Jeg glæder mig ikke til vuggestuen

8. november 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Jeg glæder mig ikke til vuggestuen

Hej Helen

Min søn er nu snart syv måneder, og om 2-2,5 måned skal han i vuggestue. Vi har ikke så meget valg og kan ikke vente nogle måneder, da jeg er studerende og må starte op til semesterstart.

Jeg har imidlertid meget dårlige følelser angående vuggestuestart. Den vuggestue han mest sandsynligt får plads i (en dagplejemor er af forskellige grunder ikke aktuelt her vi bor), har ikke ligefrem rygte på sig for at være den bedste. På den årlige forældreevaluering får den ret dårlige karakterer i forhold til de andre vuggestuer i området, og når jeg selv går forbi den når de er udenfor, ser det ud til at pædagogerne hellere taler med hinanden end at lege med børnene. Min dreng står på venteliste til andre vuggestuer, men ventelisten er lang, og i den institution vi helst vi have ham i er integreret, så børn med store søskende går foran i køen.

Desuden synes jeg han er så lille til at starte i ...

Annonce

... vuggestue. Han vil være 9,5 mnd., og det er vel sandsynligvis i separationsangstperioden?

Min kæreste mener vi godt kan vente, så jeg er hjemme et halvt år ekstra uden SU, for vuggestuen koster alligevel det jeg får i SU og vi så måske kan få plads i en bedre vuggestue hvis vi tager et halvt år ekstra på ventelisten. Det vil dog blive meget besværligt i forhold til mit studie.

Vi tænker uanset ikke under nogen omstændigheder at have ham i vuggestuen på fuldtid. Min kæreste arbejder så han har lange friperioder, og da kan han selvsagt være meget hjemme med vores søn i dagtimerne. Men er det en god idé at han nogle uger er meget i vuggestue, andre knapt så meget? Vil det forvirre ham, eller vil han gå glip af noget i forhold til de andre børn?

Har du nogle idéer til hvordan jeg skal blive lidt mindre bange for at aflevere ham, eller kender du til fordele og ulemper ved tidlig institutionsstart kontra sen?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer