Svar: Dårlig ånde - 12 mdr.
9. december 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Malene
I forbindelse med forkølelse, infektion i halsen og lignende er det helt normalt at få dårlig ånde. Da din datter er lidt forkølet og har været syg flere gange det sidste stykke tid, så kan hendes dårlige ånde sagtens hænge sammen med dette.
Derudover er det sådan at vi alle normalt har dårlig ånde om morgenen. Det skyldes at stofskiftet er nedsat her og vores mund renses ikke på samme måde, når vi sover, som når vi er vågne. Hvis din datter har tendens til at sove lidt med åben mund, så tørrer slimhinderne også let ud og det kan godt give yderligere dårlig ånde.
Det bedste du kan gøre er at sørge for at hun har en god mundhygiejne. Hun skal have børstet sine to tænder godt både morgen og aften og du må gerne bruge en lille smule tandpasta svarende til hendes lillefingernegl.
Du kan også børste lidt på hendes tunge, men pas på ikke at være for voldsom, hun må ikke føle det ubehageligt, så vil hun afvise tandbørsten og det skal jo helst undgås :o)
Du kan også prøve at give hende lidt danskvand, men det er ikke sikkert hun bryder sig om det. Danskvand kan dog nogle gange hjælpe lidt. Hun kan drikke lidt af det eller bare skylle munden i det.
Med hensyn til sygdom, så er det desværre meget normalt, næsten mere reglen end undtagelsen, at børn bliver syge igen og igen hele vinteren, når de starter i pasningsordning ... Det er jo en alder, hvor de bevæger sig meget rundt på gulvet, let får træk, putter ting i munden, deler hinandens sutter osv. og det er svært at undgå smitte, når flere børn er sammen og flere børn har 'løbenæser' - også selvom man er opmærksom på hygiejnen.
Håndvask er en rigtig god ting, både barn og voksen skal have vasket hænder ved hvert bleskift, ligesom næser skal pudses og hænder også vaskes i den forbindelse. Det er vigtigt at holde barnet varmt og tørt, bruge indesko, have bodystockings på så barnet ikke skiller på midten, evt. bruge uldundertøj, huske hue og handsker, en ekstra trøje osv. Og så er det vigtigt at barnet spiser varieret, får masser af vitaminer og mineraler via kosten og spiser barnet meget sparsomt, så kan man overveje om man skal give en knust børnevitaminpille eller lidt ACD dråber i en periode.
Som regel siger man at når børn har været igennem 2 vintre med infektioner, så har de opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de oftest kun bliver syge enkelte gange om året ... hvis det er nogen trøst for jer ... :o(
Fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske