Svar: Fast puttetid og ikke nedfaldet testikel

1. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maibrit

Manglende nedfaldet testikel kaldes også kryptorkisme og det ses hos ca 1 ud af 25 danske drenge. Heraf får ca 2,5% opereret deres testikel på plads i pungen. Normalt vil testiklerne selv falde ned i pungen ved fødslen, men hos nogle sidder de i stedet i lysken eller oppe i bughulen.

Man ved ikke med sikkerhed, hvad kryptorkisme skyldes. Men man ved at det er hormonelt styret, når stenene skal bevæge sig ned i pungen og derfor kan det skyldes en nedsat hormonproduktion, når det ikke sker. Man ved også at det kan være arveligt betinget og så ved man at det i nogle tilfælde også skyldes at moderen har være storryger under graviditeten.

Hos de fleste vil testiklerne falde på plads af sig selv indenfor de første måneder efter fødslen og nogle gange vil man hjælpe testiklerne på vej med hormonbehandling. Jeg mener ikke det er korrekt, at man bare skal se tiden an til din dreng når skolealderen. Hvis hans testikel ikke af sig selv af kommet på plads, når han er et år, så synes jeg han skal ses af en læge, med speciale i at vurdere dette. Det kan godt have noget at sige, at det kun er den ene testikel og ikke begge - men derfor bør han alligevel vurderes af en specialist, hvis ikke den falder ned af sig selv.

Grunden til at man skal have det vurderet og overveje tidlig operation (altså ved 1-1½ års alderen) er, at man ved at drenge som mangler sten i pungen kan have risiko for at udvikle testikelkræft. Denne risiko er især forhøjet, hvis stenene sidder i bughulen i forhold til hvis stenene sidder i lysken. Men mener at en tidlig operation vil nedsætte risikoen for senere udvikling af testikelkræft og det er altså derfor man prioriterer at gøre det.

En anden vigtigt årsag er også at man ved at kryptorkisme kan have alvorlige konsekvenser for evnen til senere at få børn. ...

Annonce

... Især hvis det er begge sten som ikke er faldet på plads. Igen er en tidlig operation så vigtig for at drengen har mulighed for at få børn senere i livet...

Jeg skriver naturligvis ikke dette for at gøre dig unødigt urolig eller ked af det, men det er mere for at fortælle lidt om det og hvorfor jeg ikke mener man bare skal se det an til han bliver 6 år. Hvis ikke pungen falder ned af sig selv inden han er et år, så synes jeg han har ret til en ordentlig undersøgelse og vurdering af behandling!

Med hensyn til fast puttetidspunkt, så vil dette ofte komme i takt med at barnet begynder med skemad, får lidt mere fast rytme for alle måltider, søvn osv. i løbet af dagen. Ofte vil børn i 4 måneders alderen sove mere kortvarigt om dagen og sove flere små lure og dermed ofte også være mere vågne om aftenen. I 5-6 måneders alderen sover barnet normalt lidt længere lure, en god formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen og stille og roligt giver det også en fast sengetid om aftenen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til Valdemars hyppigere søgning mod brystet, så tænker jeg at du skal forsøge om du kan amme ham lidt mere om dagen og meget gerne få ham til at spise fra begge bryster imellem hver lur. Det vil sige at du starter med at amme ham fra det ene bryst, lader ham spise godt og effektivt der, lader ham bøvse, skifter ham osv. og så tilbyder du ham modsatte bryst, hvor efter han så puttes til lur.

Ved at tilbyde ham brystet hyppigere i løbet af dagen og stimulere begge sider, så skulle du gerne kunne øge din mælkemængde en lille smule. Hvis en øget mælkemængde ikke er tilstrækkeligt til at give ro og han stadig søger brystet om natten og virker sulten, så vil det være en god idé at starte med lidt skemad i løbet af dagen.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire