Svar: Svamp under hagen

31. oktober 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lea

Du skriver at du behandler med Brentan 0,25% morgen og aften. Er det brentan babypasta som du har købt i håndkøb? Spørgsmålet er nemlig, om ikke du skulle konferere med lægen og få en lidt stærkere brentan på recept, hvis du ikke oplever at babypastaen virker tilstrækkeligt. Hos lægen kan du for det første få konstateret om der er tale om svamp, men du kan også få brentan creme 2%.

Man kan faktisk også godt få brentanpudder og det kan købes i håndkøb, det bør dog ikke bruges til børn under 2 år uden aftale med lægen. Pudder kan i forhold til creme have den effekt at det tørrer huden lidt ud, hvor cremen jo holder det angrebne område mere fugtigt. Ulempen ved pudder er dog at hvis man kommer for meget på, så kan de klumpe sammen og danne små fnuller, som virker yderligere hudirriterende og dermed virker modsat og det var jo ikke meningen.

Ellers er det et spørgsmål om at sørge for at holde huden tør og sørge for at der kommer luft til. Du skal vaske din dreng under hagen inden du smører creme eller pudder på. Du kan her bruge en ...

Annonce

... mild flydende uparfumeret sæbe, som renser (det kan f.eks. være lactacyd eller lignende) og søger for at vaske godt af.

Derudover kan det hjælpe at bruge en føntørrer og blæse huden tør (pas på det ikke bliver alt for varmt), nogle bruger også en lille elektrisk vifte, hvis du kan finde en sådan.

Og så er det rigtig godt, hvis du kan lægge din dreng så meget på maven som overhovedet muligt. Det er kun i maveliggende stilling at han løfter sig op, løfter hovedet, så hagen folder sig ud og der kan komme luft til.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er også meget vigtigt at du er opmærksom på når han spiser. Der kan meget let løbe mælk ud af mundvigene og det kan løbe både om bag ørerne og ned i dobbelthagen og lave ravage .. :) Hold en stofble omkring, så det undgås.

Med hensyn til behandling, så vil man normalt behandle med brentan i en uges tid før infektionen er væk (naturligvis afhængigt af hvor angrebet man er) og det anbefales faktisk at man bibeholder behandling 1-2 uger efter symptomerne er væk.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi