Svar: Jeg glæder mig ikke til vuggestuen

8. november 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du er urolig for hvordan det skal gå med start i vuggestuen - den uro oplever de fleste forældre. Det er jo vores dyrebareste skat vil pludselig skal overdrage til andre og vi er nødt til at føle os 100 pct sikre på at de er i stand til at varetage opgaven og vil tage sig godt af vores barn.

Dårlige rygter om vuggestuen er ikke særlig godt, det er jo ikke ligefrem med til at gøre jer forældre mere trygge. Det bedste indtryk får man dog, hvis man selv besøger stedet og taler med personalet, ledelse osv. og det synes jeg du skal gøre. Jeg vil foreslå dig at ringe til dem og spørge om du må komme forbi en dag, få en rundvisning i institutionen og høre hvordan deres hverdag er, hvordan de arbejder, hvad de laver med børnene osv. Spørg også til om de har nogle overordnede mål for institutionen som er skrevet ned og som du kan få med hjem.

Fordelene ved vuggestue frem for dagpleje er at stedet barnet bliver afleveret altid er det samme og at der er flere voksne som kan tage over, vurdere barnet - pædagogiske overvejelser kan gøre i en større gruppe, hvis der er behov for det. Dagplejesystemet kan være lidt følsomt, hvis dagplejer er syg og gæstedagplejen ikke fungerer ...

En ulempe ved vuggestue i forhold til dagpleje er at der er mange børn samlet på et sted, det er ofte en stor verden at blive afleveret i, hvor dagplejen er det mindre og mere hjemlige miljø.

Fordelene ved at barnet starter tidligt er at barnet lettere lader sig passe. Det lille barn accepterer på en anden måde end det lidt mere selvstændige barn at ...

Annonce

... få en flaske af en anden og blive puttet af en anden. Hvor det lidt større og mere bevidste barn ofte vil protestere og tydeligt være mere kontaktsøgende.

Fordelene ved at barnet starter sent, er at barnet netop er mere selvstændigt, kan gå rundt, kan flytte sig i forhold til de andre børn. Barnet kan også give udtryk for sine meninger og følelser på en anden måde. Det betyder at man naturligvis kan opleve en protest mod at blive afleveret, som man ikke oplever på samme måde som det lille barn, hvilket naturligvis kan være hårdt. Modsat, så er man ikke i tvivl om hvordan barnet har det, fordi barnet jo både når man afleverer og når man henter via sit kropssprog og også verbale sprog vil give tydelige signaler om hvordan det er at være der.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvad der viser sig at være det bedste og rigtige i jeres situation kan kun I forældre finde ud af. Det kan komme til at fungere super godt at aflevere ham når han er 9 måneder og du kommer i gang med studiet igen (det behøver bestemt ikke give problemer), det kan også være at du synes det er alt for hårdt for jer begge, og at du derfor vælger at holde ekstra lang orlov. Det kan også være guld værd.

Jeg ved ikke hvad du læser og hvor præserende det er om du bliver færdig et år før eller senere. Økonomien er naturligvis også en faktor man skal tænke på. I forhold til din dreng, så skal han nok klare institutionstart både nu og senere - som du skriver har I jo ikke planer om at han skal være der 10 timer hver dag og vil kunne flekse en del ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!