Dagsrytme, gylp, eftermadning og nogle småting

4. januar 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dagsrytme, gylp, eftermadning og nogle småting

Hej Helen, rigtig godt nytår og tak for denne førstehjælp til forældre :-) det er første gang jeg skriver...

Min datter Anna er en stor og glad pige på 4,5 mdr, 9 kilo og ca. 66 cm. Hun trives rigtig godt og vi nyder hinandens selvskab i fulde drag!

Hun har fået MME siden hun var ca. en uge gammel, da jeg havde en mindre fødselsdepression og min amning gik helt i vasken.
Det har dog fungeret rigtig godt for hele familien!

Anna har været nem at få ind i en fast dagsrytme som ser nogenlunde sådan ud:

Kl. 7:00 Vågner
Kl. 7:30 Morgenmad, ca. 150 ml
Kl. 8:30 Bliver lagt til lur, sover ca. 2-2,5 timer
Kl. 11:30 Frokost, ca. 150 ml
Kl. 13:00 Bliver lagt til lur, sover ca. 1,5 time
Kl. 15:00 Får grød med frugtmos og derefter flaske, ca. 0,5-0,75 dl grød og ca. 100 ml MME
Kl. 17:30 Bliver lagt til powernap og taget op igen efter 20-30 min
Kl. 18:30 Aftensmad, ca. 200 ml vælling
Kl. 19:30 Godnat
Kl. 23:00 Tages op og spiser i søvne, ca. 150 ml
Kl. 04:00 Spiser ca. 150 ml

Jeg har læst mange af dine forslag til dagsrytmer og har lagt mærke til at der er flere flaske/amme måltider i, f. eks inden hver lur. Er der en fordel ved det?
Har erfaring med at Anna helst ikke vil spise før der er gået 3-4 timer, men hun sover jo også stadig en ...

Annonce

... del. Måske hun får behov for hyppigere måltider, når hun er mere vågen og brænder mere krudt af?

Jeg har oplevet et par gange at hun, når hun er meget sulten, afviser grøden meget hurtigt og kaster sig over flasken bagefter. Her skulle jeg måske tilbyde flaske inden eftermiddagsluren, så hun ikke er så sulten når hun vågner?

Anna gylper rigtig meget. Hun gylper en del lige efter et måltid og så klatgylper hun nogle gange lige indtil næste måltid, også selvom hun f.eks. kun har spist 100 ml... hun tager jo fint på og trives, så ved godt at det er et luksusproblem, men det sætter lidt en stopper for de vilde tumlelege som hun ellers er rigtig glad for. Er der noget man kan gøre?

Mht. skemåltiderne kan jeg ikke læse mig til, hvornår man kan droppe eftermadningen med mælk helt og i hvilket tempo...?

Hun er begyndt at trække sig op i ret siddende stilling hele tiden men sidder ikke selv endnu. Er det tegn på at hun godt kan sidde mere nu, med puder osv. eller skal jeg vente til hun kan sidde selv? Hun er til gengæld ikke så pjattet med at ligge på maven, men vil gerne når jeg ligger hende hend over en ammepudde... sådan kan hun jo ikke øve sig på at vende sig (hun har ikke vendt sig endnu) så er det ok?

Det var vidst det hele ;-)

Hilsen Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder