Svar: Luft i maven, legeaktiviteter og putteritualer
10. november 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Det lyder som om at du efterhånden har forsøgt alt i forhold til din drengs problemer med luft i maven og jeg må derfor sige, at det er begrænset, hvad mere du kan gøre - desværre. Nogle børn sluger bare meget luft og har rigtig svært ved at komme af med det. Heldigvis plejer de at vokse fra det og ofte mellem 12-16 uger begynder at man mærke en forskel. Hos nogle kommer ændringen simpelthen fra dag til dag, hos andre sker det lidt mere gradvist og bliver stille og roligt bedre. Der er altså håb forude.
Legeaktiviteter, det at din dreng bliver mobiliseret, vil være rigtig godt, det kan have stor virkning på maven at du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk. Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje, først til siddende stilling og senere til stående stilling
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
Han skal stadig ligge på maven så meget som mulig og gør det til en vane at du lægger ham på maven, hver gang du lægger ham fra dig, når han er vågen. Når han ligger på maven begynder han at bruge sig selv mere fysisk, triller om på siden, strækker sig op på albuerne og videre op i strakt arm for derefter at trille videre om på ryggen.
Aktiviteter og lege til børn på 3 måneder er kropskontakt og samspil, pludre sammen, lege sammen, kærtegne, kilde lidt (hvor du f.eks. lader dine fingre bevæge sig fra tæerne op af benene helt op under hagen, hvor de kilder ham lidt, imens du siger "nu kommer der en lille mus og kiiiiilder dig". Din dreng begynder i denne alder også at kluk-le og vil elske når du gør noget lidt uventet, som stryger dit hår over hans ansigt imens han ligger ned (hvis du altså har langt hår), puster ham på maven osv.
Når du putter din dreng, så er det vigtigt at du hjælper ham til fysisk ro, svøber ham og hjælper ham til at holde fysisk sammen på sig selv, skærmer ham ved at putte ham i lift eller barnevogn hvor han ligger under en kaleche.
En sut, en sutteklud, bestemte kærtegn, små ord du siger "sshh" og "ssåå" er vigtige ting i forhold til at give ham ro og skabe et godt putteritual. At trille vognen lidt eller gå en tur med ham er også helt okay, hvis det hjælper ham til ro - det skal bare helst ikke komme dertil, hvor han kun kan sove, hvis du triller og triller og triller og ... :o)
Nogle familier bruger også en musikuro som bevæger sig stille og som spiller en lille melodi, for andre familier hjælper det man kalder hvid støj. Hvid støj er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj.
Man kan købe CD´er med hvid lyd, man kan købe bøger om at svøbe børn osv. Prøv evt. at se i min bogguide under Bøger om søvn. "Sov godt - En Guide til forældre med små børn" indeholder blandt andet disse elementer.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske