Svar: Tør hud - 17 mdr.
2. december 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder helt sandsynligt at Carolina har arvet din tendens til tør hud og at hun særlige steder er lidt ekstra udsat. Det er derfor fint, at du hjælper hendes hud med lidt fugtighed ved at smøre den efter behov.
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning.
Lidt olie i badevandet eller vask med pH-venlig sæbe er en fin idé, og på kinderne og i ansigtet vil hun måske have behov for lidt ekstra beskyttelse i form af en federe creme. På kroppen kan du også bruge en creme eller lotion efter behov og også efter bad.
Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre din datters hud flere gange dagligt med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre.
Hos de mindste børn starter eksemet som regel i ansigtet, ofte på kinderne og på hagen. Men eksemen kan også sidde i hårbunden og på arme og ben. Ofte starter eksemen med at sidde på ydersiden af arme og ben, men i takt med at barnet bliver ældre, så sidder eksemen i ben og armbøjningerne. Der er altså en risiko for at den tørhed din datter har, kan udvikle sig til børneeksem og derfor er det rigtig fint, at du er opmærksom og søger for at tilføre huden ekstra fedtstof udefra:o)
Børn som lider meget af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og barnet får det rigtig skidt. Det er derfor en rigtig god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft. Prøv derfor at lægge hendes bad i god tid inden hun skal puttes under en varm dyne :o)
Fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske