Vågner om natten, movicol og motorik

21. november 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågner om natten, movicol og motorik

Hej Helen

Ja, nu skriver jeg så igen igen... Jeg har fået mig en god omgang influenza og måske også derfor jeg ikke har så meget overskud som normalt, men jeg føler virkelig jeg kører på pumperne for tiden. Jeg synes hele tiden, der er et eller andet, der ikke kører som det skal med min søn. Så snart det ene problem er løst, dukker der noget nyt op. Jeg er klar over jeg skal tænke positivt og ikke gå i selvsving med at være sortseer, men lige for tiden synes jeg det er svært at se så meget positivt. Håber ikke jeg er den eneste mor, der oplever forsvindende lidt overskud :o(

Nu har vi en søn, der aldrig har sovet særlig meget og også meget uroligt om natten og lige som man troede det ikke kunne blive værre, så gjorde det :o(

I de sidste par måneder vågner Zacharias indimellem så meget op ml. kl. 1-4, at han er vågen i halvanden - 2 timer. Jeg tager ham op, giver en tør ble og han spiser typisk også 100-200 ml mme. Jeg har forsøgt at tilbyde ham vand for at se om han bare var tørstig, men det vil han ikke have. Hvis jeg prøver at lægge ham i seng før han er træt bliver han bare ved med at rejse sig op og han pludrer og vil ikke falde til ro.

Han bliver puttet omkring kl. 20 om aftenen og her vil han for tiden kun spise 1 flaske m. 90 ml mme hvor han førhen altid fik 2. Vi giver ham så ekstra 90 ml mme inden vi går i seng (omkring kl. 22-23), men han vågner altså alligevel midt om natten og er i hopla.

Han vågner i forvejen 1 gang i timen på dårlige nætter og 3-4 gange på gode nætter fordi han taber sutten. Sådan har det været lige siden han blev født. Jeg troede problemet ville løse sig selv, når han blev motorisk god nok til at kunne give sig selv sutten, men det burde han vel være nu, hvor han er 9 ½ måned ikk? Det er ikke blevet bedre, desværre. Nogle gode råd her? Han græder nærmest i søvne over, at sutten ikke er der og hvis jeg så skynder mig op og giver ham sutten sover han videre. Hvis der går for lang tid vågner han rigtigt op og så har vi balladen.

Men de vågne timer han har midt om natten for tiden er ikke fordi han har tabt sutten. Han begynder bare at græde og når jeg så står op for at se til ham, så ligger han med sutten i munden og er vågen. Hvad er det, der foregår med min søn?

Jeg er pænt nedkørt efterhånden fordi jeg aldrig får en god sammenhængende søvn og nu skal jeg snart tilbage på arbejde og synes det er kedeligt, hvis jeg skal slæbe mig igennem hver dag på jobbet. Lærer min søn aldrig at sove ordentligt om natten??

Om et par måneder flytter vi til noget større, hvor Zacharias får sig sit eget værelse. Tror du det hjælper? Har egentlig ikke indtrykket af, at det er os der vækker ham om natten, men det kunne være, der var håb for, at han ville sove mere roligt?

Zacharias er fortsat ikke den store spiser i løbet af dagen, men når han vender hovedet væk og ikke vil have mere, så kan jeg jo ikke proppe mere mad i ham. Jeg har på fornemmelsen det er pga. sult han vågner om natten, men hvad kan jeg gøre når han ikke vil spise? Og jeg synes det er mystisk han pludselig ikke vil have flasken om eftermiddagen og om aftenen. Jeg kan fortsat få ham til at spise 2 x 90 ml mme om morgenen, men i løbet af dagen og om aftenen har det ikke den store interesse. Hvad gør jeg for at sikre min søns indtag af mælk?

Det skal lige siges, at når han vågner om natten, så sover han halvanden - 2 timer ekstra når han endelig falder i søvn og her står han så op og det rykker jo resten af dagen. De sidste 2 nætter har han været vågen fra 3.45 - 5.15. Så sover han til kl. 7 og bliver puttet til en noget sen formiddagslur kl. 11 (han er ikke ...

Annonce

... træt før). Og så kommer han op på et tidspunkt, hvor det er for sent at give ham en eftermiddagslur, så vi holder ham vågen til han skal puttes om aftenen og så starter vi forfra om natten. Hvad skal vi stille op?

Vi var jo ellers inde i så god en rytme med ham og det var nemt at putte ham kl. 20. Vi sad bare hos ham i ca. 20 minutter og så sov han. Somme tider kunne vi endda bare gå ud af soveværelset og så faldt han i søvn af sig selv. Nu er den eneste måde at få ham til at sove om aftenen, at gå med ham i barnevognen. Når vi forsøger at putte ham i tremmesengen bliver han ved med at rejse sig op. Også selvom det er tydeligt, at han er træt. Det er på en nærmest helt manisk måde, at han rejser sig op igen og igen og igen.

Jeg prøver at lægge ham ned og sige "Zacharias det er puttetid og du skal sove nu", men det har ingen effekt. Han har dårligt nok ramt madrassen før han er rundt på maven og på vej hen til tremmerne så han kan rejse sig op. Han bliver rigtig ked af det, når vi lægger ham ned og han bliver også ked af det når han har stået i noget tid. Han vil bare ingenting. Hvad gør vi?

Og så har jeg lige et spørgsmål til movicol. Zacharias har fået det siden han var 20 uger gammel. Han får pt. 8 gram om dagen i sin morgenflaske og det fungerer nogenlunde. Jeg synes dog, der er dage, hvor han skal kæmpe meget for at få afføringen ud og så er den ret hård og knollet. Det er ofte bare sådan nogle små gnallinger, der kommer ud. Jeg talte med min egen sundhedsplejerske om det kunne være en god idé at sætte det op fra 8 til 9 gram, men hun synes hellere vi skulle se at komme igang med at trappe ham ud af det. Hun synes det er mærkeligt, at movicol fortsat er nødvendig eftersom Zacharias møffer så meget omkring. Han sidder ikke bare stille, men kommer godt omkring, hvilket jo burde hjælpe på hans mave.

Jeg er meget bange for hans mave går helt i hårdknude, når vi trapper ham ud af det, men det skal jo til på et eller andet tidspunkt og det er vel nemmest at gøre, så længe han fortsat får flaske? Har du nogle gode råd i forhold til, hvordan vi bærer os ad med nedtrapningen og er der noget vi skal være opmærksomme på?

Og så har jeg et spørgsmål vedrørende Zacharias' motoriske udvikling. Han sidder nu fint med rank ryg og han kan også selv komme fra liggende til siddende stilling, men han kravler fortsat ikke, men maver sig omkring som han har gjort i et par måneder nu. Og nu er han, som sagt, begyndt at rejse sig op ad ting, så nu er jeg bekymret for om han helt springer kravlestadiet over. Han har god plads inde i stuen til at mave sig omkring og både min kæreste og jeg er gode til at give ham svingture, kaste med ham og vende ham på hovedet, som han synes er skægt :o) Er der noget vi kan gøre for at anspore ham til at kravle rigtigt?

Og lige et sidste spørgsmål. Jeg har lagt mærke til, at Zacharias er ekstremt lysfølsom. Han kniber øjnene sammen og rynker på næsen, hvis han kigger på noget lys, hvadenten det er sollys, en lampe eller blitzen fra et kamera. Er det normalt eller bør vi få det tjekket hos en læge? Grunden til, at jeg spørger er fordi en af pædagogerne i vuggestuen gjorde opmærksom på det. Og siden hun nævner det tænker jeg, at han må være anderledes i forhold til de andre børn på det punkt?

Jeg ser frem til at høre fra dig og håber du har et par opmuntrende ord med, så jeg ved jeg ikke er den eneste mor, der oplever underskudsperioder :o)

Camilla

PS. Jeg er begyndt at køre Zacharias ind i vuggestue i denne uge, men hans urolige søvn og natlige opvågninger har stået på i noget tid, så det kan ikke være pga. indtrykkene i vuggestuen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt