Svar: Vågner om natten, movicol og motorik
21. november 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Det er helt naturligt svært at finde overskud, når man er ramt af influenza og så samtidig har et barn der som Zacharias er rigtig godt igang med separationsfasen og fyldt med masser af energi, pyller og selvstændighed ...
Du fortæller at I hidtil har haft en rytme med to lure dagligt, som har fungeret rigtig godt og jeg synes du skal forsøge at komme tilbage til den rytme igen. Det er helt relevant i forhold til hans alder, at sove både formiddagslur og middagslur og den måde dagen kører på, vil naturligt også spille ind på søvnen om natten. En fast rytme for dagen gør både at han får mad og mælk nok og derfor ikke behøver søge det om natten og samtidig sover han jævn fordelt over døgnet og behøver ikke sin vågenperiode midt om natten.
Jeg vil derfor anbefale dig at du forsøger at vække ham om morgenen, så han ikke for lov til at indhente den forsømte søvn der, men i stedet kommer op, bliver holdt aktiv, skiftet, får morgenmad, formiddagsmad osv og så sover en formiddagslur omkring 9.30-10 ligesom før. På samme måde skal lure her så ikke være for lang. Det er fint at han kun sover en times tid, så kan han komme op, få frokost osv. og kan så blive puttet til en middagslur. det er altså vigtigt at du lige nu forsøger at komme tilbage til den rytme, som har fungeret rigtig fint for jer alle.
Det er fint, hvis han får 400ml mme dagligt, så er hans jernbehov sikret derigennem. Ellers skal han ikke have mælk, men skal i stedet have mere rigtig mad og det vil være rigtig godt, hvis du om aftenen kunne supplere ham med en frugtgrød med mælk eller en portion havregrød inden sengetid. Så han efter aftensmaden ikke kun skal have sin flaske, men også skal have noget mere mættende og du er helt sikker på at han ikke går sulten i seng. Spiser han således ikke nok aftensmad, så er et supplement inden sengetid helt fint.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7: Havregrød lavet med smørklat og sødmælk, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Banan eller anden frisk frugt, lidt frugtmos, frugt i hånden. ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10. Sover en lille times tid
Frokost 12: Rugbrød med smørbartpålæg - makrel, tun, rognguf, sildepostej, leverpostej, smøreost, mos fra glas kan bruges som pålæg eller som supplement. Tilbydes godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende som han kan sidde og spise med hænderne. Også gerne lidt kogte ærter, majs, gulerod. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13-13.30, sover måske 1½ time.
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mos - f.eks. kartoffel moset med lidt sovs og ved siden af mad i stykker - f.eks. stykker af frikadelle eller lignende. Han må få alt hvad I spiser, lasagne, frikadeller, ovnstegte kartofler, ris f.eks. boller i karry. Og skal I en dag have noget som ikke er børnevenligt, så må du give ham et glas med en babymiddagsret så du er sikker på at han er mæt, når han puttes til natten. Vand eller sødmælk at kop.
Kan tilbydes en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en grød som "godnatgrød", igen for at sikre at det ikke er på grund af sult han vågner om natten.
Puttes til natten mellem 19-20 med en flaske
Sen aften 23-24: flaske, fordi du så er sikker på at han har fået, hvad han behøver og ikke behøver yderligere mælk
Pas på med at tilbyde ham vand midt nat, fordi du godt kan lære ham at skulle spise der, han kan godt vende sig til at skulle have mad og derfor blive sulten. Prøv derfor at få mad og mælk i ham efter ovenstående plan og hold fast i at det er i dagtimerne han så vidt muligt skal indtage sit behov.
Med hensyn til at finde sutten selv, så prøv konsekvent at tilbyde ham sutten i hænderne og lad ham selv putte den i munden. Det er måden at lære ham også at finde den om natten. Hvis du altid kommer den i hans mund, så lærer han det ikke. Giv ham også lidt ekstra sutter i sengen, så den er lettere at finde i søvne og træk evt. en stofble igennem en eller flere sutter, fordi en 'sutteklud' på den måde er lettere at få fat i.
Det er fint at flytte ham på eget værelse om natten, når I flytter. Han skal naturligvis have sin seng med, sin sutteklud, sovebamse eller hvad han nu putter med, så det nære omkring ham er noget han kender. Det kan godt hjælpe at I sover hver for sig fordi du så ikke vil reagere helt så hurtigt når han brokker sig om natten. Han vil f.eks. blive 'tvunget' til selv at finde sin sut, hvis du ikke er der og finder den for ham ...
Det er som sagt vigtigt at han spiser og som du kan se af planen så indeholder den både mad i stykker som han selv kan spise og mad der skal gives med ske. Du skal derfor forsøge at finde balancen mellem at lade ham selv putte ind og supplere med lidt ekstra. Det er naturligt at han drejer hovedet og kniber munden sammen, det hører alderen til at vise egen vilje på denne måde og det er ofte et udtryk for at ville selv.
Han vægring mod at skulle lægge sig ned og det at han rejser sig ved tremmerne igen og igen hænger sammen med hans udvikling både motorisk og mentalt. du må prøve at vurdere om han laver sjov og vil lege og underholde, så er det fint at gå til og fra, for at vise ham at det ikke er legetid nu. Det kan også være et udtryk for at han bliver puttet lidt for tidligt og ikke er parat til at sove og så kan det være at han har brug for at du holder en hånd på ham, hjælper ham med at finde fysisk ro og slappe af, når han skal sove.
Med hensyn til movicol, så er dette lægeordineret og derfor vil det være relevant at du taler med lægen om hvordan og hvornår du skal trappe ud. Med hård og knoldet afføring lyder det ikke relevant at trappe ud lige nu, tværtimod, men det er som sagt en lægelig ordination. Som sundhedsplejerske må vi ikke ordinere movicol.
Ellers er det et spørgsmål om at tilbyde ham så varieret kost som muligt og derfor følge planen jeg her sender dig. Jo mere variation, jo mere familiemad, mad i stykker osv. jo bedre vil hans mave blive holdt igang. Derudover skal han naturligvis også have væske nok, så det ikke er årsagen til den hårde mave.
Med hensyn til at kravle så er det rigtigt at nogle børn rejser sig og går før de kravler, men med den alder Zacharias har, så kan han sagtens nå at kravle endnu. Hvis han viser tegn til at kunne bære sig på knæ og hænder, så må du gerne lægge ham op på alle fire, sæt dig bagved ham og hold ham om livet imens du rokker ham frem og tilbage igen og igen. Det er fra rokkende stilling at han finder ud af at kravle.
Med hensyn til at være lysfølsom, så er det rigtig svært at vurdere hvorvidt Zacharias er særligt følsom eller ej, når jeg ikke kan se ham. hvis du er i tvivl, så må du også her rådføre dig med lægen og drøfte muligheden for at få en henvisning til en øjenlæge. Du kan også ringe til en øjenlæge og høre hvad de tænker og hvordan du skal forholde dig i praksis. Find en øjenlæge med speciale i børn.
Hold modet oppe og humøret højt, håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig god bedring med dig selv :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske