Svar: Putteritual, ud af huset og fars rolle

18. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Julianes mor

Strukturen omkring amning - at amningen ikke trækker ud og at Juliane suppleres med mme direkte efter hver amning, skulle gerne gøre, at hun kan svøbes og puttes uden større problemer. Et barn vil altid vægre sig mod at blive svøbt, hvis det mangler mad og derfor er rytmen med amning, skiftning, svøbning og supplement på flaske en rigtig god idé og I kan som jeg skriver her, godt svøbe hende og give hende flasken svøbt, hvorefter hun så flyttes til lift eller autostol.

Når I skal ud af døren, så er det altså vigtigt at hun er blevet skiftet, er mæt og tilfreds og parat til at sove. Det betyder at hun ikke skal puttes eller lægges til at sove et sted, hvor hun så skal flyttes fra, men at hun dér skal sættes i autostolen, hvor hun kan falde i søvn og hvor I så kan flytte hende ud i bilen.

Der er vigtigt at holde fast i at hun ikke trækker amningen ud, men at hun holdes igang ved brystet og spiser effektivt. Hun skal således ikke have lov til at powernappe imens hun spiser, for så kan hun naturligt ikke sove et længere stræk lige efter. Du skal altså forsøge at sørge for en effektiv og vågen spiseperiode (bryst+flaske) og så putte hende lige derefter. Hvis du først sidder med hende på brystkassen og lader hende falde i søvn der, så får du svært ved at flytte hende ... Der er hyggeligt en gang imellem, men ikke altid, præcist som du skriver :o)

Køb evt. bogen "svøb dit barn - efterlign livet i mors mave, spædbarnskolik/vedvarende gråd", som du finder i min bogguide under emnet 'Sygdom, behandling og handicap'. Selvom jeres datter ikke har kolik, så kan den godt hjælpe dig og vise dig, hvordan du kan svøbe din datter og give hende den ro hun behøver.

Det er helt naturligt ...

Annonce

... at hun har brug for at blive vugget, brug for at blive trillet med og vågner op, ligeså snart i stopper med vognen. Små børn skifter søvnfase ca hver ½ time og her vågner hun lidt op, fornemmer hvor hun er, hvor hun ligger, hvad der sker og skal så falde til ro igen. Hvis hun oplever at ligge et andet sted end hun er faldet i søvn eller hvis hun oplever at vognen står stille og hun faldt i søvn imens den trillede - så har verden omkring hende ændret sig og så virker det utrygt og så er det hun vågner. Men netop derfor er det at svøbe, putte med en sutteklud osv. en rigtig god idé, fordi det hele nære, så er noget hun kender og noget hun på sigt finder ro ved, noget som gør at hun på sigt kan sove videre - præcis som når hun falder i søvn på brystkassen og sagtens kan sove 3 timer sammenhængende. Hun ved hvor hun er, hun er fuldstændig tryg og afslappet, hun kender vejrtrækningen, mærker hjerterytmen osv. - alt det hun har kendt de 9 måneder hun lå inde i maven :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan være en rigtig god idé at lade far supplere med sutteflasken, så du ikke skal bruge tid på både amning og flaske, men en gang imellem kan få en pause. Det vil også være en rigtig god idé at lade far bade Juliane, fordi netop bad er en måde at få fin kontakt på. Far er ofte også rigtig god til at få barnet til at falde til ro, hans bevægelser er rolige, store hænder, dyb stemme "sssååå" - barnet føler sig tryg i fars favn og så lugter far ikke af mælk. Hvis Juliane således bliver lidt forvirret over amning, flaske og hvorvidt hun egentlig skal spise, sove, slappe af eller hvad hun nu skal, så kan det være godt at være i fars favn, fordi han ikke lugter af mælk.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.