Svar: Spørgsmål om mme, sidde i høj stol mv.
19. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Tobias' mor
Du kan sagtens forsøge at tilbyde Tobias flaske lige når han vågner af lur og så prøve med lidt skemad inden han skal sove igen, det vil være helt fint.
Du har ret i at han bør få mindst 500ml mme dagligt (gerne mere, det er et minimum, de fleste børn drikker ml 750-1000ml) og ved siden af dette, kan han så få skemad, som også gerne må være lavet med mme og han kan få sit væskebehov dækket ved at drikke vand af kop.
Det er umiddelbart en god idé at tilbyde ham ½ dl. grød/mos to gange dagligt med den alder han har nu, så han stille og roligt kommer igang med skemaden og vender sig til at spise andet end mælk. Det er dog en balance, for du skal jo finde ud af at tilbyde ham andet en mælk, som han er lidt træt af og modsat skal han jo også stadig have sin mælk og gerne sove godt om natten ...
Det er normalt i forhold til hans alder at han f.eks. får en lille smule skemad om aftenen, så en flaske at sove på og så en flaske igen sen aften omkring midnat. Kunne det ikke tænkes at han, hvis han kun har drukket 120ml inden sengetid, vil drikke 200ml omkring midnat? Altså gør det ikke noget hvis han efter skemad ikke drikker helt så meget, så indhenter han det på et andet tidspunkt og måske netop sen aften fordi han der kan drikke mere eller mindre i søvne. Du kan altså give ham den sene aftensflaske uden at han melder sig selv og på den måde få ham fyldt ekstra op og satse på en mere sammenhængende nattesøvn efterfølgende.
Med hensyn til høj stol, så vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i den. Det vil sige imens de tilbydes skemad og derefter skal de ned på gulvet igen. Nogle børn er stærke nok i ryggen inden, andre lidt senere, du må se på hvordan Tobias virker, han lyder jo til at være meget godt med motorisk.
Hvis du sætter ham op i stolen, så skal han sidde med rank ryg, han må altså ikke falde forover med det samme. Det kan godt være at han til at begynde med holder sig rank og det er rigtig fint, så må han gerne sidde der, men når han så falder forover eller falder til siden fordi han ikke længere har kræfter nok i rygmusklerne til at holde sig siddende, så skal han igen på gulvet.
Det samme gælder i barnevognen. Hvis du har en barnevogn, hvor der følger et lille rygsæde med, så kan du godt lægge ham op af det en gang imellem, så han kan kigge ud på verden. At ligge let eleveret vil være dejligt for ham af og til. At sidde rigtigt op i vognen, hvor han sidder ret op og ned og holder i vognens sider imens I kører må komme an på en prøve. Igen gælder at de fleste børn vil kunne omkring 6 måneders alderen, andre først lidt senere.
Med hensyn til lege og udvikling, så er bevægelege rigtig godt, netop fordi det styrker hans motorik og det er her rigtig dejligt at I går til babysvømning også :o)
Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene. Du kan synge 'hjulene på bussen' imens.
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje, først til siddende stilling og derefter helt op at stå.
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
Du kan købe bogen "leg med din baby" og du kan også købe en dvd om babygymnastik - stimulastik hedder den.
Ellers er legetøj ud over barnets egen krop og kontakten med dig: Spejl, tøjdyr og gribedyr af stof og evt. med lys og lyd, ting som ruller f.eks. bolde med vand. Man kan finde rigtig mange skønne legeting - gå efter legetøj til børn på ca 6 måneder, så kan I bruge det lidt længere tid :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske