Svar: Putteritual, ud af huset og fars rolle
18. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Julianes mor
Strukturen omkring amning - at amningen ikke trækker ud og at Juliane suppleres med mme direkte efter hver amning, skulle gerne gøre, at hun kan svøbes og puttes uden større problemer. Et barn vil altid vægre sig mod at blive svøbt, hvis det mangler mad og derfor er rytmen med amning, skiftning, svøbning og supplement på flaske en rigtig god idé og I kan som jeg skriver her, godt svøbe hende og give hende flasken svøbt, hvorefter hun så flyttes til lift eller autostol.
Når I skal ud af døren, så er det altså vigtigt at hun er blevet skiftet, er mæt og tilfreds og parat til at sove. Det betyder at hun ikke skal puttes eller lægges til at sove et sted, hvor hun så skal flyttes fra, men at hun dér skal sættes i autostolen, hvor hun kan falde i søvn og hvor I så kan flytte hende ud i bilen.
Der er vigtigt at holde fast i at hun ikke trækker amningen ud, men at hun holdes igang ved brystet og spiser effektivt. Hun skal således ikke have lov til at powernappe imens hun spiser, for så kan hun naturligt ikke sove et længere stræk lige efter. Du skal altså forsøge at sørge for en effektiv og vågen spiseperiode (bryst+flaske) og så putte hende lige derefter. Hvis du først sidder med hende på brystkassen og lader hende falde i søvn der, så får du svært ved at flytte hende ... Der er hyggeligt en gang imellem, men ikke altid, præcist som du skriver :o)
Køb evt. bogen "svøb dit barn - efterlign livet i mors mave, spædbarnskolik/vedvarende gråd", som du finder i min bogguide under emnet 'Sygdom, behandling og handicap'. Selvom jeres datter ikke har kolik, så kan den godt hjælpe dig og vise dig, hvordan du kan svøbe din datter og give hende den ro hun behøver.
Det er helt naturligt at hun har brug for at blive vugget, brug for at blive trillet med og vågner op, ligeså snart i stopper med vognen. Små børn skifter søvnfase ca hver ½ time og her vågner hun lidt op, fornemmer hvor hun er, hvor hun ligger, hvad der sker og skal så falde til ro igen. Hvis hun oplever at ligge et andet sted end hun er faldet i søvn eller hvis hun oplever at vognen står stille og hun faldt i søvn imens den trillede - så har verden omkring hende ændret sig og så virker det utrygt og så er det hun vågner. Men netop derfor er det at svøbe, putte med en sutteklud osv. en rigtig god idé, fordi det hele nære, så er noget hun kender og noget hun på sigt finder ro ved, noget som gør at hun på sigt kan sove videre - præcis som når hun falder i søvn på brystkassen og sagtens kan sove 3 timer sammenhængende. Hun ved hvor hun er, hun er fuldstændig tryg og afslappet, hun kender vejrtrækningen, mærker hjerterytmen osv. - alt det hun har kendt de 9 måneder hun lå inde i maven :o)
Det kan være en rigtig god idé at lade far supplere med sutteflasken, så du ikke skal bruge tid på både amning og flaske, men en gang imellem kan få en pause. Det vil også være en rigtig god idé at lade far bade Juliane, fordi netop bad er en måde at få fin kontakt på. Far er ofte også rigtig god til at få barnet til at falde til ro, hans bevægelser er rolige, store hænder, dyb stemme "sssååå" - barnet føler sig tryg i fars favn og så lugter far ikke af mælk. Hvis Juliane således bliver lidt forvirret over amning, flaske og hvorvidt hun egentlig skal spise, sove, slappe af eller hvad hun nu skal, så kan det være godt at være i fars favn, fordi han ikke lugter af mælk.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske