Svar: Jeg glæder mig ikke til vuggestuen
8. november 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du er urolig for hvordan det skal gå med start i vuggestuen - den uro oplever de fleste forældre. Det er jo vores dyrebareste skat vil pludselig skal overdrage til andre og vi er nødt til at føle os 100 pct sikre på at de er i stand til at varetage opgaven og vil tage sig godt af vores barn.
Dårlige rygter om vuggestuen er ikke særlig godt, det er jo ikke ligefrem med til at gøre jer forældre mere trygge. Det bedste indtryk får man dog, hvis man selv besøger stedet og taler med personalet, ledelse osv. og det synes jeg du skal gøre. Jeg vil foreslå dig at ringe til dem og spørge om du må komme forbi en dag, få en rundvisning i institutionen og høre hvordan deres hverdag er, hvordan de arbejder, hvad de laver med børnene osv. Spørg også til om de har nogle overordnede mål for institutionen som er skrevet ned og som du kan få med hjem.
Fordelene ved vuggestue frem for dagpleje er at stedet barnet bliver afleveret altid er det samme og at der er flere voksne som kan tage over, vurdere barnet - pædagogiske overvejelser kan gøre i en større gruppe, hvis der er behov for det. Dagplejesystemet kan være lidt følsomt, hvis dagplejer er syg og gæstedagplejen ikke fungerer ...
En ulempe ved vuggestue i forhold til dagpleje er at der er mange børn samlet på et sted, det er ofte en stor verden at blive afleveret i, hvor dagplejen er det mindre og mere hjemlige miljø.
Fordelene ved at barnet starter tidligt er at barnet lettere lader sig passe. Det lille barn accepterer på en anden måde end det lidt mere selvstændige barn at få en flaske af en anden og blive puttet af en anden. Hvor det lidt større og mere bevidste barn ofte vil protestere og tydeligt være mere kontaktsøgende.
Fordelene ved at barnet starter sent, er at barnet netop er mere selvstændigt, kan gå rundt, kan flytte sig i forhold til de andre børn. Barnet kan også give udtryk for sine meninger og følelser på en anden måde. Det betyder at man naturligvis kan opleve en protest mod at blive afleveret, som man ikke oplever på samme måde som det lille barn, hvilket naturligvis kan være hårdt. Modsat, så er man ikke i tvivl om hvordan barnet har det, fordi barnet jo både når man afleverer og når man henter via sit kropssprog og også verbale sprog vil give tydelige signaler om hvordan det er at være der.
Hvad der viser sig at være det bedste og rigtige i jeres situation kan kun I forældre finde ud af. Det kan komme til at fungere super godt at aflevere ham når han er 9 måneder og du kommer i gang med studiet igen (det behøver bestemt ikke give problemer), det kan også være at du synes det er alt for hårdt for jer begge, og at du derfor vælger at holde ekstra lang orlov. Det kan også være guld værd.
Jeg ved ikke hvad du læser og hvor præserende det er om du bliver færdig et år før eller senere. Økonomien er naturligvis også en faktor man skal tænke på. I forhold til din dreng, så skal han nok klare institutionstart både nu og senere - som du skriver har I jo ikke planer om at han skal være der 10 timer hver dag og vil kunne flekse en del ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske