Svar: Svamp under hagen
31. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Du skriver at du behandler med Brentan 0,25% morgen og aften. Er det brentan babypasta som du har købt i håndkøb? Spørgsmålet er nemlig, om ikke du skulle konferere med lægen og få en lidt stærkere brentan på recept, hvis du ikke oplever at babypastaen virker tilstrækkeligt. Hos lægen kan du for det første få konstateret om der er tale om svamp, men du kan også få brentan creme 2%.
Man kan faktisk også godt få brentanpudder og det kan købes i håndkøb, det bør dog ikke bruges til børn under 2 år uden aftale med lægen. Pudder kan i forhold til creme have den effekt at det tørrer huden lidt ud, hvor cremen jo holder det angrebne område mere fugtigt. Ulempen ved pudder er dog at hvis man kommer for meget på, så kan de klumpe sammen og danne små fnuller, som virker yderligere hudirriterende og dermed virker modsat og det var jo ikke meningen.
Ellers er det et spørgsmål om at sørge for at holde huden tør og sørge for at der kommer luft til. Du skal vaske din dreng under hagen inden du smører creme eller pudder på. Du kan her bruge en mild flydende uparfumeret sæbe, som renser (det kan f.eks. være lactacyd eller lignende) og søger for at vaske godt af.
Derudover kan det hjælpe at bruge en føntørrer og blæse huden tør (pas på det ikke bliver alt for varmt), nogle bruger også en lille elektrisk vifte, hvis du kan finde en sådan.
Og så er det rigtig godt, hvis du kan lægge din dreng så meget på maven som overhovedet muligt. Det er kun i maveliggende stilling at han løfter sig op, løfter hovedet, så hagen folder sig ud og der kan komme luft til.
Det er også meget vigtigt at du er opmærksom på når han spiser. Der kan meget let løbe mælk ud af mundvigene og det kan løbe både om bag ørerne og ned i dobbelthagen og lave ravage .. :) Hold en stofble omkring, så det undgås.
Med hensyn til behandling, så vil man normalt behandle med brentan i en uges tid før infektionen er væk (naturligvis afhængigt af hvor angrebet man er) og det anbefales faktisk at man bibeholder behandling 1-2 uger efter symptomerne er væk.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske