Svar: Dårlig ånde - 8 mdr.
5. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pigelils mor
Når børn har dårlig ånde, så skyldes det ofte at de har betændte mandler, men med den alder din datter har, så er det ganske givet ikke årsagen hos jer :o)
Det er sådan at vi alle har dårlig ånde om morgenen og det handler normalt om at stofskiftet er nedsat her og vores mund renses ikke på samme måde, når vi sover, som når vi er vågne. Hvis din datter har tendens til at sove lidt med åben mund, så tørrer slimhinderne også let ud og det kan godt give yderligere dårlig ånde.
Det bedste du kan gøre er at sørge for at hun har en god mundhygiejne. Hun skal have børstet sine to tænder godt både morgen og aften og du må gerne bruge en lille smule tandpasta svarende til hendes lillefingernegl.
Du kan også børste lidt på hendes tunge, men man skal passe på ikke at være for voldsom, hun må ikke føde det ubehageligt, så vil hun afvise tandbørsten og det skal jo helst undgås.
Du kan også prøve at give hende lidt danskvand, men det er ikke sikkert hun bryder sig om det. Danskvand kan dog nogle gange hjælpe lidt :o)
Fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske