Svar: Spørgsmål om kost og fladt baghoved

10. december 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Louise

Jeg anbefaler normalt at man starter med skemad i løbet af dagen (formiddag eller frokost) og tilbyder skemad om aftenen, som måltid nr. 2. Det anbefaler jeg fordi det er mit indtryk at alt for meget mad om aftenen kan give øget uro om natten - det har altså modsatte virkning end ønsket effekt.

Der udover anbefaler jeg at man holder mængden af skemad nede og i stedet følger efter med mælk, fordi det er med til at holde barnets mave godt igang og samtidig også sikrer barnets mælkeindtag, som fortsat skal være meget højt. Når barnet spiser rigtig godt og er godt igang med skemaden, så ligger en normal portion ofte på mellem 1-2 dl. færdig grød eller mos, men i starten er det fint med få skefulde. Ofte starter man med 4-5 tsk fulde og øger så stille og roligt barnet. Når barnet kan spise en lille dl. så begynder man at give barnet 2 gange dagligt - det er således bedre at tilbyde barnet 3/4 dl. grød 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt og der så ikke er plads til mælken efterfølgende.

Et forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Formiddag 9.30: Ammes

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse. Evt. lidt frugtmos, - pæremos, æblemos eller mos af forskellige bær, svesker eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Ammes

Powernapper, sover sin 3 lur

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes eller tilbydes en flaske vælling og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes

Nat 03: Har normalt behov for amning midt nat i denne alder.

Et barn der starter med skemad i 4 måneders alderen vil naturligt have en længere indkøringsperiode, en længere tilvænningsperiode end et barn, der først starter når det er ½ år. Afhængig af hvordan barnet reagerer og trives må man individuelt vurdere, hvor hurtigt man kan gå frem. Nogle børn stortrives med skemaden, åbner munden, synker - spiser med velbehag, deres mave fungerer godt og det kører bare derudaf, så kan man sagtens tilbyde lidt mere skemad ...

Annonce

... hurtigt. Men hos andre børn skal der lidt mere tid til.

I alderen 4-6 måneder anbefales det at man max giver 2 flasker vælling - det vil sige max 400ml vælling dagligt. De fleste børn drikker 150-180ml vælling inden sengetid.

I kan godt forsøge at tilbyde lidt grød til frokost og kun give en lille smule mos om aftenen efterfulgt af vælling for at se om det på sigt vil give lidt mere ro i maven om natten.

Med hensyn til afføring, så vil det normalt være sådan at de fleste børn trives bedst, hvis der ikke går mere end 3 dage imellem deres afføringer, når de begynder på fastere føde.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til fladhed af baghovedet, så kan der naturligt godt være noget genetisk der gør at jeres datter har et lidt mere fladt baghoved. Netop fordi du fortæller at I også har det. Det lyder dog som om at sundhedsplejersken har været opmærksom og mener at det godt kan rettes og derfor er det naturligvis vigtigt at I fortsætter med at lægge jeres datter på maven og siden, så meget som muligt. Det er i øvrigt også rigtig godt for hendes motoriske udvikling - jo mere på maven jo bedre.

Det kan godt ændre sig selvom hun nu er næsten 5 måneder gammel, derfor skal I ikke give op, men blive ved med at lægge hende på maven.

Hvorvidt den ene madras er bedre end den anden tør jeg ikke udtale mig om, jeg kender ikke til de to madrasser I beskriver og spørger ind til ...

Den madras som barnet ligger på skal være flad, glat og fast men ikke meget hård. Hvis din datter ligger på en meget hård madras, så kan det være en idé at lægge en tynd rullemadras eller lignende på som topmadras, som gør madrassen en lille smule blødere. Hun må ikke ligge med puder eller lignende, som løfter hendes hoved, men hun skal ligge godt og hovedet må godt kunne synke en lille smule ned i madrassen. Prøv at mærke hvordan madrassen er, når du trykker på den. Virker den blød, giver den en lille smule efter, så er det fint. Virker den hård som et bræt, så dur det ikke :o)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder