Svar: Mælkebehov, spise selv, pude, dyne mv.
3. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Linda
Det er en rigtig god idé, at give din dreng 400ml mme dagligt, indtil 12 måneders alderen, da dette sikrer hans jernbehov og samtidig også dækker en del af hans væskebehov. De fleste vælger at give flaske aften + sen aften eller aften og tidlig morgen for at give plads til mere rigtig mad i løbet af dagen, men hvis en flaske i løbet af dagen ikke påvirker din drengs appetit, så er der ikke noget problem i at du bibeholder flaske i dagtimerne.
Det lyder dog som om at jeres dreng har haft et stort indtag af mælk og at mælken generelt har fyldt rigtig meget, når jeres sundhedsplejerske har betegnet ham som mælkedranker. Det er derfor rigtig godt, at I nu har fjernet så mange flasker, så han spiser mere sufficient, men stadig er de 400ml mme dagligt altså en god idé og I må så se hvordan I bedst får dem passet ind. Det der fungerer i den ene familie, behøver jo ikke fungere i den anden ... :o)
En plan for dagen til et 9-10 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, evt. supplement med grøntsagsmos. Rester fra aftensmaden - pastaskruer, frikadelle, kogte grøntsager. Vand af kop.
Normalt kan flaske inden middagslur springes over, men hvis det fungerer bedst hos jer med en flaske her er det okay.
Puttes til lur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, müsli eller lignende. ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost osv. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Der skal være mad som er moset og mad i stykker - det kan f.eks. være kartofler moset med lidt sovs og frikadelle ved siden af.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, eller en godnatgrød.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30-20
Sen aften evt. flaske - igen afhænger det af tilbuddet i løbet af dagen - et samlet indtag på 400ml er rigtig fint!
Med den alder jeres dreng har nu vil han sagtens kunne spise med gaffel, ofte vil han dog stadig foretrække fingrene, det er lettest - og også vigtigt for at øve sit pincetgreb, men han kan sagtens spise med gaffel og det må han også meget gerne:o) Ske er lidt sværere - de fleste børn er omkring 16 måneder inden de mestrer dette.
Kop kan han sagtens lære at drikke af, lær ham at bruge begge hænder, giv ham helst en kop uden hank eller en kop med to hanke - en på hver side, det gør det lidt lettere at finde ud af.
Med hensyn til opvågninger om natten, så skyldes dette sandsynligvis hans alder. Han er i separationsfase, begynder måske at kravle og bevæge sig mere og mere rundt, han drømmer mere osv. og sover derfor naturligt mere uroligt. Du kan under 'sovevaner' læse flere breve og svar som handler om dette.
En pude anbefales normalt først når barnet er så gammelt at det selv kan bede om de. De fleste børn har ikke behov for en pude før omkring 2 års alderen. Først her har de brug for den støtte under hovedet som en pude kan give. Et tegn til at barnet har behov for en pude er, at det f.eks. begynder at bruge din pude, eller lægger hovedet på sin bamse eller lignende i sengen - eller simpelthen direkte siger at det gerne vil have en pude ...
Juniordyne anbefales ikke før 1 års alderen simpelthen på grund af risikoen for overophedning. Der er dog forskel på børn, mobilitet, størrelse osv. og da nogle børn allerede i 5 måneders alderen vejer 10 kg, hvor andre først gør det når de er 1 år og da nogle børn kravler når de er 6 måneder og andre først gør det når de er 12 måneder - ja så kan behovet for en større dyne være til stede. Men sundhedsstyrelsen anbefaler normalt ikke juniordyne før 1 års alderen.
Rigtig godt nytår og fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske