Svar: Dårlig ånde - 12 mdr.

9. december 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Malene

I forbindelse med forkølelse, infektion i halsen og lignende er det helt normalt at få dårlig ånde. Da din datter er lidt forkølet og har været syg flere gange det sidste stykke tid, så kan hendes dårlige ånde sagtens hænge sammen med dette.

Derudover er det sådan at vi alle normalt har dårlig ånde om morgenen. Det skyldes at stofskiftet er nedsat her og vores mund renses ikke på samme måde, når vi sover, som når vi er vågne. Hvis din datter har tendens til at sove lidt med åben mund, så tørrer slimhinderne også let ud og det kan godt give yderligere dårlig ånde.

Det bedste du kan gøre er at sørge for at hun har en god mundhygiejne. Hun skal have børstet sine to tænder godt både morgen og aften og du må gerne bruge en lille smule tandpasta svarende til hendes lillefingernegl.

Du kan også børste lidt på hendes tunge, men pas på ikke at være for voldsom, hun må ikke føle det ubehageligt, så vil hun afvise tandbørsten og det skal jo helst undgås :o)

Du kan også prøve at give hende lidt danskvand, men det er ikke sikkert hun bryder sig om det. Danskvand kan dog nogle gange hjælpe lidt. Hun kan drikke lidt af det eller bare skylle munden i det.

Med hensyn til sygdom, så er det desværre meget normalt, næsten mere reglen ...

Annonce

... end undtagelsen, at børn bliver syge igen og igen hele vinteren, når de starter i pasningsordning ... Det er jo en alder, hvor de bevæger sig meget rundt på gulvet, let får træk, putter ting i munden, deler hinandens sutter osv. og det er svært at undgå smitte, når flere børn er sammen og flere børn har 'løbenæser' - også selvom man er opmærksom på hygiejnen.

Håndvask er en rigtig god ting, både barn og voksen skal have vasket hænder ved hvert bleskift, ligesom næser skal pudses og hænder også vaskes i den forbindelse. Det er vigtigt at holde barnet varmt og tørt, bruge indesko, have bodystockings på så barnet ikke skiller på midten, evt. bruge uldundertøj, huske hue og handsker, en ekstra trøje osv. Og så er det vigtigt at barnet spiser varieret, får masser af vitaminer og mineraler via kosten og spiser barnet meget sparsomt, så kan man overveje om man skal give en knust børnevitaminpille eller lidt ACD dråber i en periode.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Som regel siger man at når børn har været igennem 2 vintre med infektioner, så har de opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de oftest kun bliver syge enkelte gange om året ... hvis det er nogen trøst for jer ... :o(

Fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder