Brev:
Fra amning til skemad samt leg og flere udviklingsspørgsmål
21. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Fra amning til skemad samt leg og flere udviklingsspørgsmål
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig mht skemad og udvikling. Jeg har fulgt dine råd, som umiddelbart virker. Så tak for det :-)
Min datter er nu snart 5 måneder (21 uger nu). Rutinen mht at sove og spise ligger ikke fast endnu, og hun sover på mange forskellige tidspunkter og længden af lurene varierer også fra ca. 45 minutter til 2 timer ad gangen.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal få mere rutine. Jeg gør stort set det samme på den samme måde hver eneste dag. Måske er det ikke så vigtigt, at hun sover på samme tidspunkter hver dag?
Om natten sover hun rimelig pænt (selvom det tidligere har været noget bedre). Hun bliver altid træt omkring kl. 19, hvorefter hun sover efter en masse brok omkring kl. 20 - 20.30. Så sover hun cirka 6 timer, ammes og derefter 3-4 timer. Kl. 6.30 vil hun som regel gerne op, selvom hun forsat gaber. Kan dog ikke få hende til at sove videre, medmindre jeg vugger og svinger og synger i mindst 30 minutter og så synes jeg lige så godt, vi kan stå op.
Jeg har givet hende skemad i ca. 3 uger nu i håb om, at det ville hjælpe hende til at sove længere. Det har det nu ikke gjort, men hun virker ikke mere sulten om natten end før.
Hun har lige fra første færd spist virkelig flot og taget skeen helt uden problemer. Hun startede med majsgrød med frugtmos i. Efter en uges tid varierede jeg med risgrød med frugtmos, og et par dage efter smagte hun kartoffel og gulerodsmos. Hun spiser gladeligt 1-2 dl mos til frokost. Samtidig får hun vand af kop, hvilket også går glimrende. Hun ser ud til at nyde det meget. Pt. får hun de fleste dage både mos/grød til frokost samt en lille portion om aftenen, hvis hun ikke er for træt. Efter hvert måltid runder jeg af med amning, hvor hun gerne spiser lidt også.
Hun virker til at være i stand til at sige nej tak, når hun er mæt, men jeg er lidt usikker på det.
Bør jeg lade grød/mos-måltidet være et måltid i sig selv, således at jeg ikke ammer efterfølgende?
Jeg ammer hende i øvrigt ca. hver 3. time. Om dagen kan hun indimellen virke, som om hun gerne vil ammes oftere - kan det være tørst og ikke sult? Og bør jeg så prøve at give hende vand på kop i stedet? Hun kan IKKE tage en flaske og eftersom vi i en månedstid virkelig har prøvet at lære hende det uden held, så gider jeg ikke mere. Jeg har også droppet at lære hende at tage sutten, for hun vil ikke, og bliver bare frustreret, når jeg efter 20 minutter ikke gider holde den inde i munden på hende mere. Det får hende IKKE til at slappe af.
Det skal siges, at hun i forvejen er en virkelig stor pige på næsten 8 kg og 69 cm. Derfor er jeg lidt imod at give hende mere, men af og til kan det virke som om, det er det eneste, der hjælper, når hun græder.
Om ca. 2,5 måned - dvs. når hun er ca. 7 måneder, skal jeg desværre starte på arbejde igen. Faderen vil herefter passe hende i 2,5 måned. Det er derfor vigtigt, at hun der ikke mere har behov for at blive ammet i løbet af dagen. Hvordan og hvornår skal jeg begynde at lære hende at dagsmåltiderne er erstattet med skemad?
Om dagen kan hun sagtens falde i søvn uden at blive ammet. Det kræver bare at man svinger og vugger hende lidt. Om aftenen insisterer hun stædigt på at blive ammet 3-4 gange, hvorefter hun sidste gang falder næsten i søvn ved brystet. Imellem disse amninger putter jeg hende hver gang i sin tremmeseng, synger og krammer og kysser hende og siger godnat og går. Hver gang hyler hun i vilden sky, så jeg må tilbage og gentage proceduren. Jeg er ikke indstillet på at lade hende ligge og græde for sig selv. Kan jeg risiskere, at dette vil udvikle sig til at hun vil ammes en hel masse gange om natten, når jeg starter på arbejde (måske også fordi hun jo ikke vil få den tryghed i løbet af dagen?) Hvad kan faderen gøre, for at afhjælpe dette?
Mht leg og udvikling, så kan hun stadig ikke trille. Hun ligger og vrider og drejer sig meget og kommer fint om på siden, men hun skal stadig have hjælp til at trille rundt. Det virker som om, hun ikke rigtig gider at kæmpe. Så ligger hun bare og græder indtil jeg giver efter og hjælper hende rundt.
Hun virker også som om, hun er begyndt at kede sig lidt med sit legetøj, som består af mange forskellige slags bløde dyr, pivedyr, badeænder, balloner, knitrepapir, rangler osv. Hun piver hurtigt og vil underholdes.
Jeg har bogen "leg med din baby", som jeg bruger flittigt, men det ser også ud til at alle sanglegene og tumlelegene keder hende lidt efterhånden. Jeg bruger mindst 2 timer om dagen på at lege og tumle lidt med hende - på madras, på bold og på gulvet - også fordi jeg selv synes, det er sjovt. Hun vil dog gerne ligge i sit aktivitetscenter på ryggen og baske til tingene. Der ligger hun gerne op til 30 minutter ad gangen. Men der får hun jo ikke drejet sig efter sit legetøj, sådan som hun bør, og så forsinkes hendes udvikling jo yderligere. Har du forslag til, hvad jeg kan gøre, nye lege/legetøj, for det bekymrer mig, at hun ikke triller?
Hun skifter dog gerne legetøjet fra en hånd til en anden. Hun betragter det også længe og smager på det. Hun elsker også at kigge i farvestrålende reklamer sammen med mig. Hun kan også lide fjernsynet, som hun stirrer fascineret på. Hun kan også lide at udforske mit ansigt og mit hår, når jeg synger for hende eller taler med hende.
Hun lader sig fint trække fra liggende til siddende og videre til stående. Hun ligger meget på maven - både på gulv og på mine knæ og er begyndt at kunne lide det. Hun løfter sig højt op på hænderne og er også begyndt at bøje knæene mens hun ligger der, hvilket gør at hun kan møffe sig rundt i en cirkel. Hun forsøger også at tage fat i sine fødder, når hun ligger på ryggen, men maven ser ud til at være i vejen. Hun sidder en del på mit skød, hvor jeg støtter hende, og hun sidder også i sin højstol, når hun spiser, samtidig med, at jeg støtter hende.
Jeg håber, du kan svare mig på mine mange spørgsmål.
På forhånd tak.