Svar: Tandlæge og lattergas
14. november 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære A
Da jeg ikke er hverken tandlæge eller anæstesilæge er det begrænset hvor meget jeg ved om lattergas og brug af dette.
Min umiddelbare tanke er dog at lattergas er et normalt og hyppigt brugt middel, når man søger at smertedække og det kan være gavnligt netop til børn. Alternativet er jo at man som voksne bliver nødt til at holde barnet fysisk hårdt fat eller bedøve barnet med nåle og det kan meget hurtigt virke som et overgreb og være yderst ubehageligt for barnet.
Det må altså et eller andet prioriteres højt at din dreng ikke bliver kronisk angst for at gå til tandlægen, men oplever det som noget rart og spændende og at det at få hevet en tand ud ikke er så slemt. Her kan lattergassen hjælpe.
Man har brugt lattergas i mange år og hvis man overholder de regler der ganske sikkert er opsat omkring brug af lattergas, så tror jeg behandling med lattergas er forbundet med meget lille risiko. Men tal med tandlægen om din bekymring, hun er den bedste til at svare dig :o)
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske