Svar: 1-gang-om-dagen-pige med hård mave

3. december 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Line

Det er bestemt ikke en selvfølge at børn får hård mave, når de starter med skemad - det er helt individuelt.

Ofte handler det om at man går for hurtigt frem, tilbyder for store mængder skemad og for lidt bryst/mælk/væske. Det er rigtig vigtigt at man i længere tid holder mængden af skemad nede, og følger efter med mælk og ikke for hurtigt erstatter en amning eller flaske med skemad ...

Derudover er der naturligvis også en sammenhæng mellem tilbuddet af mad, barnet har brug for variation, fiberholdig kost osv. alt sammen med til at holde maven igang. Og så er der naturligvis børn som bare har lidt umodne tarme og som derfor får forstoppelse ligegyldigt, hvor opmærksom man er som forældre :o)

At din datter presser og du kan se og fornemme ...

Annonce

... på hende, hvornår hun har forstoppelse, er ikke ensbetydende med at hun har forstoppelse. Du skal se på hvordan afføringen ser ud, hvor hård den er, om hun har svært ved at komme af med det, om det gør ondt på hende og hun græder hver gang hun skal have afføring og er synligt lettet, når det er overstået. Du skal også se på hyppigheden, har hun afføring jævnligt - det kan sagtens være hver anden dag, som du beskriver, virker det som om at maven fungerer fint.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er naturligt at hun skal presse lidt mere, nu hvor hun får fastere føde, men det må ikke være hårde kugler som kommer ud og det må ikke medføre smerte at skulle af med sin afføring.

Håber ovenstående er den forklaring du søger .. Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder