Svar: Laktulose? - 3 mdr.

7. december 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Elisabeth

Det lyder rigtig godt, at I er begyndt at supplere lidt om aftenen og at jeres datter nu har lært at tage imod flasken. Det lyder som den rigtige beslutning for jer alle - I får sovet og lillepigen er begyndt at tage mere på :o)

Din datter behøver ikke have afføring dagligt, hvis hun kun får en flaske i døgnet og derudover ammes som hidtil. Hvis hun er vant til at have lang tid imellem sine afføringer, så er det måske sådan hun er - men ellers tænker jeg at de fleste børn trives bedst, hvis der ikke går mere end 3-4 dage imellem deres afføringer ...

Du fortæller dog, at din datter virker glad, hun spiser godt og virker i det hele taget ikke påvirket af, at der er gået en uge .. Så det er et skøn, hvornår og hvorvidt du vil give hende lidt laktulose.

Et eller andet sted tænker jeg dog, at hvis hun ikke har haft afføring i en uge eller mere, så ville jeg nok prøve med lidt laktulose. Det skader hende ikke og med amning og 150-180ml af en flaske, så må der jo være noget der skal ...

Annonce

... ud. Så personligt ville jeg nok prøve med lidt og se hvad der skete ved det - hvordan ser afføringen der kommer ud, hvordan har hun det efterfølgende osv.

Jeg synes ikke det lyder som om at hun har behov for laktulose dagligt, men det kunne godt lyde som om at det kunne gavne hende at få lidt en gang om ugen, for at skubbe lidt på, hvis afføringen ikke kommer af sig selv. Også fordi det er vigtigt at hendes maven fungerer for at hun spiser godt og begynder at tage på igen :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så mit råd til jer er at I må prøve og se hvad der sker, skader gør det ikke.

Derudover vil jeg lige sige, at din datter ikke bør sove 10-11 timer i træk uden at få mælk. Hvis hun ikke vågner af sig selv og melder sig, så bør du tage hende op og lægge hende til brystet. Når man er 3 måneder gammel er mælkebehovet fortsat stort og det er vigtigt at hun ikke sover så længe at hun springer flere måltider over - også selvom hun får en flaske om aftenen ... Hun skal have mindst 6 måltider på et døgn.

Rigtig god jul herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder