Svar: Luft i maven, legeaktiviteter og putteritualer

10. november 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Louise

Det lyder som om at du efterhånden har forsøgt alt i forhold til din drengs problemer med luft i maven og jeg må derfor sige, at det er begrænset, hvad mere du kan gøre - desværre. Nogle børn sluger bare meget luft og har rigtig svært ved at komme af med det. Heldigvis plejer de at vokse fra det og ofte mellem 12-16 uger begynder at man mærke en forskel. Hos nogle kommer ændringen simpelthen fra dag til dag, hos andre sker det lidt mere gradvist og bliver stille og roligt bedre. Der er altså håb forude.

Legeaktiviteter, det at din dreng bliver mobiliseret, vil være rigtig godt, det kan have stor virkning på maven at du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk. Bevægelege kan være:

- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje, først til siddende stilling og senere til stående stilling
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.

Han skal stadig ligge på maven så meget som mulig og gør det til en vane at du lægger ham på maven, hver gang du lægger ham fra dig, når han er vågen. Når han ligger på maven begynder han at bruge sig selv mere fysisk, triller om på siden, strækker sig op på albuerne og videre op i strakt arm for derefter at trille videre om på ryggen.

Aktiviteter og lege til børn på 3 måneder er kropskontakt og samspil, pludre sammen, lege sammen, kærtegne, kilde lidt (hvor du f.eks. lader dine fingre bevæge sig fra tæerne op af benene ...

Annonce

... helt op under hagen, hvor de kilder ham lidt, imens du siger "nu kommer der en lille mus og kiiiiilder dig". Din dreng begynder i denne alder også at kluk-le og vil elske når du gør noget lidt uventet, som stryger dit hår over hans ansigt imens han ligger ned (hvis du altså har langt hår), puster ham på maven osv.

Når du putter din dreng, så er det vigtigt at du hjælper ham til fysisk ro, svøber ham og hjælper ham til at holde fysisk sammen på sig selv, skærmer ham ved at putte ham i lift eller barnevogn hvor han ligger under en kaleche.

En sut, en sutteklud, bestemte kærtegn, små ord du siger "sshh" og "ssåå" er vigtige ting i forhold til at give ham ro og skabe et godt putteritual. At trille vognen lidt eller gå en tur med ham er også helt okay, hvis det hjælper ham til ro - det skal bare helst ikke komme dertil, hvor han kun kan sove, hvis du triller og triller og triller og ... :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle familier bruger også en musikuro som bevæger sig stille og som spiller en lille melodi, for andre familier hjælper det man kalder hvid støj. Hvid støj er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj.

Man kan købe CD´er med hvid lyd, man kan købe bøger om at svøbe børn osv. Prøv evt. at se i min bogguide under Bøger om søvn. "Sov godt - En Guide til forældre med små børn" indeholder blandt andet disse elementer.

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi