Svamp og søvnproblemer

8. december 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Svamp og søvnproblemer

Hej Helen

Mange tak for dit svar.

Angående bleer har vi altid brugt Aldi's bleer. For længe siden synes jeg hun fik tendens til at blive lidt rød og jeg købte derfor libero i en periode og bad også dagplejemoren bruge den. Det havde dog ingen effekt og vi bruger derfor begge mærker nu uden forskel. (Vi bruger Libero til natble, idet det virker til den kan suge mere). Generelt går hun om dagen (hjemme i hvert fald) ikke med tunge bleer, idet vi skifter ofte. Vil tage det til efterretning med ikke hele tiden at vaske hende ved bleskifte og bruge en mild uparfumeret sæbe når hun har afføring.

Lægen har ikke podet hende for svamp, men for alt muligt andet sagde han. Forstod sådan på ham, at der skal en blodprøve til for at konstatere svamp? - Synes vi har været afsted med hende så mange gange og føler ikke rigtig lægerne på vores lægehus er kompetente nok, men det virker ikke som om de tager vores forklaring om symptomer alvorligt. Podningen gav ikke noget brugbart svar, idet de ikke kunne konstatere noget ud fra podningen, men de havde som sagt ikke podet for svamp.

Vi har konstateret, at hun har en hvidlig belægning på tungen. Ikke voldsomt, men dog noget. Overvejer om det også kan være svamp! - hun har heller ikke rigtigt villet spise så meget i den seneste tid (ca. 14 dage). Hun spiser, men kun meget lidt. Har dog en god størrelse, så vi er ikke så bekymrede, men tænker alligevel over om det kan være fordi hun har ondt!?!?!?

Vi kan desværre ikke give hende tykmælk og A38, idet hun har mælkeallergi. Er der andet der virker?

Vil også lige høre i forhold til søvn. Hun sover stadig med 1-3 opvågninger pr. nat og vågner mellem kl. 0450-0600 hver dag. Der er ligesom ikke nogen fast rytme i det og jeg er bekymret for, hvorfor hun i lange perioder vågner kl. 0500 og bare ikke kan sove længere selvom hun virker træt (vi har prøvet alt muligt forskelligt for at få hende til at sove videre). Hun går pt. hos en kiropraktor og det har hjulpet lidt på ...

Annonce

... det.

Måske hun har haft ondt!?!?! - Han siger at der er lidt med et hofteben og et korsben som ikke sidder helt som det skal. Hun har haft klar fremgang efter vi har været hos ham, men nu er hun vendt tilbage til at vågne ved 0500-0515 tiden. . . Hun bliver puttet kl. 1900 hver aften og falder så i søvn mellem kl. 1900-1945 - det er meget forskelligt. Har også prøvet at putte hende kl. 2000 og senere, men hun vågner samme tid alligevel.

Hvor mange timers søvn pr. døgn kan man forvente af et barn på snart 17 måneder? Eller rettere, hvad der gennemsnittet i den alder?

Hun sover 2 timer til middag (falder i søvn mellem 1130-1300 - forskelligt.) Vi og dagplejemoren prøver at holde en fast rytme, men det er ikke altid lillepigen lytter til den :o)

Som du kan læse i mine tidligere breve har søvnen altid drillet os lidt herhjemme og det er lidt hårdt synes jeg.

Vi er ved at være der, hvor vi gerne vil til at tænke på nummer 2 (glæder os begge) og vil gerne have at der er mellem 2,5-3 år imellem dem. Jeg kan bare mærke at manglen på søvn sommetider gør at jeg ikke kan overskue tanken om en lille ny, selvom jeg har vildt meget lyst og gerne vil at de får megen glæde af hinanden. . . Vi har overvejet at smide præventionen til nytår og så se hvad der sker uden at forsøge intensivt.

Vores datter vil hvis jeg bliver gravid med det samme være 2 år og 2-3 måneder når den næste kommer og går der lidt tid vil hun som ønsket være mellem 2,5-3 år. Hvordan lyder det i forhold til anbefalingerne? - jeg vil så gerne gøre det så godt som muligt for hende også.

Hun er en superglad pige, der har et flot sprog (er så småt begyndt at sætte to ord sammen,: min mor, min dar, ik sove, ud lege, hue på mv. Hun er meget kvik og elsker at opleve livet. Vi laver utrolig mange ting med hende men gør også meget ud af at hun skal kunne underholde sig selv.

Ikke mere for denne gang. Endnu engang mange tak for en god brevkasse.

Med venlig hilsen
den reflekterende mor :o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder