Svar: Figensaft og vil ikke sove i barnevognen
6. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Anna
Det er dejligt at høre at det går bedre med jeres drengs forstoppelsesproblemer, selvom det ikke er sjovt at det skyldes problemer med ryggen og sandsynligvis dertilhørende smerter, så er det trods alt rart at vide, hvad det handler om så han kan få den hjælp han har behov for :o)
En tsk. figensaft dagligt kunne jeg ikke forestille mig ville skade din dreng og du fortæller jo også at I har god effekt af at give det, men jeg synes det er en god idé at du drøfter det med jeres læge. Figensaft er et kosttilskud og det anbefales normalt ikke til børn under 1 år. Dertil kommer at det har været fremme at fingensaft kan påvirke tarmperistaltikken (tarmbevægelserne) og derfor måske kan give en vis afhængighed ved meget lang tids brug ... så prøv at drøfte det med lægen.
Med hensyn til protest mod at skulle ligge i sin barnevogn, så handler dette ganske givet om at han lige nu prøver lidt grænser og er igang med at udvikle sin selvstændighed. Han protesterer sikkert også over at blive madet med ske, vil ikke ligge på puslebordet, når han skal have skiftet ble osv. Alt sammen et udtryk for at han vil vise dig, at han har sin egen vilje, at han er sin egen lille personlighed :o)
Man kan som du også har forsøgt ofte møde barnet ved at lade ham starte med at sidde op i vognen og kigge ud og trille en tur. Først når han så viser sig parat til at sove, lægges han ned og puttes. Det synes jeg du skal forsøge igen og så må du gøre det lidt spændende at sidde i vognen, giv ham evt. rosinbolle i hånden, som han kan sidde og pille lidt i og blive afledt af imens han sidder der. Når I først er kommet af sted, ud at trille, så går det sikkert meget fint.
Hvis ikke, må du forsøge at holde en pause og så putte ham indendøre i en periode, så han glemmer sin protest mod barnevognen og atter vil være i den.
Med hensyn til bekymringen når han skal passes, så kan det komme til at gå rigtig godt, - det er en helt anden situation, dagplejer har en anden måde at gøre tingene på osv. og ofte fungerer det fuldstændig uproblematisk - det er hjemme problemerne er størst.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske