Svar: Flaske og ligge på maven

13. december 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lisa

Det lyder som den rigtige beslutning for jer at gå mere over til flaske. Det giver jo far mulighed for at deltage lidt mere, nu hvor han holder barsel og giver samtidig dig mulighed for at hellige dig dit studie. Samtidig har amningen jo ikke være helt problemfri, så på den måde, må de også give lidt ro, at I nu ved at Gustav får hvad han har behov for og helt har styr på hans indtag :o)

For nogle kvinder er det en meget stor sorg at amme og jeg kan godt ud af dit brev, fornemme at amningen stadig er et meget følsomt emne for dig. Derfor synes jeg det er rigtig vigtigt at du bibeholder amningen et par gange i døgnet - lidt har også ret og det er dejligt for jer begge, at have denne mulighed. Det er jo også meget praktisk at kunne lægge ham til tidlig morgen, at du ikke behøver gå i køkkenet for at tilberede en flaske osv. Ligesom det kan være praktisk en gang imellem, hvis I er på tur eller lignende, at du så kan lægge ham til og at der er lidt til ham at få :o)

Du kan sagtens med den alder Gustav har, lave modermælkserstatningen klar i flasker og opvarme dem i mikroovn, når han er sulten. Anbefalingerne om at lave en flaske klar af gangen, gælder de første to måneder til børn der er født sunde, raske og til tiden. Til for tidligt fødte børn eller børn med medfødte immundefekter, anbefales det dog at man laver en flaske af gangen lige så længe barnet kun ernæres med mælk.

At I vasker flaskerne op, sikrer jer at mælken i skruegange på flasker og i låg er vasket helt væk og så herefter steriliserer i mikroovnen lyder rigtig fint.

Med hensyn til flaske på tur, så anbefales det at man ikke medbringer varm mælk - (nogle tror det er ok, fordi man kan købe termotasker til formålet). Derimod anbefales det at man medbringer en termoflaske med kogt varmt vand og bruger dette til at hælde på sutteflaske og blande pulveret i inden det skal gives. Hvis det kogte vand er meget varmt, så kan man medbringe lidt kogt koldt vand og iblande dette til temperaturen er passende. Hvis det kogte varme vand har været ...

Annonce

... i termoflasken så længe at det er blevet afkølet til under 37 grader, så gør det ikke noget. Man kan sagtens iblande pulver og give mælken alligevel. Det er bare vigtigt at barnet ikke skal drikke kold mælk.

Hvis man er væk så længe at vandet bliver for koldt, så vil det normalt være muligt at finde en cafe eller lignende, hvor man kan få en flaske varmet, eller få lidt kogt varmt vand til erstatning.

Alternativet er at medbringe mme på brik. Mælken i de små brikker er varmebehandlet og steril og i den gror bakterierne ikke. Det anbefales her at man lægger brikken under dynen hos barnet i barnevognen, fordi brikkens indhold så vil have næsten kropstemperatur og kan hældes direkte på flasken og gives. Alternativt kan man også på en cafe eller lignende sted bede om at få en flaske varmet.

Med hensyn til at ligge på maven, så gør øvelse mester og jeg har indtryk af at Gustav aldrig har ligget særlig meget på maven. Derfor er hans nakkemuskler endnu ikke så stærke og det er tungt for ham at bære sit eget hoved. Han bliver derfor frustreret, når han bliver lagt på maven, fordi det kræver stor styrke af ham at holde hovedet oppe ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I bliver nødt til at prøve og gør det til en vane at hver gang i lægger ham fra jer og han er vågen, så lægges han på maven. Det gør ikke noget, hvis han kun ligger to minutter af gangen til at starte med, det er bedre end ingenting. Det er også en god idé at lægge en pude ind under hans brystkasse, evt. lægge ham med maven hen over en ammepude, hvis du har en sådan, fordi den løfter ham lidt op og samtidig kan han hvile hovedet lidt ligesom han gør på jeres arm.

Ellers er det vigtigt at I bærer ham liggende på maven, lader ham ligge på maven hen over jeres ben, lader ham 'flyve' på maven fra den ene til den anden af jer osv. så det at ligge på maven også bliver til lidt leg.

I kan evt. sætte et spejl op på væggen ved hans puslebord, så han der kan ligge på maven og kigge på sig selv.

Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.