på at hun godt kan sidde mere nu, med puder osv. eller skal jeg vente til hun kan sidde selv? Hun er til gengæld ikke så pjattet med at ligge på maven, men vil gerne når jeg ligger hende hend over en ammepudde... sådan kan hun jo ikke øve sig på at vende sig (hun har ikke vendt sig endnu) så er det ok?
Det var vidst det hele ;-)
Hilsen Julie