Svar: Fast puttetid og ikke nedfaldet testikel
1. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Maibrit
Manglende nedfaldet testikel kaldes også kryptorkisme og det ses hos ca 1 ud af 25 danske drenge. Heraf får ca 2,5% opereret deres testikel på plads i pungen. Normalt vil testiklerne selv falde ned i pungen ved fødslen, men hos nogle sidder de i stedet i lysken eller oppe i bughulen.
Man ved ikke med sikkerhed, hvad kryptorkisme skyldes. Men man ved at det er hormonelt styret, når stenene skal bevæge sig ned i pungen og derfor kan det skyldes en nedsat hormonproduktion, når det ikke sker. Man ved også at det kan være arveligt betinget og så ved man at det i nogle tilfælde også skyldes at moderen har være storryger under graviditeten.
Hos de fleste vil testiklerne falde på plads af sig selv indenfor de første måneder efter fødslen og nogle gange vil man hjælpe testiklerne på vej med hormonbehandling. Jeg mener ikke det er korrekt, at man bare skal se tiden an til din dreng når skolealderen. Hvis hans testikel ikke af sig selv af kommet på plads, når han er et år, så synes jeg han skal ses af en læge, med speciale i at vurdere dette. Det kan godt have noget at sige, at det kun er den ene testikel og ikke begge - men derfor bør han alligevel vurderes af en specialist, hvis ikke den falder ned af sig selv.
Grunden til at man skal have det vurderet og overveje tidlig operation (altså ved 1-1½ års alderen) er, at man ved at drenge som mangler sten i pungen kan have risiko for at udvikle testikelkræft. Denne risiko er især forhøjet, hvis stenene sidder i bughulen i forhold til hvis stenene sidder i lysken. Men mener at en tidlig operation vil nedsætte risikoen for senere udvikling af testikelkræft og det er altså derfor man prioriterer at gøre det.
En anden vigtigt årsag er også at man ved at kryptorkisme kan have alvorlige konsekvenser for evnen til senere at få børn. Især hvis det er begge sten som ikke er faldet på plads. Igen er en tidlig operation så vigtig for at drengen har mulighed for at få børn senere i livet...
Jeg skriver naturligvis ikke dette for at gøre dig unødigt urolig eller ked af det, men det er mere for at fortælle lidt om det og hvorfor jeg ikke mener man bare skal se det an til han bliver 6 år. Hvis ikke pungen falder ned af sig selv inden han er et år, så synes jeg han har ret til en ordentlig undersøgelse og vurdering af behandling!
Med hensyn til fast puttetidspunkt, så vil dette ofte komme i takt med at barnet begynder med skemad, får lidt mere fast rytme for alle måltider, søvn osv. i løbet af dagen. Ofte vil børn i 4 måneders alderen sove mere kortvarigt om dagen og sove flere små lure og dermed ofte også være mere vågne om aftenen. I 5-6 måneders alderen sover barnet normalt lidt længere lure, en god formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen og stille og roligt giver det også en fast sengetid om aftenen.
Med hensyn til Valdemars hyppigere søgning mod brystet, så tænker jeg at du skal forsøge om du kan amme ham lidt mere om dagen og meget gerne få ham til at spise fra begge bryster imellem hver lur. Det vil sige at du starter med at amme ham fra det ene bryst, lader ham spise godt og effektivt der, lader ham bøvse, skifter ham osv. og så tilbyder du ham modsatte bryst, hvor efter han så puttes til lur.
Ved at tilbyde ham brystet hyppigere i løbet af dagen og stimulere begge sider, så skulle du gerne kunne øge din mælkemængde en lille smule. Hvis en øget mælkemængde ikke er tilstrækkeligt til at give ro og han stadig søger brystet om natten og virker sulten, så vil det være en god idé at starte med lidt skemad i løbet af dagen.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske