Svar: 1-gang-om-dagen-pige med hård mave
3. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Det er bestemt ikke en selvfølge at børn får hård mave, når de starter med skemad - det er helt individuelt.
Ofte handler det om at man går for hurtigt frem, tilbyder for store mængder skemad og for lidt bryst/mælk/væske. Det er rigtig vigtigt at man i længere tid holder mængden af skemad nede, og følger efter med mælk og ikke for hurtigt erstatter en amning eller flaske med skemad ...
Derudover er der naturligvis også en sammenhæng mellem tilbuddet af mad, barnet har brug for variation, fiberholdig kost osv. alt sammen med til at holde maven igang. Og så er der naturligvis børn som bare har lidt umodne tarme og som derfor får forstoppelse ligegyldigt, hvor opmærksom man er som forældre :o)
At din datter presser og du kan se og fornemme på hende, hvornår hun har forstoppelse, er ikke ensbetydende med at hun har forstoppelse. Du skal se på hvordan afføringen ser ud, hvor hård den er, om hun har svært ved at komme af med det, om det gør ondt på hende og hun græder hver gang hun skal have afføring og er synligt lettet, når det er overstået. Du skal også se på hyppigheden, har hun afføring jævnligt - det kan sagtens være hver anden dag, som du beskriver, virker det som om at maven fungerer fint.
Det er naturligt at hun skal presse lidt mere, nu hvor hun får fastere føde, men det må ikke være hårde kugler som kommer ud og det må ikke medføre smerte at skulle af med sin afføring.
Håber ovenstående er den forklaring du søger .. Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske