Svar: Separationsfase, søvn og mælk
31. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Nana
Det er rigtig godt at du gerne vil bibeholde amning til din datter er et år eller mere og det kan du sagtens gøre. Selvom hun gerne må få komælk nu, så bør det ikke udgøre hendes samlede indtag - både modermælk eller mme bør fortsætte til barnet er et år :)
Det vil ofte være passende med 3 amninger dagligt, med den alder din datter har nu. Ofte vil du i 10 måneders alderen kunne sikre hendes mælkeindtag ved at tilbyde amning 2 gange dagligt og så tilbyde f.eks. en portion tykmælk om eftermiddagen. Hvis man helt ønsker at springe indgift af komælk over fordi barnet f.eks. har mælkeallergi, så kan man med stor fordel sagtens amme en gang ekstra i døgnet.
Ymer, Ylette og Kvark anbefales ikke til børn under 12 måneder på grund af det meget høje indhold af protein. Det anbefales at man vælger sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38. Mælkeprodukterne bør indeholde ca 3.5% fedt og ikke over 3,5 gram protein pr 100 gram. Derudover anbefales det at man begrænser surmælksprodukter med frugt, fordi de har et højt indhold af sukker og ligner mere dessert end egentlig mad. Vælger man et neutralt produkt, kan man selv søde med lidt frugtmos og friske bær.
At din datter lige nu søger brystet rigtig meget og næsten hager sig fast på dig, skyldes sandsynligvis den alder og udvikling hun lige nu går igennem. For at kunne separere sig skal hun føle sig godt tilknyttet og netop fordi hun lige nu går igennem separationsfasen, så vil der være perioder, hvor hun har behov for at være utrolig tæt, være dig fysisk meget nær og perioder, hvor hun så tør kravle rundt og bevæge sig ud i verden mere på egen hånd.
Du kan sandsynligvis se at hun, når hun kravler rundt for sig selv, stadig kigger efter dig, lige tjekker at du stadig er der. Nogle gange kommer hun hen, skal lige have et knus og et kram (tankes lidt op) og så er hun parat til igen at søge ud i verden på egen hånd.
Den uro man oplever hos barnet, som man kalder separationsfasen opleves ofte i 7-10 måneders alderen. Det er ofte sammenhængende med hvornår barnet begynder at kravle og for nogle kan denne fase altså godt vare et par måneder. I takt med at barnet motorisk bliver bedre til at kravle, rejse sig, sætte sig ned osv. så oplever man ofte også en større ro både fysisk og mentalt. Hun kan jo kravle efter dig, når du går ud af rummet og hun kan selv skifte stilling og komme videre i søvnen, når hun om natten vågner. Lige nu har hun behov for at se dig, have dig i nærheden og har brug for hjælp til stillingsskift om natten.
Det er altså ofte en udvikling der sker stille og roligt og hendes behov for at klynge sig og være dig nær bliver på den måde mindre og mindre i takt med at hun motorisk bliver mere selvhjulpen. Jeg er lidt i tvivl om din datter kravler, det lyder det som om og det betyder så også at der er håb forude :)
Hendes natlige opvågninger hører også alderen og udviklingen til. Hun drømmer mere, alt det hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og samtidig har hun den store motoriske uro, får sig lagt i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra selv, hun rejser sig, kravler rundt, banker hovedet ind i sengegavlen osv. mere eller mindre i søvne.
Hendes nattesøvn og opvågninger om natten kan dog også hænge sammen med måden hun sover på om dagen og det er uhensigtsmæssigt, hvis hun sover sent på eftermiddagen, fordi det naturligt så vil påvirke hendes nattesøvn og rytme der. Derfor er det bedre, hvis hun kunne sove formiddagslur og middagslur.
Hvis hun er fuldstændig umulig at få til at sove om formiddagen, så må I forsøge med kun en lur dagligt og f.eks. lade hende sove fra 12-14. Men som udgangspunkt vil hun i kraft af sin alder have behov for to lure - ofte en formiddagslur på måske 45 minutter og en middagslur på 1½ times tid, måske lidt mere ... De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt.
Det er helt fint at I har jeres datter til at sove inde hos jer i soveværelset. Det er dog en god idé at holde fast i at hun puttes i sin egen seng og forbinder sin seng med at skulle falde i søvn. Det er vigtigt at hun føler sig tryg og rolig ved sin seng. Når hun så vågner om natten, så må I forsøge at få hende til at sove videre i sin seng og det kan være en fordel at far tager over her, da han ikke dufter af mælk.
Det er helt relevant at hun stadig ammes omkring midnat og tidlig morgen, men midt om natten må I gerne arbejde på at hun sover sammenhængende - det har I alle brug for.
En alderssvarende dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg af forskellig slags, tilbydes rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende, tilbydes agurk, ½ hårdkogt æg osv. som tilbehør en gang imellem. Kan suppleres med lidt grøntsagsmos hvis hun har behov for ekstra. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl 13-13.30 og amning her begynder at kunne blive sprunget over. Hvis du oplever at hun i øjeblikket har behov fordi hun gennemgår den udvikling hun gør, så fred være med det :o) Hellere her end midt om natten ...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, en portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, kød, fisk, grøntsager. Hun kan få det samme som I andre, stadig er retter med hakket kød at foretrække - boller i karry, lasagne, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller (kød, fiskedeller), laks, fiskefiletter, sovs osv. Stadig gerne suppleres med mos, så hun bliver mæt nok. Vand af kop.
Tilbydes en portion frugtgrød med sødmælk til dessert eller kan tilbydes en grød som godnatgrød, så hun ikke går sulten i seng. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Så vidt muligt sove uden amning
Der er naturligt en sammenhæng imellem hendes indtag af mad og væske i løbet af dagen og hendes søgning af brystet om natten. Jeg tænker derfor at ovenstående plan giver en idé om, hvordan det hele kan hænge sammen.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske