Svar: Hård plaget af kolik

8. november 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tillykke med den lille dreng :o) Det lyder rigtig hårdt det du fortæller og et eller andet sted bliver du nødt til at sige til dig selv, at det er en periode I skal igennem og at kolikken stopper igen ...

Det lyder som om at I allerede gør rigtig meget og har forsøgt næsten alt, derfor er der ikke så meget nyt jeg kan byde ind med. Dog kan jeg ikke lade være med at spørge om I nogen sinde har givet jeres dreng en flaske modermælkserstatning?

Jeg spørger fordi du fortæller at han ammes med brik, at han ofte hopper af og på under et måltid og at det er blevet konstateret at han skal bruge 45 minutter på at indtage sit udregnede behov. Derudover fortæller du at han ofte sutter og sutter og sjældent falder til ro i forbindelse med måltidet.

Selvom amning er vigtig og jeg kan mærke på dig at du gerne vil amme og kan regne ud at I sikkert har kæmpet en del for at få amningen til at fungere, så kan jeg ikke lade være med at sige, at du måske skulle prøve at give din dreng en flaske erstatning - eller alternativt ...

Annonce

... forsøge med en flaske udmalket modermælk, det kan også nogle gange have effekt.

Der er noget vigtigt i at han spiser et godt måltid, sutter effektivt og får mælk i maven af en omgang og det kan han måske på flasken. Når han hopper af og på hele tiden, så vil han alt andet lige også sluge mere luft og dermed få mere ondt i maven. Samtidig bruger han enorme mængder energi på at spise og måltiderne varer rigtig længe - uden at give roen bagefter.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Min erfaring siger mig at nogle børn faktisk trives med flaske, når situationen er som du beskriver og jeg er ud fra det du har fortalt mig i dag faktisk derhenne, hvor jeg synes det vil være fornuftigt at prøve.

Jeg vil anbefale dig at du ammer 20-30 minutter og herefter supplerer du med en flaske. Lad ham spise den mængde han vil have og lad herefter din dreng blive svøbt og puttet og se om han sover bedre. Du behøver ikke gøre det efter hver amning, men forsøg f.eks. 2 gange dagligt og se om det vil give en anden ro hos jer.

Det er mit råd i dag, fortsat held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor