Svar: Altid urolig og ked af det, når vågen

7. november 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dine pæne ord og store tiltro til mig :o)

Det er rigtig fint at du har fået lægen til at se på din datter, så går jeg ud fra at det er udelukket at hun har ondt i nakken, i skulderen eller lignende, hvilket børn godt kan have hvis fødslen har været enten meget hård og langvarig eller meget hurtigt, hvis barnet er taget med cup eller lignende. Børn der græder meget og som generelt virker meget urolige skal naturligvis undersøges og når alt andet ikke findes, så er det man ofte bruger betegnelsen kolik ...

Det er helt reelt at du spørger til hvorvidt hendes uro kan handle om amning, indtag af mælk osv. Børn som er meget vågne, pylrede og generelt virker utilfredse kan godt have behov for ekstra mad. Jeg ved ikke hvad din datter vejede, da hun blev født, derfor kan jeg ikke vurdere hvorvidt en vægt på 5300g ved 9 ugers alderen er super fint eller lige på grænsen af hvad hun bør tage på ... Din datter skal helst tage mindst 200g på om ugen og meget gerne mere. Hvis din datter vejede mere end 3500g da hun blev født, så er hendes vægtøgning enten i underkanten eller lige på grænsen.

Jeg ved at du tidligere har suppleret din amning med lidt ekstra mælk og jeg ved også at du tidligere har fortalt at du har oplevet forskel på mælkeproduktionen i venstre og højre bryst, det var også noget du oplevede med din første datter. Det er helt normalt at produktionen kan være lidt forskellig, men er der meget stor forskel, skal man naturligvis være opmærksom.

Jeg kan godt forstå du gerne vil amme og synes det virker forkert med flasken og det kan også være at det er helt okay. Du skal bare også medtænke at der er forskel på første gang og anden gang. Du har ikke samme ro omkring dig, du kan ikke bare gå afsides og slappe af, lægge dig med den lille osv. simpelthen fordi du nu er mor til to og storesøster, som jo også stadig er en lille pige, har også brug for sin mor. Det gør bare nogle gange at man ikke får helt samme ro til amning og stress og uro kan godt nedsætte mælkemængden lidt ...

Du kan gå ind i livets bog på medlemssiderne og indtaste din datter vægt og længemål og så se hvordan hun ligger på sin kurve. Det er vigtigt at hun ikke falder ned på kurven, men følger sin kurve. Hvis hun følger kurven er det fint, så mangler hun ikke mad, men hvis hendes kurve daler, så er der tale om behov for lidt ekstra :o) En måde at afklare hvorvidt hun er mere sulten er derudover at tilbyde hende ekstra mad efter amning. Det kan være udmalket modermælk eller det kan være modermælkserstatning. Hvis hun sluger 50ml så er hun sulten og der er tale om et reelt behov, kan du knap få 10ml i hende, så er det ikke manglende mælk der er problemet.

Når alt dette er sagt, så vil jeg dog også sige, at netop det at hun rent faktisk sover rigtig godt og sover meget, tyder jo på at hun får hvad hun skal have. Men overvejelserne har du hermed fået med på vejen. Da jeg ikke kan se din datter og ikke har hende i armene, så er jeg nødt til at fortælle, hvad jeg ...

Annonce

... tænker :o)

Jeg tænker også også at det måske vil hjælpe dig at vide lidt om små børns bevidsthedsstadier. Især fordi hun lyder til at være en pige, som sender lidt svage signaler, hun er en pige som er lidt svær at aflæse og sådan er der bare nogle børn der er. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Det er det, der hedder bevidsthedsstadier:

Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Du skal være opmærksom på at hun har brug for hjælp til at koble fra både fysisk og mentalt og at det vil være rigtig godt hvis du kunne svøbe hende i et klæde. Det at være svøbt vil hjælpe hende til fysisk ro og det vil kunne gøre det muligt for dig at flytte hende fra din favn og ned i f.eks. liften uden at hun oplever skiftet så stort som det faktisk er.

Jeg vil også foreslå dig at overveje det der hedder en sansegynge - hvis I har plads til det, for den fylder en del. Det er en stor rund gynge som hun kan lægges på i stuen. Når hun bevæger sig, så bevæger gyngen sig også ligeså stille og hun vugges lidt frem og tilbage. Man kan købe en madras til gyngen, men man kan også bare lægge hende på en dyne. Gyngen hænges ca 30cm over gulvet. Nogle af de børn som har svært ved at finde ro og svært ved at ligge selv, har stor glæde af en sansegynge, måske det ville være godt for jer ...

Til næste sommer kan i hænge den op i haven, så kan storesøster også få glæde af den, - den kan bære op til 100kg og også de større børn synes det er fantastisk at ligge ned og gynge :o)

Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder