Svar: Reagere på bevægelser eller gråd, økologiske vaskeklude og isolering af barnevogn

27. oktober 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maibrit

Med den alder Valdemar har, lyder det helt fint at du lægger ham til brystet, når du fornemmer at han er ved at vågne op og have behov for mere mælk. Han er jo stadig så lille at han naturligt har behov for mælk om natten og når man ved det, så er der ingen grund til at lære ham at han skal græde for at blive hørt.

Det er derfor helt fint at du reagerer på de signaler som du kender og ved betyder 'nu er det madtid', når han lærer at du reagerer, så giver det ham en helt basal tillid til dig om at du er der for ham og vil hjælpe ham - også uden at verden behøver at bryde sammen hver gang :o)

Vaskeklude med afføring vil jeg normalt mene skal koges for at fjerne bakterier - en vask på 60 grader mener jeg umiddelbart ikke er nok. Hvis kludene er i bomuld, så burde de kunne tåle 95 grader og du bør vaske dem på det.

Med hensyn til isolering af barnevogn, så er det slet ikke sikkert at det er nødvendigt. Det er især barnevogne med stålkasse, som bliver kolde om vinteren og hvor det er en rigtig god idé. Hvis du har en barnevogn ...

Annonce

... med stofkasse og en god madras og du i øvrigt sørger for at have babydynen (og evt. også madrassen) inde om vinteren og først lægger det ud, når han skal sove, så behøver du måske slet ikke ekstra isolering. Det afhænger også helt af kuldeindfaldet fra jorden, hvor kold vognen bliver og Valdemar vil jo, når det bliver rigtig vinter sove i en flyverdragt ...

Det er altid en god idé at sætte sig på en havestol der, hvor barnevognen står og så mærke efter, hvor koldt det er. Bliver du meget kold i numsen af at sidde på stolen, er det fint med en lille pude at sidde på, hvor meget tøj skal du have på under dynen du måske har om dig osv. Det kan give et indtryk af hvor koldt det er, når man skal sove og ligger stille ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Aviser sviner på grund af tryksværten, men de er billige. En skummåtte, flamingo eller lignende kan man købe sig til og det er dermed en lidt dyrere løsning men også en renere løsning. Som sagt er det slet ikke sikkert at ekstra isolering er nødvendig.

Håber ovenstående er svar nok på dine spørgsmål, forsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år