Svar: Fra amning til skemad samt leg og flere udviklingsspørgsmål

21. oktober 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Med den alder din datter har, vil hun fortsat have behov for amning ca 6 gange i døgnet ved siden af 2-3 måltider skemad. Derfor vil det fortsat være rigtig godt at tilbyde hende brystet efter hun har spist og inden hun således puttes til lur.

Det betyder dog ikke at hun behøver falde i søvn ved brystet, du må gerne med den alder hun har nu, prøve at putte hende på det tidspunkt, hvor hun lige misser med øjnene og registrerer hvor hun bliver lagt, men samtidig er træt nok til at du med dine hænder og kærtegn kan lulle hende lidt til ro - det samme kan du gøre om aftenen, så hun stadig oplever din nærhed og kontakt og ikke lades alene, når hun skal sove. At lære at falde i søvn uden brystet er altså ikke ensbetydende med at lære at falde i søvn uden nærhed og kontakt :o)

Børn i din datters alder virker ofte lidt pylrede, kontaktsøgende, bliver trætte af legetøj osv. som du beskriver og ofte tolkes det lidt som træthed og behov for at sove. Det betyder at vi nogle gange kommer til at putte børnene lidt for tidligt med det resultat at de begynder at powernappe og sove 4 små lure i løbet af dagen i stedet for at sove lidt længere stræk og færre lure. Derfor kan det være rigtig godt, hvis du forsøger at følge en nogenlunde fast plan, hvor du tilbyder mad og bryst til nogenlunde faste tider og så putter din datter til nogenlunde fast tid.

Det er derfor rigtig godt, hvis du forsøger at følge den plan jeg tidligere har sendt dig og hvis du sørger for at bibeholde amning efter tilbud af skemad. Du kan godt gå ud fra at din datter selv siger fra, hvis og når hun ikke behøver brystet mere. Hvis hun om dagen virker til at have behov for ekstra væske og du allerede amme hver 3 time, så må du gerne tilbyde hende vand af kop. Hun bør også tilbydes vand sammen med skemaden.

De fleste børn vil i 7 måneders alderen, hvor far skal tage over fortsat have behov for amning 4 gange dagligt og her vil den ene amning ligge i det tidsrum, hvor du er på arbejde. Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis jeres datter vil tage imod en flaske, men vil hun ikke det, så må hun i stedet tilbydes en kop med mme og så må du supplere ved at amme lidt ekstra når du er hjemme.

Det er således et reelt behov for mælk der gør at hun melder sig og derfor et reelt ...

Annonce

... behov, som far må søge at dække om dagen, når han overtager barslen. De fleste børn vil i 7 måneders alderen springe formiddagsamningen over, men stadig have behov for mælk inden middagslur. Det vil sige at de ammes tidlig morgen f.eks. kl. 06 og igen kl. 12.30 inden de skal sove til middag. Hvis du ikke er hjemme og din datter ikke tager flaske, så er det rigtig mange timer hun skal klare sig uden mælk, hvis hun skal vente til kl. 16 eller hvornår du er hjemme igen ... Det er derfor vigtigt at hun får mælk (mme) på en eller anden måde i det tidsrum.

Når du begynder at arbejde mere og er mere væk om dagen, så vil hun naturligt søge brystet ekstra, når du er hjemme. Både fordi det giver hende kontakten med mor, men også fordi hun har brug for mælken. Det er derfor helt normalt at hun både nu og også senere - vil søge brystet hyppigt om aftenen. Samtidig er mælkevolumen mindre om aftenen og mælken er mere koncentreret og det betyder at de små hyppige amninger giver hendes små mængder koncentreret mælk og dermed større mæthed, hvorfor hun vil kunne sove lidt mere sammenhængende først på natten. Det er altså netop de hyppige amninger om aftenen, som gør at din datter er i stand til at sove 6 sammenhængende timer efterfølgende - i øvrigt meget flot og mere end man kan forvente af hendes alder ...

Med hensyn til motorik, så lyder hun umiddelbart til at være en stærk pige, som er meget fint med. Hun kan sidde med let støtte, drejer om sin egen akse, trækker sig op i siddende og videre op i stående når du holder hende i hænderne osv. Det lyder alt sammen rigtig fint.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal naturligvis fortsat lægge hende på maven så meget som muligt - gør det til en vane at hun altid starter på maven når du lægger hende fra dig og hun er vågen. Læg hende evt. foran et spejl, så hun kan se sig selv.

Derudover er det rigtig vigtigt at hun tumles med, jo mere jo bedre. Hun skal vendes og drejes, trilles, vendes på hovedet, svinges osv. Jo mere du drejer hende rundt, jo mere stimuleres hendes balancecenter og jo bedre bliver hendes motoriske udvikling. Det lyder som om at du allerede gør meget af alt dette og det er super fint - to timers motorisk leg dagligt - mon ikke det så kommer, det med at trille :o)

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder