Brev:
Jeg glæder mig ikke til vuggestuen
8. november 2008
Alder:
6 mdr.
Jeg glæder mig ikke til vuggestuen
Hej Helen
Min søn er nu snart syv måneder, og om 2-2,5 måned skal han i vuggestue. Vi har ikke så meget valg og kan ikke vente nogle måneder, da jeg er studerende og må starte op til semesterstart.
Jeg har imidlertid meget dårlige følelser angående vuggestuestart. Den vuggestue han mest sandsynligt får plads i (en dagplejemor er af forskellige grunder ikke aktuelt her vi bor), har ikke ligefrem rygte på sig for at være den bedste. På den årlige forældreevaluering får den ret dårlige karakterer i forhold til de andre vuggestuer i området, og når jeg selv går forbi den når de er udenfor, ser det ud til at pædagogerne hellere taler med hinanden end at lege med børnene. Min dreng står på venteliste til andre vuggestuer, men ventelisten er lang, og i den institution vi helst vi have ham i er integreret, så børn med store søskende går foran i køen.
Desuden synes jeg han er så lille til at starte i vuggestue. Han vil være 9,5 mnd., og det er vel sandsynligvis i separationsangstperioden?
Min kæreste mener vi godt kan vente, så jeg er hjemme et halvt år ekstra uden SU, for vuggestuen koster alligevel det jeg får i SU og vi så måske kan få plads i en bedre vuggestue hvis vi tager et halvt år ekstra på ventelisten. Det vil dog blive meget besværligt i forhold til mit studie.
Vi tænker uanset ikke under nogen omstændigheder at have ham i vuggestuen på fuldtid. Min kæreste arbejder så han har lange friperioder, og da kan han selvsagt være meget hjemme med vores søn i dagtimerne. Men er det en god idé at han nogle uger er meget i vuggestue, andre knapt så meget? Vil det forvirre ham, eller vil han gå glip af noget i forhold til de andre børn?
Har du nogle idéer til hvordan jeg skal blive lidt mindre bange for at aflevere ham, eller kender du til fordele og ulemper ved tidlig institutionsstart kontra sen?