Svar: Hård plaget af kolik
8. november 2008
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tillykke med den lille dreng :o) Det lyder rigtig hårdt det du fortæller og et eller andet sted bliver du nødt til at sige til dig selv, at det er en periode I skal igennem og at kolikken stopper igen ...
Det lyder som om at I allerede gør rigtig meget og har forsøgt næsten alt, derfor er der ikke så meget nyt jeg kan byde ind med. Dog kan jeg ikke lade være med at spørge om I nogen sinde har givet jeres dreng en flaske modermælkserstatning?
Jeg spørger fordi du fortæller at han ammes med brik, at han ofte hopper af og på under et måltid og at det er blevet konstateret at han skal bruge 45 minutter på at indtage sit udregnede behov. Derudover fortæller du at han ofte sutter og sutter og sjældent falder til ro i forbindelse med måltidet.
Selvom amning er vigtig og jeg kan mærke på dig at du gerne vil amme og kan regne ud at I sikkert har kæmpet en del for at få amningen til at fungere, så kan jeg ikke lade være med at sige, at du måske skulle prøve at give din dreng en flaske erstatning - eller alternativt forsøge med en flaske udmalket modermælk, det kan også nogle gange have effekt.
Der er noget vigtigt i at han spiser et godt måltid, sutter effektivt og får mælk i maven af en omgang og det kan han måske på flasken. Når han hopper af og på hele tiden, så vil han alt andet lige også sluge mere luft og dermed få mere ondt i maven. Samtidig bruger han enorme mængder energi på at spise og måltiderne varer rigtig længe - uden at give roen bagefter.
Min erfaring siger mig at nogle børn faktisk trives med flaske, når situationen er som du beskriver og jeg er ud fra det du har fortalt mig i dag faktisk derhenne, hvor jeg synes det vil være fornuftigt at prøve.
Jeg vil anbefale dig at du ammer 20-30 minutter og herefter supplerer du med en flaske. Lad ham spise den mængde han vil have og lad herefter din dreng blive svøbt og puttet og se om han sover bedre. Du behøver ikke gøre det efter hver amning, men forsøg f.eks. 2 gange dagligt og se om det vil give en anden ro hos jer.
Det er mit råd i dag, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske