Svar: Svamp og søvnproblemer
8. december 2008
Alder:
17 mdr.
Kære reflekterende mor
Normalt kan man konstaterer svamp ud fra de symptomer man ser. Svamp i bleområdet ses som røde sammenhængende plamager. Der er ofte også knopper, huden/udslættet virker hævet og der kan være væskende blærer. Det ses både på kønsorganerne, imellem ballerne, omkring endetarmsåbningen og det sidder også nogle gange i hudfolderne i lysken.
Svamp svier ofte og det klør. Der kan komme en hvidlig belægning på slimhinden som minder lidt om hytteost og så vil der ofte også være udflåd, som er hvidligt og tykt.
Hos børn ser man ofte en sammenhæng mellem svamp i bleområdet, med at der også er svamp i munden og hvis din datter har hvide belægninger på tungen, så synes jeg det må mistænkes. Jeg synes faktisk I skal tale med lægen om, hvorvidt hun kan have en svampeinfektion hele systemet igennem ...
Med hensyn til behandling, ud over medicin, når hun ikke tåler mælk, så er det vigtigt at hun ikke tilbydes sukker eller meget søde fødevarer. Sukker er god grobund for svamp. Hun skal således ikke have saft, kager eller andet i øjeblikket, men så vidt muligt drikke vand og den erstatning I evt. normalt giver hende for at dække hendes mælkebehov.
Derudover er det rigtig vigtigt at give hende groft brød, gerne mange fibre. Hun er stadig ikke så gammel at hun måske mestrer de hele kerner, men så køb brød med højt fiberindhold og uden kerner og hold igen med det meget lyse brød.
Danskvand er også rigtig godt, det har en god pH. Prøv derfor om du kan få hende til at drikke lidt danskvand eller i hvert fald skylle munden i det.
Med hensyn til søvn, så lyder det som om at I måske forventer lidt for meget af hende, hvis hun sover en god middagslur dagligt og så bliver puttet kl. 19 ... Det kan sagtens være naturligt at hun så vågner tidlig morgen og ikke kan sove mere.
Det er mange timer at sove i et stræk, hun er måske sulten eller tørstig når hun vågner ...
Men, jeg kan dog godt forstå, hvis I gerne vil have hende til at sove lidt længere om morgenen, bare en time mere kunne være rart :o)
Når børn vågner meget tidligt om morgenen og man ønsker at ændre på dette, så er der flere ting som spiller ind. Man kan ikke bare f.eks. flytte tidspunktet for sengetid om aftenen - at putte barnet en time senere ændrer ikke på de biologiske ur - barnet vil fortsat vågne til samme tid om morgenen.
Derfor er vil man ofte se at barnet vågner tidligt, selvom barnet kommer senere og senere i seng... Hele dagen kræver således små ændringer, for at det på sigt vil kunne mærkes om morgenen.
Det er fornuftigt at overveje, hvorvidt I tilbyder jeres datter mad tidlig morgen, når hun vågner? Hvis I giver hende mad, så kan hun måske vågne på det tidspunkt, fordi hun simpelthen er sulten eller tørstig. Det vil sige at hendes biologiske ur er indstillet efter at skulle have mad tidlig morgen og så vågner hun fordi hun trænger til dette. Med den alder hun har, så kan det måske hjælpe at stille lidt mad og vand frem til hende. Det hjælper faktisk nogle gange at barnet kan tage noget at drikke og f.eks. lidt brød - på den måde kan I være heldige at få lidt ekstra søvn. Det bliver naturligvis lettere i takt med at hun bliver ældre, men en drypfri kop i sengen kunne måske godt være en idé ...
Ellers er det vigtigt at se på hele dagens rytme, både tidspunkter for spise, leg og søvn og forsøge at flytte det hele med 15 minutters interval dag for dag. Det er det, som på sigt vil kunne give en ændring om morgenen.
Samtidig skal I også se på hvordan og hvor meget hun sover ialt. Hvis hun sover en rigtig lang middagslur, så vil hun naturligvis sove en kortere nattesøvn og når hun vågner om morgenen, så er det et udtryk for at hun ikke behøver sove mere der ....
Gennemsnitligt vil børn på ca 1½ år sove en lur dagligt, ofte på ca 2-2½ times varighed. De vil sove 11-½ time om natten, så deres samledes søvnbehov ligger på ca 13½ time ialt.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske