Svar: Figensaft og vil ikke sove i barnevognen

6. oktober 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anna

Det er dejligt at høre at det går bedre med jeres drengs forstoppelsesproblemer, selvom det ikke er sjovt at det skyldes problemer med ryggen og sandsynligvis dertilhørende smerter, så er det trods alt rart at vide, hvad det handler om så han kan få den hjælp han har behov for :o)

En tsk. figensaft dagligt kunne jeg ikke forestille mig ville skade din dreng og du fortæller jo også at I har god effekt af at give det, men jeg synes det er en god idé at du drøfter det med jeres læge. Figensaft er et kosttilskud og det anbefales normalt ikke til børn under 1 år. Dertil kommer at det har været fremme at fingensaft kan påvirke tarmperistaltikken (tarmbevægelserne) og derfor måske kan give en vis afhængighed ved meget lang tids brug ... så prøv at drøfte det med lægen.

Med hensyn til protest mod at skulle ligge i sin barnevogn, så handler dette ganske givet om at han lige nu prøver lidt grænser og er igang med at udvikle sin selvstændighed. Han protesterer sikkert også over at blive madet med ske, vil ikke ligge på puslebordet, når han skal have skiftet ...

Annonce

... ble osv. Alt sammen et udtryk for at han vil vise dig, at han har sin egen vilje, at han er sin egen lille personlighed :o)

Man kan som du også har forsøgt ofte møde barnet ved at lade ham starte med at sidde op i vognen og kigge ud og trille en tur. Først når han så viser sig parat til at sove, lægges han ned og puttes. Det synes jeg du skal forsøge igen og så må du gøre det lidt spændende at sidde i vognen, giv ham evt. rosinbolle i hånden, som han kan sidde og pille lidt i og blive afledt af imens han sidder der. Når I først er kommet af sted, ud at trille, så går det sikkert meget fint.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis ikke, må du forsøge at holde en pause og så putte ham indendøre i en periode, så han glemmer sin protest mod barnevognen og atter vil være i den.

Med hensyn til bekymringen når han skal passes, så kan det komme til at gå rigtig godt, - det er en helt anden situation, dagplejer har en anden måde at gøre tingene på osv. og ofte fungerer det fuldstændig uproblematisk - det er hjemme problemerne er størst.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder