Svar: Spørgsmål om kost og fladt baghoved
10. december 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Jeg anbefaler normalt at man starter med skemad i løbet af dagen (formiddag eller frokost) og tilbyder skemad om aftenen, som måltid nr. 2. Det anbefaler jeg fordi det er mit indtryk at alt for meget mad om aftenen kan give øget uro om natten - det har altså modsatte virkning end ønsket effekt.
Der udover anbefaler jeg at man holder mængden af skemad nede og i stedet følger efter med mælk, fordi det er med til at holde barnets mave godt igang og samtidig også sikrer barnets mælkeindtag, som fortsat skal være meget højt. Når barnet spiser rigtig godt og er godt igang med skemaden, så ligger en normal portion ofte på mellem 1-2 dl. færdig grød eller mos, men i starten er det fint med få skefulde. Ofte starter man med 4-5 tsk fulde og øger så stille og roligt barnet. Når barnet kan spise en lille dl. så begynder man at give barnet 2 gange dagligt - det er således bedre at tilbyde barnet 3/4 dl. grød 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt og der så ikke er plads til mælken efterfølgende.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse. Evt. lidt frugtmos, - pæremos, æblemos eller mos af forskellige bær, svesker eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper, sover sin 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller tilbydes en flaske vælling og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 03: Har normalt behov for amning midt nat i denne alder.
Et barn der starter med skemad i 4 måneders alderen vil naturligt have en længere indkøringsperiode, en længere tilvænningsperiode end et barn, der først starter når det er ½ år. Afhængig af hvordan barnet reagerer og trives må man individuelt vurdere, hvor hurtigt man kan gå frem. Nogle børn stortrives med skemaden, åbner munden, synker - spiser med velbehag, deres mave fungerer godt og det kører bare derudaf, så kan man sagtens tilbyde lidt mere skemad hurtigt. Men hos andre børn skal der lidt mere tid til.
I alderen 4-6 måneder anbefales det at man max giver 2 flasker vælling - det vil sige max 400ml vælling dagligt. De fleste børn drikker 150-180ml vælling inden sengetid.
I kan godt forsøge at tilbyde lidt grød til frokost og kun give en lille smule mos om aftenen efterfulgt af vælling for at se om det på sigt vil give lidt mere ro i maven om natten.
Med hensyn til afføring, så vil det normalt være sådan at de fleste børn trives bedst, hvis der ikke går mere end 3 dage imellem deres afføringer, når de begynder på fastere føde.
Med hensyn til fladhed af baghovedet, så kan der naturligt godt være noget genetisk der gør at jeres datter har et lidt mere fladt baghoved. Netop fordi du fortæller at I også har det. Det lyder dog som om at sundhedsplejersken har været opmærksom og mener at det godt kan rettes og derfor er det naturligvis vigtigt at I fortsætter med at lægge jeres datter på maven og siden, så meget som muligt. Det er i øvrigt også rigtig godt for hendes motoriske udvikling - jo mere på maven jo bedre.
Det kan godt ændre sig selvom hun nu er næsten 5 måneder gammel, derfor skal I ikke give op, men blive ved med at lægge hende på maven.
Hvorvidt den ene madras er bedre end den anden tør jeg ikke udtale mig om, jeg kender ikke til de to madrasser I beskriver og spørger ind til ...
Den madras som barnet ligger på skal være flad, glat og fast men ikke meget hård. Hvis din datter ligger på en meget hård madras, så kan det være en idé at lægge en tynd rullemadras eller lignende på som topmadras, som gør madrassen en lille smule blødere. Hun må ikke ligge med puder eller lignende, som løfter hendes hoved, men hun skal ligge godt og hovedet må godt kunne synke en lille smule ned i madrassen. Prøv at mærke hvordan madrassen er, når du trykker på den. Virker den blød, giver den en lille smule efter, så er det fint. Virker den hård som et bræt, så dur det ikke :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske