Svar: Flaske og ligge på maven
13. december 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Lisa
Det lyder som den rigtige beslutning for jer at gå mere over til flaske. Det giver jo far mulighed for at deltage lidt mere, nu hvor han holder barsel og giver samtidig dig mulighed for at hellige dig dit studie. Samtidig har amningen jo ikke være helt problemfri, så på den måde, må de også give lidt ro, at I nu ved at Gustav får hvad han har behov for og helt har styr på hans indtag :o)
For nogle kvinder er det en meget stor sorg at amme og jeg kan godt ud af dit brev, fornemme at amningen stadig er et meget følsomt emne for dig. Derfor synes jeg det er rigtig vigtigt at du bibeholder amningen et par gange i døgnet - lidt har også ret og det er dejligt for jer begge, at have denne mulighed. Det er jo også meget praktisk at kunne lægge ham til tidlig morgen, at du ikke behøver gå i køkkenet for at tilberede en flaske osv. Ligesom det kan være praktisk en gang imellem, hvis I er på tur eller lignende, at du så kan lægge ham til og at der er lidt til ham at få :o)
Du kan sagtens med den alder Gustav har, lave modermælkserstatningen klar i flasker og opvarme dem i mikroovn, når han er sulten. Anbefalingerne om at lave en flaske klar af gangen, gælder de første to måneder til børn der er født sunde, raske og til tiden. Til for tidligt fødte børn eller børn med medfødte immundefekter, anbefales det dog at man laver en flaske af gangen lige så længe barnet kun ernæres med mælk.
At I vasker flaskerne op, sikrer jer at mælken i skruegange på flasker og i låg er vasket helt væk og så herefter steriliserer i mikroovnen lyder rigtig fint.
Med hensyn til flaske på tur, så anbefales det at man ikke medbringer varm mælk - (nogle tror det er ok, fordi man kan købe termotasker til formålet). Derimod anbefales det at man medbringer en termoflaske med kogt varmt vand og bruger dette til at hælde på sutteflaske og blande pulveret i inden det skal gives. Hvis det kogte vand er meget varmt, så kan man medbringe lidt kogt koldt vand og iblande dette til temperaturen er passende. Hvis det kogte varme vand har været i termoflasken så længe at det er blevet afkølet til under 37 grader, så gør det ikke noget. Man kan sagtens iblande pulver og give mælken alligevel. Det er bare vigtigt at barnet ikke skal drikke kold mælk.
Hvis man er væk så længe at vandet bliver for koldt, så vil det normalt være muligt at finde en cafe eller lignende, hvor man kan få en flaske varmet, eller få lidt kogt varmt vand til erstatning.
Alternativet er at medbringe mme på brik. Mælken i de små brikker er varmebehandlet og steril og i den gror bakterierne ikke. Det anbefales her at man lægger brikken under dynen hos barnet i barnevognen, fordi brikkens indhold så vil have næsten kropstemperatur og kan hældes direkte på flasken og gives. Alternativt kan man også på en cafe eller lignende sted bede om at få en flaske varmet.
Med hensyn til at ligge på maven, så gør øvelse mester og jeg har indtryk af at Gustav aldrig har ligget særlig meget på maven. Derfor er hans nakkemuskler endnu ikke så stærke og det er tungt for ham at bære sit eget hoved. Han bliver derfor frustreret, når han bliver lagt på maven, fordi det kræver stor styrke af ham at holde hovedet oppe ...
I bliver nødt til at prøve og gør det til en vane at hver gang i lægger ham fra jer og han er vågen, så lægges han på maven. Det gør ikke noget, hvis han kun ligger to minutter af gangen til at starte med, det er bedre end ingenting. Det er også en god idé at lægge en pude ind under hans brystkasse, evt. lægge ham med maven hen over en ammepude, hvis du har en sådan, fordi den løfter ham lidt op og samtidig kan han hvile hovedet lidt ligesom han gør på jeres arm.
Ellers er det vigtigt at I bærer ham liggende på maven, lader ham ligge på maven hen over jeres ben, lader ham 'flyve' på maven fra den ene til den anden af jer osv. så det at ligge på maven også bliver til lidt leg.
I kan evt. sætte et spejl op på væggen ved hans puslebord, så han der kan ligge på maven og kigge på sig selv.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske