Svar: Sjov sovevane, mælk og mellemørebetændelse
8. oktober 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Karoline
Mange børn bruger deres arme, hænder og fingre når de skal lulle sig selv til ro. Nogle nulrer en hårtot, andre nulrer ører, nogen bruger mors halskæde, andre tager hånden ind under blusen, nogen sutter på tommelfinger osv. Og så er der så også børn der finder tryghed og ro ved at stikke hånden ind i Kaj og nulre gavlens huller ...:o) Jeg tror desværre ikke at der findes nogen særlig forklaring i dette, ikke andet end at børn naturligt beroliger sig selv når de skal sove, det er en måde at slappe af på og føle sig tryg på.
Jeg kan godt forstå at du bliver forvirret og måske føler dig lidt utryg over alt det der i øjeblikket skrives om mælk, mælkeallergi, alternative mælkeprodukter osv.
Mellemørebetændelse sættes med jævne mellemrum i forbindelse med mælkeallergi og det er et problem, fordi børn så fejlagtigt bliver sat på diæt for at komme mellemørebetændelsen til livs. Derfor anbefales det altid at man drøfter med lægen, hvorvidt der kan være en sammenhæng eller ej.
Man har så vidt jeg ved fundet en sammenhæng mellem mælkeallergi og mellemørebetændelse men dette kun hos børn, der samtidig have andre symptomer på allergi, her især allergi fra luftvejene. Der er ikke belæg for, at væske i mellemørene og mellemørebetændelse alene er symptom på mælkeallergi og at man af den grund ikke skal give sit barn mælk.
Derimod så er det dokumenteret at mellemøreproblemer oftere kommer hos børn der får flaske, hos børn der udsættes for passiv rygning og hos børn, der tit er forkølede ...
Så hvordan kan du så hjælpe Albert ... :o)
Altså umiddelbart så tænker jeg at du skal sørge for at han så vidt muligt spise sundt og varieret og du må gerne tilbyde ham en multivitamintablet dagligt. Du skal også sikre dig at han ikke udsættes for tobaksrøg og så skal du sørge for at han ikke fryser. Hvis ikke du bruger uldundertøj, så kunne det måske være gavnligt for Albert. Vi ved jo alle, at vi hurtigt bliver forkølede hvis vi får træk og kulde.
Som regel siger man at når børn har været igennem 2 vintre med infektioner, så har de opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de oftest kun bliver syge enkelte gange om året - der er altså håb forude for jer.
Ellers kan du naturligvis tale med både læge og ørelæge om hvorvidt du kan give din dreng ekstra vitaminer eller andet, som kan styrke hans immunforsvar yderligere. Jeg ved at nogle forældre giver Biostrath, men da det er et kosttilskud er det ikke en 'offentlig' anbefaling.
Man kan skelne imellem to typer for mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse.
Ved den akutte mellemørebetændelse får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse skyldes bakterier eller virus.
Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes også for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det 'eustakiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør. Dette vil så medføre hørenedsættelse og denne kan jo i givet fald være langvarig og dermed få indflydelse på barnets sprogudvikling.
Det er bla. derfor man er meget opmærksom på hvor mange mellemørebetændelser børn har i forhold til hvornår man vil anbefale at lægge dræn. Når man lægger dræn, så prikker man et lille hul i trommehinden og suger væsken ud. Drænet lægges i for at holde hullet åbent og dermed sikre at der er luft i mellemøret, som der skal være.
Det er altid en ørespecialist som udfører dette og som vurderer om dræn vil være hensigtsmæssig og jeg synes det er rigtig godt at I har en tid hos ørelægen og håber I har fået drøftet tingene igennem grundigt. Det er også oplagt at spørge ørelæge, som jo er specialist, hvorvidt pause med mælk vil være relevant.
Måske kan du få noget ud af at læse bogen "Ondt i øret - Hvad kan der gøres?" Skrevet af Annelise Jensen. Du finder den i min bogguide under Sygdom, behandling og handicap. I den kan du læse om forskellige overvejelser og behandlingsmetoder - også de alternative metoder.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat god bedring med ham og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske