Svar: Laktulose - hvor lang tid?
14. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Blandt børnelæger og mave-tarmlæger er det almindeligt at anbefale laktulose og man gør det uden større bekymring. Der skal meget til at laktulose bliver vanedannende og det er blandt andet derfor at netop det produkt anbefales til børn.
Laktulose hører til den form for afføringsmiddel som hedder "osmotisk virkende laksantia'. Det virker ved at gøre afføringen mere blød og påvirker derfor ikke tarmbevægelserne som andre typer afføringsmiddel kan gøre. Det er især de produkter som påvirker tarmens bevægelser som man skal være påpasselige med, fordi der ved lang tids brug kan være risiko for at tarmen bliver doven.
Der er ikke nogen fast tidsgrænse på brug af laktulose, nogle børn har kun behov for det få gange, andre børn får det i månedsvis ... Især for tidligt fødte børn kan få laktulose rigtig længe.
Det er rigtig vigtigt at holde barnets mave igang. Hvis maven ikke fungerer, så vil det med det samme spille ind på barnets indtag af mad og mælk og det vil gåud over barnets trivsel. Derfor er det vigtigt at behandle forstoppelse og naturligvis også forebygge at barnet får forstoppelse.
Med den alder din dreng har nu, så vil du kunne variere hans kost rigtig meget og på den måde via kosten være med til at holde hans mave igang. Ved at justere kosten ind og variere tilbuddet af forskellige fødevarer kan man ofte via kosten styre maven mere naturligt og trappe ud af laktulose. Det vil være rigtig godt, at du tilbyder ham de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og så skal han have alle slags grøntsager. Du kan også tilbyde ham frugt og bær af forskellige slags, som også er med til at sætte gang i maven. Derudover skal du naturligvis være opmærksom på at han ikke skal spise så store mængder mad at han ikke drikke mælk/væske nok ...
Tak for dit råd omkring kogtvandsklude. Det er et rigtig godt råd både til halsfurer, under armene, mellem ballerne osv. hvor små børn kan blive røde og irriterede. Når man bruger kogtvandsklude så er det vigtigt at bruge dem rene og således uden samtidigt brug af cremer eller salver.
Dit råd er hermed givet videre - og man kan læse mere om kogtvandsklude i Babylex her på siden, under 'K':o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske