Svar: Bekymret for at noget er galt
25. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Nu er dine piger blevet et år og jeg ved at du lige siden de blev født har været rigtig bekymret for især den ene. Det er rigtig lang tid at gå rundt med en bekymring som et eller andet sted bliver slået lidt hen og det er naturligvis ikke okay.
Jeg synes du skal bede om tid til en samtale med neonatallægen, som tidligere har undersøgt dine piger og som kender deres forløb. Det er på sygehuset man har de bedste muligheder for at undersøge og hjælpe og det er meget vigtigt at du holder fast i, at I skal have talt den her bekymring ordentlig igennem.
Som udgangspunkt skal man altid tage forældrenes bekymring alvorligt. Det er jer, som kender jeres piger bedst og du har fuldstændig ret i at lægerne jo kun ser dem kortvarigt og at det derudfra kan være svært at sige, hvorvidt noget er galt eller ej.
Det er vigtigt at du forbereder dig til samtalen, at du skriver ned, hvad du er bekymret for, hvad det er du oplever, hvad det er du ser og det er vigtigt at du meget tydeligt fortæller hvor bekymret du egentlig er!
Det er på sygehuset I skal have hende undersøgt mere tilbundsgående og derfor er du nødt til at bede om en samtale der. Hvis det ikke umiddelbart er muligt, så må du gå via egen læge.
Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske